Al zolang ik mijn auto heb (3 jaar / 30.000 km) maakt deze na een koude start een hard metaalachtig geluid, alsof er twee stukken metaal met kracht tegen elkaar aanslaan.
Als je na het starten het gaspedaal gedurende een minuut of 2 niet aanraakt is er niets aan de hand, maar geef je in die eerste minuten ook maar een beetje gas dan volgen die harde tikken. Het is geen ritmisch "tik-tik-tik" geluid, maar eerder iets als "klong-klong.......klong.........klong-klong", alsof je twee hamers tegen elkaar aan slaat.
Het duurt niet lang; voordat ik mijn straat uit ben (en dat is een korte straat), is het weg.
Ik heb al van alles geprobeerd en nagekeken, maar ik heb de oorzaak nog steeds niet kunnen vinden. Zoals gezegd, ik rij er al 3 jaar en 30.000 km mee rond, en het zal dus wel niet zo heel veel kwaad kunnen, maar toch erger ik mij er iedere keer weer aan..... Huidige kilometerstand is overigens 89.000 km, dus dat is ook niet bepaald veel.
Het geluid lijkt uit de kop vandaan te komen, en hoewel het geluid te hard is, en niet regelmatig genoeg om van de klepstoters afkomstig te zijn, heb ik die klepstoters (ook al omdat dat een bekend probleem is bij deze motoren, en vaak voor problemen gaan zorgen) preventief meevervangen bij het vernieuwen van de distributiesnaar en spanrol. Het hielp helemaal niets.
Verder heb ik de beide temperatuursensoren vervangen, ook zonder resultaat.
Omdat dit geluid volgens mij ook veroorzaakt zou kunnen worden door pingelen heb ik getracht het ontstekingstijdstip met mijn stroboscooplamp te controleren. Volgens de specificaties zou het onstekingstijdstip afgesteld moeten worden op 6 graden +/- 1 graad. Als ik de lamp op het vliegwiel richt zie ik echter maar 1 streep. Normaal gesproken zou ik zeggen dat dat het merkteken is van het bovenste dode punt, maar hoe weet ik dan wat 6 graden voor het BDP is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kuiper
is de katalysator al gecontroleert ? zou goed kunnen dat deze inwendig koud wat rammelt.
paul,
Paul,
Heb ik ook aan gedacht, maar het geluid lijkt toch echt meer uit de kop te komen (hoog).
Feiko
17 jaar
om zeker te zijn van de bassisafstelling zal de auto een keer aan de kast moeten.....
[url=http://imageshack.us][img]http://img145.imageshack.us/img145/1169/...[/img][/url]
Ontstekingssysteem controleren
Ontstekingstijdstip controleren en afstellen.
Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen
◆ Elektronicatester VAS 5051 met diagnosekabel VAS 5051/1 en diagnose-adapter VAS 5051/2
of
◆ Elektronicatester V.A.G 1551 met diagnosekabel V.A.G 1551/1
◆ Ontstekingstester V.A.G 1767
of
◆ Ontstekingstester/toerenteller V.A.G 1367 met triggerklem V.A.G 1367/8
Aanwijzing:
Ontstekingstijdstip alleen afstellen, als het ontstekingstijdstip bij het controleren van het stationair toerental afwijkt => blz. 24-25.
Testvolgorde
‒ → Ontstekingstester V.A.G 1767 (resp. V.A.G 1367) bij uitgeschakeld contact aansluiten:
=> gebruiksaanwijzing
Aanwijzingen:
◆ Let op, dat de BDP-sensor van ontstekingstester V.A.G 1367 tot de aanslag in het versnellingsbakhuis wordt gestoken.
◆ Het ontstekingstijdstip wordt meteen op V.A.G 1767 (resp. V.A.G 1367) weergegeven. Het met stroboscooplamp beschijnen van de ontstekingskerven is niet nodig.
◆ Bij de ontstekingstester V.A.G 1767 kan bij geringe opening van de triggerklem (b.v. door te veel trek aan de spiraalkabel) verkeerd worden gemeten.
