Audi TT 2009: Ratelend geluid bij het vertrekken of lichtjes gas geven

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: CDAA

Ratelend geluid bij het vertrekken of bij lichtjes gas geven - motor heeft 5 sec piepend geluid gemaakt daarna is het ratelen begonnen (distributieketting ?????)

- leest de volgende foutcodes uit
foutcode 16725 P0341 (de overeenkomstige 'oude VAG code' is: 00515)
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

nl Nokkenaspositiesensor A cilinderrij 1 (G40) onaannemelijk signaal
du Nockenwellenpositionssensor (G40) unplausibeles Signal
en Camshaft Position Sensor (G40) Implausible Signal
Extra info bij de foutcodes



Mogelijke verschijnselen:
Moeilijk of niet te starten
Weinig vermogen, trekt niet door
Verhoogd brandstof verbruik
Storingslampje brandt

Mogelijke oorzaken:
Nokkenasstand verlopen / verkeerd door rekken / verkeerde montage van de distributie ketting (distributie pas vernieuwd?)
Bedrading en/of aansluitingen nokkenaspositiesensor liggen te dicht bij een circuit met hoog voltage
Bedrading en/of aansluitingen van/naar de nokkenaspositiesensor
Sensor (G40) defect
Beschadigd nokkenastandwiel
Slechte timing van ontsteking

Mogelijke oplossingen:
Check distributieriem
Check / repareer bedrading en aansluitingen of die niet te dicht bij een hoog voltage circuit liggen
Check / repareer bedrading en aansluitingen van/naar de sensor
Check (meetwaardeblokken) / vervang nokkenaspositiesensor
Check nokkenastandwiel
Check timing ontsteking

Extra info:
Deze foutcode betekent dat de ECU een probleem gevonden heeft in het signaal van de nokkenaspositiesensor. Dat signaal wordt gegenereerd door het nokkenastandwiel wat aan de nokkenas zit en langs de sensor draait, waardoor de sensor precies weet welke positie de nokkenas heeft
Nokkenaspositiesensor (G40)

en foutcode
16712 P0328 (de overeenkomstige 'oude VAG code' is: 00524)
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

nl Klopsensor (Pingelsensor) 1 (G61) signaal te sterk
du Klopfsensor 1 (G61) Signal zu groß
en Knock Sensor 1 (G61) Signal too High
Extra info bij de foutcodes



Mogelijke verschijnselen:
Gebrek aan trekkracht-vermogen / De motor aarzelt af en toe / De Engelsen noemen dat 'drivebility problems'
Verhoogd brandstof gebruik
Andere verschijnselen zijn ook mogelijk
Storingslampje (MIL) brandt

Mogelijke oorzaken:
Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
Klopsensor niet goed gemonteerd
Klopsensor gecorrodeerd
Klopsensor vervuild / defect
Bedrading en/of aansluitingen defect
Klopsensor niet herkend door de ECU
ECU defect (onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk)

Mogelijke oplossingen:
Check / vervang zekering(en)
haal de zekering(en) er uit
maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
zekering(en) terugplaatsen / vervangen
Check / repareer bedradingen en aansluitingen
Kontroleer het aandraaimoment (20Nm) van de Klopsensor
Vervang de Klopsensor
Vervang de ECU

Extra info:
Kloppen / pingelen

joske 15

Geplaatst door joske 15 (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi TT? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

joske 15 (0) PRO, 10 jaar geleden

Even navraag gedaan en nu blijkt dat er 2 acties op deze auto zitten - het is trouwens een tfsi uitvoering -
aktie 1 15D6
aktie 2 94F9
we gaan dit laten uitvoeren en kijken dan of het probleem is opgelost

Anthony_83 (0) PRO, 10 jaar geleden

Actie 15D6 kan daar de oplossing voor zijn want daarbij moet de nokkenaslagerbrug vervangen worden en de inlaatnokkenas moet beoordeeld worden op eventuele opgelopen schade. Ik zit momenteel met een CDNB motor waarvan deze actie reeds aan werd uitgevoerd enige tijd geleden. Echter die ratelt nu ook sinds kort. Ook problemen met G40, ook fout "nokkenasverstelling te traag". Oliedruk gemeten en is in orde. Kettingspanner vervangen en distributietijden daarbij op punt gezet. Wanneer de versteller (schotel vooraan op kap) word afgekoppeld is het geluid niet hoorbaar. D.w.z. dat het geluid enkel optreed wanneer de ECU de nokkenas versteld naar een vroeger tijdstip (max 60°). De nokkenas word hydraulisch gestuurd en daarmee dacht ik, na verv van regelaar als test, dat de nokkenas zelf een probleem zou kunnen betekene gezien de hydraulische regeling binnen in het tandwiel gebeurd. Na vervanging van de nokkenas was het geluid voor 90% weg. Maar komt sowieso terug eens de motor warmer wordt. Weetje: bij stil gas geven begint de ketting stil te ratelen en het geluid versterkt zich totdat het lampje van EPC op het IP gaat branden en de verstelling zich terugtrekt. dan is het geluid prompt weg. Basisafstelling is niet mogelijk, maar readinesscode wel. Help helaas niet. Is u probleem ondertussen opgelost? Ik zou het graag willen weten :D

joske 15 (0) PRO, 10 jaar geleden

Probleem is opgelost na de 2 acties uit te voeren
met dank aan allen voor het meedenken


er is vervangen het kettingspannerset

yves.vriens (0) PRO, 10 jaar geleden

wat is er juist vervangen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi TT of stel zelf een nieuwe vraag.