Audi A4-Avant: rammelende, rauw lopende 2 liter motor

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2 liter

Hallo,


Al enige tijd loopt mijn Audi ( ik heb pas 5 maanden maar het valt me op) erg rauw en zit er een rammel in de motor wat je goed hoort als hij stationair loopt. Het is een benzine-auto maar klinkt als een diesel. De auto loopt verder wel goed maar ik maak me wel zorgen of er iets ernstigs aan de hand is.

Wie kan mij advies geven waar dit rauwe geluid vandaan komt.....kan me niet voorstellen dat dit zo hoort. .

Auto heeft 95000km gelopen.

Gr. paul

paul41

Geplaatst door paul41 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

Paul, geluiden be-oordelen via de pc gaat niet....
kan je een geluidsopname maken en die hier plaatsen, via Youtube?
Wellicht dat iemand het herkent.

mvg,
Hans

paul41 (0), 13 jaar geleden

Dit wordt een lastige....voor mij althans. Ik krijg dat niet voor elkaar om een geluid hiervan te posten....het geluid is ook niet constant aanwezig. Het lijkt erop dat wanneer de motor goed warm is dat je het beter hoort. Het komt achter bij de motor vandaan, tegen het schutbord . Het is geen resonantie van het hitteschild.

GR. paul

AudiA42.0 (0), 13 jaar geleden

Hoi Paul,

Ik heb het zelfde probleem met een Audi 2.0. Een ratelend geluid achter bij de moter. Eerste tien seconden bij een koude motor hoor je er niks van en bij een warme moter is het goed hoorbaar. Ik heb die vraag hier ook gepost maar heb helaas niet echt een antwoord kunnen krijgen. Heb al een paar mensen er naar laten kijken maar ben er nog niet helemaal uit. Volgens sommigen is het de nokkenasketting en volgens anderen een niet goed functionerend oliepomp. Heb al een keer de moter geflushed en over gestapt naar 10w40wat niet hielp. Ik word er ook niet goed van.

Mocht jij een oplossing of een diagnose hebben hoor ik het graag van je.

PS. hier een filmpje van mijn motor op youtube. http://www.youtube.com/watch?v=Vib_bfGAD...

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Het klinkt niet gezond.
Misschien weet Paul kelder hier een zinnig antwoord op te geven.
Hij is vw/audi specialist.
Het lijkt wel van de nokkenas ketting af te komen of zoiets.

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

Indien het filter van de oliepomp gedeeltelijk verstopt zit krijg je ook zulke geluiden.


Gr John

primera p11 (0), 13 jaar geleden

John,je zegt eigenlijk dat je de klepstoters/kettingspanner hoort door een te lage olie druk.
Maar krijg je dan geen melding van de oliedruk?.

AudiA42.0 (0), 13 jaar geleden

Ik krijg iig geen melding van een te lage oliedruk. Wel verbuikt de auto zoals de meeste 2 liters 1 liter olie op duizend km. Ik weet niet of het tikken hier meet te maken heeft. Als dit zo is heeft het geen nut om achter het getik aan te gaan denk ik en hier geld aan uit te geven. Ik denk zelf aan een ruilmoter. Een hele dillema....

Alle suggesties zijn welkom.

paul41 (0), 13 jaar geleden

ik heb bij mij ook al een garage laten kijken. Mijn auto gebruikt ook wel olie maar kan toch ong. 4000 km rijden voordat ik bij moet vullen ( vul dan 0,5 liter bij).
Toch maak ik me ook zorgen. Mijn garage heeft de auto op de brug gehad en zit nu te denken aan bijgeluid, resonantie van de uitlaat/katalysator. Maar ik heb idd. ook al wel meer verhalen gehoord over nokkenaskettingen en oliepompen. Ik zit dan ook erg te twijfelen wat ik moet doen.....wat is het kostenplaatje van het vervangen van nokenasketting ( stellen?) of nieuwe oliepomp.

gr paul

AudiA42.0 (0), 13 jaar geleden

Ik heb de mijne na laten kijken bij audi zelf. Het is in ieder geval 100% zeker dat het geen bijgeluid is. Ik zou zeggen bespaar je de kosten hiervoor.

Het geluid komt gewoon van de kettingspanner achterin de motor. Het vervelende is dat ze niet weten wat dit veroorzaakt. Er zijn namelijk meerder opties volgens audi en andere VAG specialisten.

1.Kettingspanner wat gewoon niet goed meer is.
2.Ketting krijgt geen olie meer.
3 Olielekkage ergens bij nokkenasversteller.
4.Oliepomp wat kapot of verstop zit (zie 2).
5.Kleine kans maar toch ingesleten nokkenassen.
6.Klepstoter.

Ik heb deze punten genoemd maar begrijp me aub niet verkeerd, ik ben geen monteur dit is wat ik van de dealer en 3 andere audi specialisten te horen heb gekregen. Dus vraag het zelf ook na, misschien ligt het bij jou wel anders maar zoals jij het beschrijft denk ik dat we met hetzelfde probleem zitten.

