auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A2: Olieverbruik Audi A2 1.4 TDI (BHC) gechipt 170.000 km.

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: BHC (1.4TDI)

Beste lezer,

Mijn Audi A2 1.4 TDI verbruikt zo'n liter longlife olie per duizend kilometer. De auto rookt niet, Heeft prima vermogen , is zuinig en de motor is gortdroog aan de onderzijde. Waar blijft die olie?

Er is dus geen enkel teken van het verbranden van de olie. Hooguit wat rook bij vol gas na een lange tijd rustig te hebben gereden. Deze rook is echter gewone TDI rook en zeker niet blauw oid. Deze auto heeft altijd longlife beurten gehad en de laatste keer is dat bij 160.000 km. geweest. Schakelen doe ik in de regel voor de 3000 toeren.

Er is geen enkel spoor van lekkage aan het blok. Nu snap ik best dat het aantal kilometers voor dit blok in combinatie met chiptuning (door een door Pon geselecteerd bedrijf uitgevoerd) wat meer olie verbruikt maar dit is in mijn optiek teveel. Het blok draait zeer mooi, rijdt soepel, is niet rumoerig en is nog steeds zeer zuinig (gemiddeld verbruik bij normaal rijgedrag 4.8l op 100 km. met 17" 205/40 17).

Kan iemand mij vertellen waar het aan zou kunnen liggen?

Bij voorbaat mijn dank voor eventuele reacties.

Groet,
Maurice

Geplaatst door

msorel (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Olie kan maar op een paar manieren verdwijnen, via de cylinders en de uitlaat uit, het koelsysteem in, of via carter ventilatie richting motor, lekke koppakking richting motor, of lekkage buiten het blok.

Aangezien je geen uiterlijke sporen van lekkage ziet zal het dus via het blok gaan omdat je geen problemen meld met je koelsysteem.
Geen overvloedige olie in de intercooler?

Als dat allemaal normaal is, dan is toch de km stand met misschien een rap rechtervoetje de reden van het olie verbruik.

De auto is niet voor niks gechipt.
1 liter per 1000 km is nog aanvaardbaar voor de meeste auto fabrikanten.
Maar vaak duidt dit verbruik op een toch aardig gebruikte motor, welke best nog goed lopen zal, maar toch de nodige speling hier en daar heeft nu.

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

Bedankt voor je reactie Cor, zal de intercooler controleren en mijn bevindingen melden.

msorel 0

17 jaar

Vandaag de kappen van het blok gehaald en zie dat er toch wel wat sporen op het blok zitten. Deze zaten er zo'n 20.000 km geleden nog niet. De carterventilatie op het kleppendeksel is zeer nat van de olie, en er zit een behoorlijke zwarte plek nabij de onderdrukpomp/inspuitpomp. Hier zat een flinke laag opgedroogde zwarte smurrie. Nu heeft de auto 10.000 km geleden een longlifebeurt gehad en zou er in principe weer zo'n 50.000 km. tegenaan moeten.

De volgende vragen komen bij mij op:
- Maakt het reinigen van de carterventilatie geen deel uit van een dergelijke beurt;
- Hoe reinig ik de carterventilatie;
- heeft de lekkageplek bij de pomp wellicht te maken met de verhoogde druk door de mogelijk verstopte
carterventilatie of staat dit er los van;
- verklaart dit het hoge olieverbruik (er liggen nooit plassen onder de auto en de oprit is schoon);
- Moet ik professionele hulp zoeken (technisch gezien)

Elke tip of hint is welkom en wordt erg gewaardeerd!

msorel 0

17 jaar

zelfde probleem wat voor long life?

Ik gebruik SLX III van castrol 5w30

die gaat bij 985 km ongeveer een liter op soms op 1300 een liter maar komt door dunheid van olie want als je 0w30 gebruikt zal die ook meer vreten omdat hij veel te dun is bij normaal motorolie vebruikt hij een op 2000 km bijna ofzo met 10w40 dus eigenlijk door die dunheid of dikheid want bij mij heb ik een 1.9 tdi motor niet gechippt maar vrat best wel veel af en toe (en de rijcondities bepaalt ook veel he?)

en dat gedoe gechipt weet je zeker veilig voor het motorblok?? want je zei afslijting die je ''nog nooit eerder hebt gezien''.

zolang hij gechippt zijn de max vermogen bij 2000-3000/min maximaal hij zal ook het meest werken daarbij en koppel rond 2000/min dus ik geloof het wel dat hij veel vreet.

de druk die de brandstofpomp opbouwt is doort gechippt nog verhoogd hij moet harder werken bij lagere toeren wat net andersom is dan normaal . en de carterventilatie hoeft denk ik niet schoongemaakt te worden zolang hij lekker optrekt hoeft het niet.en 1000 km op een liter long life is goed genoeg mijne vreet ook zo rond dat waarde want dit olie vergelijk de dikte met 10w40 en 5w30 LLX (longlife) van de motorolie.

