Hallo mensen,
Wij hebbben een audi A6 1.9Tdi AHU `96 met het volgend probleem.De klant klaagd over een piep die tijdens het starten voorkomt bij een koudemotor.Als de motor warmer wordt is het weg.
Wij hebben eerst uitgezocht waar het deed bij de v-snaar of bijde multi-riem als de multi-riem eraf ligt is het probleem weg.
Wij hebben het volgende al vervangen wat versleten was:Spanner,
Stang v/d spanner deze was ingesleten en sterk verroest en de gleidebusjes die in het alu-frame zitten waar de dynamo/airco meevast zit aan het motorblok,spanrol multi-riem,spanrol distributieriem.De distributieriem stond ook te slap strakker gezet allemaal niets geholpen.Later kwamen we erachter dat geluid sterker werd als de airco erbij in word geschakeld.Een ander afspraak gemaakt met de klant voor het het demonteren van de aircopomp ,omdat je de luchtpleet kunt verstellen mer ringetjes.
Als er maar iets vet tussen de koppeling komt is het weg.
Dus de aircopomp v/h alu-frame gedemonteerd koppeling +
poelie eraf gehaald en wat bleek eraan de hand te zijn heel veel roest tussen magneet en poelie. Dit allemaal schoongemaakt en opgeschuurt en weer gemonteerd(poelie lager oké).Multi-riem gemonteerd zonder aircokoppeling en het bleef nog steeds piepen.
Toen 1 strakkere riem gemonteerd en ook niet.Als je iets rem- reiniger op de multi-riem spuit is het weg.Dus de krukaspoelie gedemonteerd kijken of daar iets aan te zien was ook niet.(torsie demper)Zonder krukas-poelie is het verdwenen. Het rubber zit nog netjes tussen de beide gietyzeren stukken v/d poelie.Of is toch de poelie versleten wie kan ons verder helpen?Wij kunnen het niet vinden waar het vandaan komt.Iemand ervaring met dit piepje.
Het doet het alleen als de multi-riem belast wordt koude toestand.
M.V.G Raymond Hofsté
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
80% kans dat er een multiriem van fabrikaat Gates uit de oude serie gemonteerd is. Joelende en piepende geluiden is een zeer bekende kwaal met deze riemen.
Deze riemen zijn niet diep genoeg gestoken en lopen dus niet op de flanken maar op de toppen van het V profiel.
Oplossing: Riem van VW/audi halen of een Conti-tech vragen bij de onderdeelboer. (de laatste is exact identiek als de vw riem, exclusief het vw logo en de 4 ringen)
succes er mee.
Ha harry,
Er zat inderdaad een oude type riem van gates op. Maar deze is vervangen door een nieuwe 1 maat kleinere als die wat erop zat vernieuwd exemplaar van gates met rode etiket.Als er een kleinere riem op zit dan normaal dan moet hij toch dieper in de groeven worden gedrukt in de poly.
Of heb ik het nu mis.
Bedankt voor de reactie Harry.
18 jaar
Probeer het uit, haal een Conti of origneel, standaard lengte, leg hem er op, en je zult merken dat hij muisstil is.
Ik zelf ben helemaal klaar met die Gates riemen.
Die riem van een maat kleiner is waarschijnlijk niet voor audi weggelegd en zou best eens een iets ander profiel kunnen hebben....
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar