auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A3: Ontluchten benzinetoevoer FSI

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 FSI

Na het reviseren van de cilinderkop (kleppen krom door kapotte nokkenasversteller), wil de motor niet aanslaan.

Er komt wel benzine uit de toevoerleiding maar niet uit de retourleiding. Moet het brandstofsysteem bij een FSI motor ontlucht worden als alle leidingen los zijn geweest?

Alvast bedankt

Geplaatst door

sander mooij (0)
badge

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

niet dat ik weet dat gaat gewoon door testarten.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

14 jaar

De dealer kan via een functietest het systeem ontluchten maar is meestal niet nodig.
Wat zijn de storingen in je motorelektronica??Of zitten er geen in??
Welke waardes zie je in meetwaardeblok 103 en 140??
Heb je de stoter tussen nokkenas en hogedrukpomp gemonteerd??

Hij slaat nu wel aan maar loopt heel onregelmatig en slaat na een tijdje ook af (ik heb nog niets veranderd).

Ik krijg met simpel uitlezen een foutcode van foutief nokkenassignaal, dat ga ik mrgen nog even verder uitzoeken.

Die stoter heb ik inderdaad gemonteerd.

Ik heb na alles monteren nog wel een slangetje over met een heel klein luchtfilterje eraan. Dit zit op vele motoren geloof ik alleen weet iemand waar dit voor dient en waar het waarschijnlijk gemonteerd zit (ergens op de luchtinlaat lijkt mij)?

sander mooij 0
badge

14 jaar

Weet zo niet wat je bedoeld misschien kun je hier een foto plaatsen van het slangetje.
Controleer de timing van je distributie maar eens.
Hoe heb je de nokkenassen gemonteerd,met special gereedschap??

Nee ik had geen speciaal gereedschap bij het monteren. Alles zat wel goed maar doordat er een nokje in de nokkenasversteller was afgebroken stond de inlaat nokkenas dus verkeerd en liep alles weer in de soep. Nu is het alles bij het revisiebedrijf gemonteerd (ik weet niet of zij speciaal gereedschap hebben gebruikt).
De motor start al wel weer, volgens mij was de stekker van de brandstof retourleiding (klep) en de nokkenassensor omgewisseld. Ik kan niet begrijpen dat het uberhaupt mogelijk is; Audi stopt miljoenen in de ontwikkeling van zo'n motor, overal verschillende stekkers zodat je ze niet kunt verwisslen en dan 2 stekkers die heel dicht bij elkaar zitten zijn hetzelfde...en om over die onhandige stekkertjes nog maar te zwijgen.

maar nu nog het voglende probleem;
de koelfan gaat gelijk op volle snelheid en hij geeft een ECt aan van 143 graden. Wat is het meest logische;
a. stekkers ook omgewisseld (kan geloof ik niet in dit geval)
b. sensor kapot
c. sensor meet net in een luchtbel, dus koelsysteem moet goed ontlucht worden?

sander mooij 0
badge

14 jaar

Sander meet de weerstand van die sensor "koud" moet die tussen 2 en 3 K ohm zijn ,Warm 250 ohm. 5volt spanning op de aansluiting .Lucht bellen dat ziet die sensor niet. Maak je met de aansluiting een doorverbinding dat is voor de ECU 140 gr. hoger gaat de schaal niet. Succes.

Punt 65
badge

14 jaar

Ik heb de sensor doorgemeten;
koud= rond de 2300 ohm
warm= zakt hij steeds verder naar ongeveer 500 ohm

Dus dat lijkt me in orde.

Maar een paar dingen snap ik niet;
1. Op mijn uitlees kastje staat ECT => 143 graden (dat staat er altijd dus dat zal de max waarde zijn, alsof de draden zijn doorverbonden). Maar op mijn temp meter in dashboard staat hij op z'n koudst
2. koelfan gaat maximaal aan
3 Op het dashboard verschijnt meldingen 'koelvloeistof'.

Alvast weer bedankt voor tips

sander mooij 0
badge

14 jaar

Sander als je de stekker los trekt zal hij -40 aan moeten wijzen. Anders kan de aanwijzing in gr. Fahrenheid zijn. Groetjes.

Punt 65
badge

14 jaar

Ik snap niet hoe ik het voor elkaar krijg maar ook bij deze storing zat de stekker verwisseld. De kabelboom kan op 2 manieren gelegd worden en beiden zien er logisch uit. In beide gevallen kwamen alle stekkers goed uit alleen zat die van koelvloeistof temperatuur verwisseld met nokkenas verstellings sensor.
In principe mijn fout (auto is weken geleden uit elkaar gehaald dus wist niet meer precies hoe alles liep) maar ik vind dit ook wel ontzettend dom gemaakt van Audi. Ze maken bijna elk stekkertje verschillend zodat je ze niet verwisseld, echter tot 2 maal toe hebben ze juist de stekkers die je makkelijk kunt verwisselen hetzelfde uitgevoerd...

in ieder geval alles is opgelost dus bedankt iedereen voor het meedenken, pluspunt is dat ik weer het een en ander bijgeleerd heb!

sander mooij 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.