Voor een kettingspanner moest ik ongeveer denken aan een bedrag van 800 tot 1000 euro. Wat betreft de oliepomp ligt het wat anders, je hebt dan de kans dat het schoongemaakt kan worden, of ze zetter er een nieuwe pomp of een nieuwe gemodificeerde pomp zonder ketting. Ik moest denken aan een bedrag van ongeveer 600 euro. Blijkbaar veel werk want een oliepomp is gewoon niet zo duur. Alleen ze kunnen niet met zekerheid vaststellen of het nu de ketting of de pomp is. En als je nagaat wat ze voor diagnose bereken wordt het helaas een dure grap. Dus ik denk dat ik voor een ruilmoter ga die kosten ongeveer 1500 euro. En dan maar hopen dat ik er een zonder ellende tref. Ik vraag me wel af of zo'n ruilmotor ook gereviseerd is of niet.

Ik laat jou iets weten als ik een oplossing heb gevonden en ik hoor graag van je als je iets meer weet.

Grt en succes

primera p11 (0), 13 jaar geleden

We hebben het hier over een auto van 2005 met een behoorlijk olie verbruik en een rammel.
Eigenlijk is het schandalig voor een zo gerenommeerd merk als audi toch is.
Dat je nu al met zulke omvangrijke kosten geconfronteerd word.
Jouw probleem staat echt niet op zichzelf,er zijn er legio met deze klachten,dichtzittende oliezeven,olie verbruik,rammelen.
Een kia van tegenwoordig levert betere motoren.
Dit verwacht je bij budget auto's,maar zelfs daar komt dat al niet meer voor.
Die vier ringen doet bij een heleboel mensen het realisme in de schoenen zakken.
Als je wel beschouwd naar de geleverde kwaliteit voor een zak geld gaat kijken kun zijn ze alleen aantrekkelijk in de lease.

paul41 (0), 13 jaar geleden

Ja idd. ik ben van een 1999-er audi naar een 2005 gegaan in de hoop er net zo lang plezier van te hebben ( vorige probleemloos 8 jaar mee gereden). Hoeveel km heeft de andere audi uit 2005 gedraaid ? ( weet je naam niet) .

Heb je die prijzen van de kettingspanner/oliepomp ook bij de dealer vandaan en zijn dat de incl. BTW-prijzen?

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

Paul,

De problemen wat betreft de 2 liters van de vag groep, daar is op dit forum al het nodige over gepost.
Gebruik de zoekfunctie en je zal verbaasd zijn.


Gr John

AudiA42.0 (0), 13 jaar geleden

Hoi Paul,

Dit zijn geen prijzen van de dealer, die zal waarschijnlijk niet goedkoper zijn. Dit zijn prijzen die ik heb gekregen van een VAG specialist (ex-audi dealer monteur). Maar ik ben bang dat het uiteindelijk duurder zal zijn, is altijd zo. Kreeg trouwens van deze garage ook het advies om naar een ruilmotor te kijken omdat ik dus ook met een olieprobleem zit. Wat trouwens geen probleem is volgens audi zellf het valt namelijk binnen de norm. Heb altijd Alfa gereden en veel problemen gehad maar niet van deze aard. In ieder geval geen motor of olie probleem.

Als je bij de dealer komt krijg je meteen al te horen het is zeker een 2 liter, dus inderdaad een bekend probleem bij audi waar ze gewoon niks aan doen. Ik heb een Audi na mijn Alfa gekocht met de overtuiging dat deze betrouwbaarder zou zijn maar helaas.

Enige waar ik veel spijt van heb dat ik niet voor de aanschaf heb gekeken op problemcar.nl want dat had gewoon veel ergernis gescheeld maar ja.

Behalve dit olie/tik probleem rijdt de auto als een trein moet ik zeggen.

Weet dat deze site niet hier voor bedoeld is dus alvast excuses maar ik heb weer m'n hart gelucht.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Nogmaals,het enige juiste wat je kunt doen is een ruilmotor plaatsen.
Want met de huidige motor blijft het parelen naar de zwijnen gooien.
Kortom,het is zonde van je geld om het in de huidige motor te stoppen.

sjaak10918 (0) PRO, 13 jaar geleden

moet je wel zeker weten dat je ruilmotor niet hetzelfde probleem heeft / krijgt

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Ik bedoel eigenlijk een revisie motor.
Geen ding van de sloop halen,heb je gewoon hetzelfde probleem.
Of alleen het onderblok laten reviseren.

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

Wellicht is het toch de moeite waard voor een goede diagnose, oliedruk meten en het kleppendeksel lichten en controleren of er voldoende olie naar boven komt.
In het gunstigste geval ben je misschien wel klaar met een nieuwe zeef/oliepomp.


Gr John

paul41 (0), 12 jaar geleden

ben ondertussen naar de audi-dealer geweest. Door 2 afzonderlijke monteurs is de diagnose: rammelende katalysator gesteld.
Gelukkig komt het niet bij de motor vandaan en is het met een andere kat. (hopelijk) opgelost.

Topic mag dicht.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.