Audi 80: schade na kortsluiting

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6

Ik heb door een defect in een aanhanger schade in mijn elektrische installatie: De dimlichtschakelaar is doorgebrand en in de contactdoos voor de aanhangerstekker is een pootje eruit gesmolten. Bij de schakelaar en de contactdoos is de schade makkelijk te zien. Maar hoe zit het met de kabelboom?
Er is geen kortsluiting en alles doet het normaal. Maar ik kan me voorstellen dat de kabelboom ook schade heeft opgelopen: dat de isolatie heet is geworden, en op sommige plaatsen heel dun geworden is. En dat dat zich over 1, 2 jaar pas laat zien als zo'n dunne plek het begeeft.

2 vragen:
1. Kan dat zo zijn of maak ik me druk om niks?
2. Is dat door te meten en hoe?

P65

Geplaatst door P65 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

tja,het ZOU goed kunnen dat de isolatie wat warmer is geworden. Maar wil je hiernaar op zoek,kost dit een hele hoop tijd. Als je het goed wilt doen moet de de kabelboom opensnijden en zo optisch gaan controleren. Is dat je waard??
Waar ik me persoonlijk meer zorgen om zou maken is het feit dat er (zo te lezen) geen zekeringen gesprongen zijn. Die zouden als eerste moeten doorbranden in tegenstelling tot de schakelaar/contactdoos. Contr eens of wel de goede zekeringen gemonteerd zitten.

P65 (0), 13 jaar geleden

Nee, geen zekeringen gesprongen. Dat heeft me ook verbaasd.... ik zal ze inderdaad eens bekijken.
Of het de moeite waard is? Ik denk het wel. De auto wordt over een paar maandjes belastingvrij :-) Er zit een gereviseerd blok in, en voor de rest zijn veel slijtdelen etc ook al vervangen.... dus ik baal er lichtelijk van dat dit nu gebeurd is, terwijl de auto in prima staat verkeert!

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Is inderdaad vreemd, als je zegt dat 2 dingen letterlijk gesmolte zijn, dan zou je normaal zeggen dat je ook op zijn minst 1 of 2 kabels moet zien die gesmolten o.i.d.

Je kunt ook eens onder de stuurkolom kijken, daar waar de stekker op de rinchting aanwijzer hendel zit, misschien is daar ook iets aan de hand.

Of was dat pootje die nu verbrand is in de contactdoos puur van het licht ?

Hoeveel ampere zekering zit erin voor het licht ? Dacht dat het normaal een 10Amp ( rood ) is, als daar nu een blauwe ( 15 ) of gele ( 20 ) inzit, dan kan het ook verklaren waarom niet gelijk de zekering kapot is gegaan..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.