770 50
badge

17 jaar

Gebruik altijd de olie soort die is voorgeschreven voor je auto.
Dikkere olie gebruiken om olieverlies te beperken heeft geen zin, kan zelfs heel negatief uitpakken.

Laat controleren of e carterventilatie nog goed werkt en vrij is, en of je blok geen overdruk heeft in het carter.
Intercooler controleren of daar niet olie in zit.
Als je geen lekkage plekken op de parkeerplaats ziet kan er wel wat zweten maar zal het merendeel van de olie toch op een andere manier wegraken, meestal via het blok en via de uitlaat.

Controleer je lucht filter maar eens waar de carter ventilatie bij itkomt, is deze kort na de beurt al redelijk vol olie van de carterventilatie dan is deze wel open maar komt er teveel olie uit je blkok, meestal door overdruk in je blok.

Dat wijst meestal op versleten zuigerveren waardoor deze overdruk ontstaat.
Vraag advies aan je monteur van de garage, deze kan zien waar ik nu moet gokken.

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

Ik zou de carterventilatie controleren, en eens goed overwegen om over te schakelen naar normale 15 000km intervallen. Longlife is er om veelrijders geld te besparen, en als je 1l/1000km verbruikt, bespaar je niets meer, integendeel. Schakel over naar een goede VW 505.01 olie, en ververs na 15 000 km.

Wil je toch longlife rijden, gebruik dan in jou geval de VW 506.01 (0w30) olie en geen VW507.00 (5w30).

De 5w30 Longlife oliën (VW 507.00) zou ik nooit gebruiken als het niet moet (alleen indien je een partikelfilter hebt), die low SAPS oliën zijn alleen ontwikkeld om partikelfilters te beschermen, en doen toegevingen op vlak van bescherming van de motor.

Rosse 0

17 jaar

Bedankt voor jullie reacties. Laat er morgen een monteur naar kijken.

Ik gebruik overigens alleen de voorgeschreven longlife3 5w30 olie. Ik heb me laten vertellen dat de verkorte interval niet mogelijk is omdat andere olie schade toe kan brengen aan de pompverstuivers. Overigens dacht ik dat de 0w30 olie alleen geschikt was voor de eerste TDI motoren en heden ten dage alleen nog in transporters gegoten wordt.

Adviezen hierin zijn heel divers. Wat dat betreft neem ik geen risico. Liever meer geld uitgegeven aan duurdere olie dan het risico op bovenmatige slijtage als gevolg van onjuiste maar wellicht goedkopere olie/olieverbruik. Wat dat betreft tank ik ook altijd Shell V-power diesel vanwege de reinigende werking en de geringe zwaveluitstoot.

msorel 0

17 jaar

Maurice,

Je hebt gelijk dat er op vlak van olie zeer tegenstrijdige adviezen gegeven worden. Eigelijk is het heel gemakkelijk: je moet gewoon olie gebruiken van een specificatie die toegelaten is door audi voor jou motor. Aangezien je een pompverstuiver-motor hebt, is je keuze reeds aanzienlijk beperkt. Voor pompverstuivers bestaan de volgende oliën:

VW 505.01 -> Normale intervalolie (15 000km)
VW 506.01 -> Normale longlife olie (0w30)
VW 507.00 -> De nieuwe Low-SAPS longlife olie (5w30)

Je kan ze allemaal gebruiken, maar de VW 505.01 alleen in normale interval en geen longlife cyclus.

Zoals ik hierboven al zei, de 507.00 is ontwikkeld om de partikelfilters langer te laten meegaan. Aangezien je geen partikelfilter hebt heeft het voor jou geen zin deze VW 507.00 te gebruiken, integendeel, de low-SAPS olïen doen zoals gezegd toegevingen op vlak van additieven/smering om de partikelfilters een aanvaardbare levensduur te geven.

De VW 506.01 is de 0w30 longlife olie voor pompverstuivers. Nog steeds een betere keuze dan de VW 507.00 omdat deze full SAPS ole beter smeert. Zoals je reeds aanhaalt mag de VW 507.00 zelfs niet gebruikt worden in touareg V10 TDI's en touareg en transporter 2.5TDI's. Geburik dus beter deze VW 506.01 indien je echt op longlife wil blijven.

Echter, bij zo'n olieverbruik is het absurd om longlife te blijven rijden. Laat je niets wijsmaken, je mag zonder problemen overschakelen op normale intervals met VW 505.01. Het is zelfs beter voor jou, én voor de motor!!

Kijk voor meer info over de specs ook hier: http://zandbak.unstable.be/~dieter/VAG/v...

greetz

Rosse 0

17 jaar

gebruik nou gewoon 5w30 longlife vw 507.00 regel via ebay die olie dan komt alles wel goed

770 50
badge

17 jaar

[quote=770]gebruik nou gewoon 5w30 longlife vw 507.00 regel via ebay die olie dan komt alles wel goed[/quote]
bij overmatig olieverbruik geen longlife meer toepassen maar afwijken naar een 5w/40 PD olie. olie aanschaffen via ebay ? tja.. het mag wat kosten.
paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Allen bedankt voor jullie reactie. Ben vandeweek bij de monteur geweest. Ik blijf het antwoord "een liter per duizend kilometer is binnen de marge" horen. Dat is mij echt te gek. Dat hoort / hoeft toch niet..... De plek waarop de carterventilatie is aangesloten op het kleppendeksel is zeiknat. De turbo zit daar direct achter. Het gietijzeren huis van de turbo is besmeurd met olie (slangen zijn droog en zijn voorzover bekeken niet gescheurd). De monteur gaf aan dat dit normaal is dat deze vet is. Hij zou het schoon kunnen maken maar als ik de straat uit ben zit het er weer zegt de monteur.

Het lekkagespoor bij de onderdrukpomp heeft ook niets te betekenen volgens de man. Dit zou te weinig zijn om het olieverbruik te verklaren. Die pomp is toch gemaakt voor druk? Valse lucht is dan toch funnest? Vandeweek is een collega achter mij aangereden om te controleren op rook. Toch rook..... In mijn spiegels zie ik niets bij volle belasting maar hij vertelde dat bij belasting er voornamelijk donkere (donkergrijs met een vleugje blauw) rook uit de uitlaat komt. Bij belasting geeft hij een plof rook en blijft dan gematigd roken totdat de belasting ophoud. Koelvloeistof is nog steeds zo roze en helder als de blazer van Gerard Joling. Van het weekend ga ik zelf e.e.a. bekijken.

vraag voor werkzaamheden van het weekend:
- Kan ik zonder consequentie de onderdruk/inspuitpomp demonteren?

Nogmaals bedankt heren!

Groet,
Maurice

msorel 0

17 jaar

Slang van intercooler losgehaald (boven). Daar loopt een gering spoortje van olie in (vette vinger gehaald). Heb niet het idee dat deze er vol mee zit. Verder carterventilatie op kleppendeksel losgehaald en bekeken. Deze lijkt open. Koelsysteem is volledig vrij van olie.

Zit er aan de denken om 5W/40PD olie erin te gaan stoppen zoals Paul aangeeft. Tenzij iemand nog wat info zou kunnen geven inzake de onderdruk(vacuum)pomp. Kan dit het zijn? Of is het aannemelijker dat er teveel speling op de turbo zit.

Ik ben zelf een aardig rustige rijder. De auto is nu zo'n 20.000 km in mijn bezit en slurpt de laatste tijd pas zoveel olie. Dit is dan ook de reden van mijn frustratie. Wel tank ik sinds ik de auto in bezit heb V-Power diesel. Kan de reinigende werking van deze brandstof gevolgen hebben op het olieverbruik?

msorel 0

17 jaar

5w40 weet ik niet zeker die vreet bij mij juist te veel per 1000 en tja bij iedereen is het verschillend maar mij long life vreet per 1500km een liter niet getuned misschien gewoon 505.01 helpt maar dat is totaal niet het nut maar tja bij tuning vreet ie altijd veel kijk maar anders neem 10w40 dat heeft bij de ene andere auto een ellende gespaard

770 50
badge

17 jaar

[quote=770]anders neem 10w40 dat heeft bij de ene andere auto een ellende gespaard[/quote]
een 10w/40 toepassen in een pompverstuiver is niet toegestaan.. op z'n minst een 5w/40 PD olie (zonder partikel filter) 505.01

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

En DAT stond al EERDER te lezen.........

Santa 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A2 of stel zelf een nieuwe vraag.