close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi 80 1993: oliekoeler of koppakking?

Bouwjaar: 1993

hallo

mijn wagen: audi 80 1.9 TDI 1993 - 186.000 km

ik heb ontdekt dat er wat olie bij mijn water zit
ben naar de garage geweest en die zegt hetvolgende:

-ofwel is het de oliekoeler stuk (dat is dat stuk waar de oliefilter aan vast zit)
-ofwel is het een lekke koppakking

hij zei dat het niet met zekerheid te testen is; daarom stelt hij voor om eerst de oliekoeler te vervangen, en als het probleem dan niet verholpen is, dan zal het wel de koppakking zijn

ik vind dit zeer vreemd! kan de oorzaak niet met 100% zekerheid vastgelegd worden??
want zo maak ik (in het ergste geval) 2 maal kosten !!

de gagagist zei dat er 60% kans is dat het de oliekoeler is; want hij heeft nog nooit een audi tdi met een lekke koppakking gehad...

ter info: de motor warmt niet op, hij blijft schoon op 89°-90°, ook bij lange afstanden (vorige week heb ik 1000 km gereden tegen 135-140 k/mu en hij is niet opgewarmd)
ik denk ook niet dat er iets mis is met het trekvermogen; hij trekt nog goed
hij verbruikt niet abnormaal veel water (op die 1000 km is het niveau nauwelijks of niet gezakt => hoeveel zou het niveau van de koelvloeistof moeten zakken bij een lekke koppakking?)

kan iemand me helpen: oliekoeler of koppakking?

THANX!

Geplaatst door

barbara813 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Oliekoeler kun je afpersen, waterslangen demonteren, eentje afblinden en ander flink onder druk zetten. blijft ie onder druk staan dan is ie nog goed. Hebt overigens meer kans op lekke koppakking dan op oliekoeler.

Is er niet toevallig andere koelvloeistof dan de rode G12 van VW bijgevuld? mengen met blauw of groen geeft namelijk ook bruine drap in het reservoir.

succes

audia4 0
badge

20 jaar

bedankt voor je reactie
het is duidelijk olie in het reservoir (zwart)
dus jij denkt aan de koppakking?
kun je die op de een of andere manier controleren?

barbara813 0

20 jaar

Ik test altijd eerst de oliekoeler separaat van het koelsysteem, middels bovengenoemde methode, wel een uurtje onder druk laten staan, als de druk niet zakt is ie goed, zet er zelf meestal 2,5 bar op. Ben je van olielekkage overtuigd, en de oliekoeler is dicht dan moet het de koppakking zijn. Overigens zie je het niet vaak dat de oliekoeler stuk gaat, maar wel vaker dat de koppakking het begeeft. Als de pakking vervangen wordt, vraag dan ook meteen of de distributieriem en spanrollen gedaan worden, die moeten er n.l. toch af dus kan gelijk mooi mee. (gezien je km stand denk ik dat je bijna aan de vervangingstermijn zit) Dat scheelt weer wat kosten. Verder moet je rekenen op ongeveer een uur of 6 arbeidsloon en ca 250¤ onderdelen. (met distributie mee)

Hoe lang heb je de auto al in je bezit? en was de koelvloeistof voorheen altijd schoon? Het zou ook kunnen dat er voorheen problemen zijn geweest en dat het systeem slecht gereinigd is. (het is niet eenvoudig alle olie uit het watersysteem te spoelen....)

succes

audia4 0
badge

20 jaar

ik heb de auto nu 1 jaar
de koelvloeistof was schoon

t is wel zo dat ik enkele maanden geleden (in mei) een ongeval gehad heb en de radiator vervangen heb door een tweedehandse
kan het zijn dat daar nog olieresten in zaten?

toen mijn radiator stuk was, heb ik eens 15 km gereden op de autosnelweg tot het lampje aangaf dat er te weinig water was in het koelsysteem; toen ik stopte zat er nog een heel klein beetje water in het expansievatje (dus nog water in het koelsysteem); ik ben ongeveer 10 km blijven rijden terwijl het lampje brandde omdat ik niet kon stoppen; maar de temperatuurmeter is heel de tijd schoon op 90° gebleven dus ik denk niet dat de motor toen oververhit geraakte (met lekke koppaking als gevolg);
wat denken jullie?

barbara813 0

20 jaar

hey die barbara.....!!!!! ben je alweer aan het sleutelen....? hahaha,( die auto van jou wordt weer splinter nieuw.....!! )

oooho, vrouwen en auto's....!!! ( ongeval...!! )

gr paul,

P. Kelder 0
badge

20 jaar

hoi barbara, doordat jij door bent gereden met te kort vloeistof weet ik voor 100% zeker dat de cilinderkop veel te heet geweest is. Brandend lampje is zo'n beetje the limit. Betekend direkt stoppen, anders motorschade. Dit zie je niet aan de tempmeter, deze komt namelijk bij waterverlies zowat als eerste droog te staan en geeft dus geen juiste temperatuur aan. Zou er nog olie in de nieuwe (oude) radiator gezeten hebben dan had je dit direct al moeten opmerken, dat had n.l. met een dag al in het expansievat omhoog gekomen. Helaas, zou de kop maar demonteren, pakking vervangen en kop laten vlakken. Let er goed op of hij niet gescheurd is....

veel succes.

Harry

audia4 0
badge

20 jaar

hey harry

maar als het de koppakking is, dan zou de motor toch moeten oververhitten?
en dat is helemaal niet het geval!
mijn wagen blijft altijd schoon op 90° (als 'm warmgedraaid is): kan het zijn dat in dit geval de koppaking gescheurd is?

en je zegt dat zelfs de kop gescheurd kan zijn??

barbara813 0

20 jaar

Hallo, ffe beetje basiskennis autotechniek afdeling koppakkingen.

Pakking kan op de volgende manieren stuk:

1) Koelkanaal in verbinding met verbrandingsruimte --> watersysteem raakt op hoge druk en spuit leeg of explodeerd!!

2) Koelkanaal raakt in verbinding met oliedoorvoerkanaal --> mix in carter of watersysteem of beide

3) Verbrandingskamers raken onderling in verbinding met elkaar --> compressie ontbreekt en motor loopt niet of slecht.

4) Oliekanaal of koelwaterkanaal raken in verbinding met buitenlucht --> lekkage langs het blok.

jij hebt waarschijnlijk het 2e scenario, en dat heeft niet of nauwelijks invloed op te temperatuur. E.a. wordt veroorzaakt door oververhitting (lekke radiateur) waardoor de kop trekt en de pakking sneuveld. Vandaar dus kop vlakken. Scheuren in de kop zijn vaak het gevolg van oververhitting, daarom daar dus op letten.

klaar.

Groeten,
Harry

audia4 0
badge

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.