‒ Storinggeheugen afvragen en uitwissen => blz. 01-9.
→ Basisafstelling voorbereidengroepsnummer 001, motor draait stationair =>blz. 01-33. Systeem in basisstand 1 ⇒
1 2 3 4
Aanwijzing:
Voor de beschreven tests zijn de weergaven op elektronicatester V.A.G 1551 zonder betekenis en kunnen daarom buiten beschouwing worden gelaten.
‒ Ontstekingstijdstip van ontstekingstester V.A.G 1767 (resp. V.A.G 1367) aflezen.
‒ Testwaarde: 4 ... 8° vóór BDP
Aanwijzing:
Wanneer het weergegeven ontstekingstijdstip buiten de tolerantie ligt, vóór het controleren van het stationair toerental eerst het ontstekingstijdstip afstellen terwijl het systeem nog in "basisstand 1" staat.
‒ Ontstekingstijdstip afstellen door de verdeler te verdraaien.
-Afstelwaarde 6 ±1° vóór BDP
‒ ⇒-toets indrukken.
‒ Motortoerental even verhogen tot 2500 1/min.
‒ Motor verder stationair laten draaien.
‒ Het ontstekingstijdstip kan schommelen in het bereik 2 ... 10 ° vóór BDP.
‒ Na het afstellen van het ontstekingstijdstip het stationair toerental controleren => blz. 24-25.
paul,
Ehm, tja...... en het is dus helemaal niet mogelijk om dat te controleren met een simpele stroboscooplamp....???
Ik dacht nog wel dat het zo'n lekker simpel motortje was....
Feiko
17 jaar
[quote=80B4ever]Ehm, tja...... en het is dus helemaal niet mogelijk om dat te controleren met een simpele stroboscooplamp....???
Ik dacht nog wel dat het zo'n lekker simpel motortje was....
Feiko[/quote]
ehm tja... [url=http://imageshack.us][img]http://img151.imageshack.us/img151/4283/...[/img][/url] lijkt heel wat! laat dit anders even doen, de kosten hiervan zijn te verwaarlozen dat gaat enorm meevallen.
paul,
Paul,
Ik moet bekennen dat ik eigenlijk altijd alles zelf doe.
Maar ja, zo'n testkast heb ik toevallig niet in mijn garage staan, dus....
Feiko
17 jaar
[quote=80B4ever]Paul,
Ik moet bekennen dat ik eigenlijk altijd alles zelf doe.
Maar ja, zo'n testkast heb ik toevallig niet in mijn garage staan, dus....
Feiko[/quote]
geeft ook niks, wat je zelf kunt is altijd mooi meegenomen. aan dit type motor kun je zelf nog een hoop aan doen er zit immers weinig aan wat je in de weg komt te staan. in dit geval zou je even een dealer kunnen bezoeken en laten controleren.
paul,
Dit is inderdaad een heerlijke auto om zelf aan te werken! Makkelijke techniek, en alles is uitstekend bereikbaar; daar is over nagedacht.
Maar ja, dan zal ik nu toch maar een keer langs de plaatselijke dealer moeten.
Feiko
17 jaar
Afgelopen zaterdag het ontstekingstijdstip laten controleren en afstellen door de plaatselijke Audi dealer. De VAG tester was duidelijk langere tijd niet gebruikt, en had ook een welgemikte technische klap nodig om tot leven te komen, maar dat maakt het alleen maar leuker.
Het ontstekingstijdstip stond op ongeveer 9,5 graden voor BDP, terwijl deze afgesteld dient te staan op 6 +/- 1 graden voor BDP. Helemaal overbodig was het dus niet. Enneh, Paul, je had gelijk, de prijs viel ontzettend mee.......
Toch betwijfel ik of het probleem nu echt verholpen is. Van de 3 koude starts tot nu toe is er toch nog 1 geweest waarbij de motor toch weer ratelde.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar