Audi A4: Sensor dwarsversnelling ofwel crash sensor

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 16

Bij mij is de Sensor dwarsversnelling door wateroverlast nat geworden nu heeft hij volgens mij de geest gegeven ik heb hem ook al met de linkerrkant verwisselt dan geef hij als ik hem uitlees de storing op links Dus light het aan de sensor Maar nu mijn vraag zou ik er ook een uit een auto kunnen halen van de sloop waar de airbags zijn geaktieveert ik weet het niet zeker mij lijkt het dat dan alleen de storing dan gewist moet worden

Alvast bedankt Gr Wim

bruko

Geplaatst door bruko (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

bruko (0), 17 jaar geleden

Weet niemand dat ?? Jij ook niet paulkelder ???????

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

bruko

eigelijk zijn er heel weinig problemen met de sensor >Sensor dwarsversnelling < vandaar ook weinig respons.
je zou inderdaad eens op de sloop kunnen kijken.. en de sensor eens uit kunnen wisselen.

paul,

bruko (0), 17 jaar geleden

Paul bedankt voor jou reactie maar als ik er een uit een auto haal met schade zou ik dan niet het risico lopen dat hij bij mij knalt daar zit ik niet op te wachten maar we leren er wel van HAHAHA Maar na een aanrijding waar de zij airbags geactiveerd zijn worden ze daarna vervangen weet jij dat ??

Gr Wim

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=bruko]Paul bedankt voor jou reactie maar als ik er een uit een auto haal met schade zou ik dan niet het risico lopen dat hij bij mij knalt daar zit ik niet op te wachten maar we leren er wel van HAHAHA Maar na een aanrijding waar de zij airbags geactiveerd zijn worden ze daarna vervangen weet jij dat ??

Gr Wim[/quote]
HAHAHAHA... indien jij het nou eens probeert.. dan kan ik er in het vervolg een antwoordt op geven :)

paul,

bruko (0), 17 jaar geleden

Ja daar was ik al bang voor dan wordt het toch maar een nieuwe dan kost hij nog minder en ook geen blauw oog

Gr Wim

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=bruko]Ja daar was ik al bang voor dan wordt het toch maar een nieuwe dan kost hij nog minder en ook geen blauw oog

Gr Wim[/quote]
wees verstandig koop maar een nieuwe.. een blauw oog kun je wel voorkomen. auto op het kontact zetten en dan pas de akku klem monteren.. indien het nu mis zou gaan zit je in iedergeval niet achter het stuur.

paul,

bruko (0), 17 jaar geleden

Ja dat een blauw oog kost het mij niet zo doe ik het ook altijd maar een nieuwe sensor is zeker goedkoper dan een van de sloop + dan een nieuwe en ook nog eens een plof zak

Gr Wim

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Jongensjongens, haal gewoon dat ding van de sloop en frot hem erin, lees hem daarna uit.

Om de Airbags te activeren heb je 2 voorwaarden nodig, dat is een vertraging van de auto, groter dan de maximale remvertraging, en een reactie van een van de sensoren.

Aan beide voorwaarden, zowel vanuit de centrale unit, als van een van de sensoren moet voldaan worden voordat er ook maar 1 plofbox uitkomt.

En dan erbij, als je je auto start, dan zal de unit eerst een zelftest doorlopen en alles ( Inclusief sensoren) OK moeten bevinden alvorens deze actief wordt gezet. Het lijkt mij dus hoogst onwaarschijnlijk dat er al een zak uitkomt, alvorens hij zijn zelfdiagnose heeft gedaan.

Groeten Marcel

bruko (0), 17 jaar geleden

Marcel dus jij denkt ook dat als een sensor ooit is geactiveert dat je hem gewoon weer kun hergebruiken nadat je hem gereset hebt En als die schade auto schade heeft aan links dan heeft rechts toch niets gehad als daar de zak er nog in zit En de sensors zijn beide het zelfde ze moeten alleen met de pijl naar buiten Maar ik kan toch ook de weerstand meten voordien ??

Gr Wim

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik weet niet of je hem weer kunt hergebruiken, maar daaromn zei ik ook uitlezen na het vervangen.

Wel weet ik zeker, dat als de srs unit na een inschakeling, tijdens een zelftest een kapotte of geactiveerde sensor vindt, hij niet over zal gaan naar een actieve stand, hij zal dan dus een foutmelding geven, hetzelfde jij nu hebt meegemaakt met die waterschade.

Het zal mooi worde, dat er iemand tegen mijn auto aanrijdt terwijl ik geparkeerd sta, en ik stap dus in, start mijn auto en die plofbox komt eruit. Dit kan nooit, hier is echt wel over nagedacht door de heren constructeurs. Let wel dat dit soort systemen uitentreuren hooliganproof zijn gemaakt, vandaar ook dat je een dubbel signaal nodig hebt om een zak er te laten uitkomen.

Ander verhaal,( Fictief), ik raak betrokken in een aanrijding, en mijn plofzak komt eruit. Mijn auto is nog vrij nieuw, en de schade valt mee, dus ik besluit hem te laten opknappen.
Heren monteurs zetten nieuw frontje, compleet met nieuwe sensors( aan de voorkant), nieuwe plofzakken erin enz. Nu wordt vergeten dat er misschien een dwarskrachtsensor ook geactiveerd zou kunnen zijn, dus die monteur sluit accu aan en draait het contact aan om het systeem te kunnen controleren/uitlezen.
Wat denk je dat er gebeurt. ????????

Ik denk helemaal niets, behalve een foutmelding dat er nog een sensor actief is ( Indien een sensor actief kan staan). verhaal vervolgt, monteur vervangt ook de dwarskrachtsensor en systeem gaat daarna, NA zijn zelftest, en diagnose dat alle sensors oke zijn pas over in actieve stand.

Ik hoop je hiermee te hebben geholpen.

Groeten Marcel

bruko (0), 17 jaar geleden

Ja Marcel hoe jij jou verhaal vertel klopt het wel er zit wel logica in Maar wat jij eerst zei over ( Om de Airbags te activeren heb je 2 voorwaarden nodig, dat is een vertraging van de auto, groter dan de maximale remvertraging ) dat klopt volgens mij ook niet echt want als je stil sta en er vliegt er een van opzij op dan gaat die remvertraging niet op Maar dat dan de centrale uinit daar zijn steentje aan mee draag is begrijpelijk Dus ik kijk gewoon voor een gebruikte al is het alleen maar om het te weten en wat doe ik met de oude die maak ik open ik wil zien wat er fout is en hoe hij nou presies werkt Dus ik ga opzoek als ik er een heb laat ik het vast horen hoe het afloopt in ieder geval bedankt voor jou mening en advies

Gr Wim

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

nee, dat klopt, je hebt dan een negatieve vertraging ( oftewel versnelling), hoger dan het maximale trekvermogen van de auto. Blijft een feit, dat de vertraging/versnelling door zowel de sensor, als de centrale eenheid tezamen geregistreerd moet worden, voordat je een reactie van een airbag krijgt.

Laat ons in elk geval even weten hoe zo'n ding er vanbinnen uitziet, en of je een gebruikte nog gewoon kunt aansluiten.

Alvast bedankt.

Groeten Marcel.

bruko (0), 17 jaar geleden

Oke Marcel ik laat het vast weten maar het kan even duren ik heb niet zo veel tijd en als het zo ver is maak ik wel wat foto,s van dat geval komt goed

Gr Wim

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

oke, we zien het wel

Groeten Marcel

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

en, weet je het al ??? :-)

bruko (0), 17 jaar geleden

Hahaha

adb (0), 15 jaar geleden

Ik heb met succes de sensor vervangen.
Ik had ook waterlekkage gehad in mijn 1997 Audi A4 met zij-airbags. Sensor zij-airbag van de bestuurder overleden volgens VAG-COM. Die zit onder het tapijt onder de bestuurdersstoel, tegen een dwarsbalk aangeschroeft. Originele typenummer 8D0 959 643 was overgegaan op 8D0 959 643A, volgens dealer en die kostte 160 euro. Heb de gok genomen om er een tweedehands via internet te bestellen ("Querbeschleunigungssensor" heet dat, prachtig toch). Na montage (even klussen; stoel moest er o.a. uit om onder de bekleding te komen) en veilig testen (accu los tijdens werken en na de klus 1] auto op contact, 2] niemand in de auto en deuren dicht, 3] accu weer aansluiten). Gelukkig plofte er niets. Met VAG-COM de fout gereset, en eindelijk is het airbaglampje weer uit.
Oude sensor opengemaakt en geobserveerd dat er een gaatje in de connector zit waardoor water naar binnen kon lopen. Binnen was het een en ander enigszins gecorrodeerd. Ik heb het inmiddels schoongemaakt en ik sluit niet uit dat hij het weer doet. Had ik eerder moeten proberen, maar ja, nu heb ik er geen zin in om die stoel er weer uit te slopen. De sensor bestaat hoofdzakelijk uit een microcontroller (ik neem aan voor zelfdiagnose en het "op niveau" babbelen met de centrale air bag regelunit) en een solid-state vesnellingsopnemer. Iemand interesse in foto's?

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

tuurlijk.

Groeten Marcel

Ary (0) PRO, 15 jaar geleden

sensor dwarsversnelling gaan in principe nooit stuk en hoeven ook niet VV te worden na een ongeluk. Als je er 1 van de sloop haalt dient het indexnummer wel gelijk te zijn aan het airbagregelapp.
Het indexnummer staat wel op de sticker van het airbagregelapp. vermeld maar deze is soms niet gelijk aan het indexnummer als je deze uitleest kwam ik pas bij een sharan achter.

Gr, Ary

adb (0), 15 jaar geleden

Hier zijn de foto's van de airbagsensor:

1. Hier zit 'ie in mijn type auto (A4 1997). Ik heb begrepen dat hij bij latere modellen onderin of onderaan de B-stijl zit.
Om erbij te komen moet de voorstoel eruit en het tapijt omhoog.

2. Dit is de sensor van binnen. Het grote IC is een microcontroller van Motorola. Bovenin zie je verschillende corrosieplekken doordat er water in het ding gekomen was. Dit heeft 'm de das omgedaan.

3. Dit is de andere kant van de sensorprint. Het IC rechtsonderin is de solid-state versnellingsopnemer.

4. En dit is het "lek". De sensor is uitstekend dichtgekit aan alle kanten, maar in de connector zit een gaatje. Beetje jammer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.