Goedemiddag mededenkers,
Ik heb hier een probleem met een ratelend geluid bij koude start van ongeveer 4 seconden daarna de hele dag geen geluid meer.
Heb vervolgens de kleppendeksel er af gehaald maar de maar de ketting zat goed strak om de kettingspanner nu kan ik de ketting en de spanner wel vervangen maar is het probleem daar mee opgelost of moet ik denkenken aan een nieuwe oliepomp of een zeef verstopping
auto geeft code P 1519 aan
Is er iemand die hetzelfde probleem heeft gehad of een suggestie heeft hoor ik het graag.
Gr Hidde
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zijn het je hydrolische klepstoters? Wanneer is voor het laatst olie ververst en met welke olie.Je kan ook een kwart of halve liter ATF olie er bij doen.Deze olie heeft een reinigende werking.
Ferry
Hoi ferry het geluid komt achter bij de motor vandaan waar de ketting zit auto is vorige week ververst met 5w30 olie.
Ik kan het proberen om er een halve liter ATF olie in te doen je hoort van mij of het helpt alvast bedankt voor de info
6 jaar
Als het niet de stoters zijn ,dan geen ATF erbij doen.Het kan ook een spanner zijn die even rammelt.Eventueel oliedruk meten.Niet zomaar alles gaan vervangen.
Ferry
6 jaar
Oke Ik ga er Maandag mee verder ik heb het idee dat er niet snel genoeg olie naar boven komt bij koude start je hoort van me hoe het afloopt
hidde
6 jaar
ATF tegen tikkende stoters (2002-05)
Techniek
Onlangs werd mij geadviseerd om ongeveer 125 cm3 ATF bij de motorolie te doen om de tikkende hydraulische stoters stil te krijgen. Het advies werkte, maar ik vraag me toch af of deze aanpak wel zo verstandig is. Wat is jullie visie?
Het is een welbekend advies al wordt het steeds minder vaak toegepast. Zoals bekend hebben ATF’s een sterk reinigende werking en zijn ze daarom kennelijk in staat stroef werkende stoters weer soepel gangbaar te maken. De stroefheid kan door vuil, lakafzetting of roest zijn veroorzaakt. 125 cm3 ATF op ongeveer 4 liter olie zal geen ramp veroorzaken hoewel de additieven van de ATF niet op de condities in een verbrandingsmotor zijn afgestemd. Het beste is dus om na het verdwijnen van de klachten de olie te verversen en het filter te vervangen.
Het risico van een teveel of te lang gebruik van een ATF in de smeerolie is dat de verbrande ATF-additieven voor asvorming zorgen. Dat kan de verbranding van een ottomotor verstoren doordat de as gloei-ontsteking veroorzaakt. Voortijdige ontsteking of detonatie zijn dan het gevolg. Ook de katalysator en de lambda-sensoren stellen asafzetting niet op prijs. EOBD systemen kunnen op tilt gaan en ‘misfires’ aangeven.
Overigens adviseert de importeur van de betreffende auto tegen het gebruik van ATF of andere reinigingsmiddelen. Oorzaak opsporen, defecte stoters vervangen en de oorzaak verhelpen. Meestal is het euvel te wijten aan teveel korte ritten, een te lage oliekwaliteit of een te lange verversingstermijn.
Bron: AMT Techniek
Hans ,
Daar ben ik het helemaal mee eens.Maar het kan niet echt kwaad als je voor korte periode ATF toevoegt.Je moet op zo een korte termijn dan wel weer olie verversen.Dit geldt overigens voor alle additieven.Maar bij goed en tijdig onderhoud is dit in de meeste gevallen niet nodig.
Ferry
6 jaar
Probleem opgelost met ATF olie gespoeld geen probleem meer bedankt voor het meedenken.
gr Hidde
6 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar