Hallo,
Mijn Audi Coupe 2.3,20V Quattro heeft 't volgende probleem. Als de motor óf koud of warm is, start deze goed. Maar als de motor (na koud starten) bv. maar 1 minuut gelopen heeft, en je wilt hem daarna weer starten, dan slaat hij zeer slecht aan. Ik moet dan echt meerdere keren starten.
De bougies, kabels, rotor en verdeelkap heb ik kort geleden vervangen. Brandstofpomp is z.g.a.n. Brandstoffilter heb ik vervangen. Ik heb ook een nieuwe carteronluchtingspijp geplaatst.
Heeft iemand dit misschien ook weleens meegemaakt, of weet iemand wat de oplossing is? Ik hoor 't zeer graag :)
Met vr. groet,
Robert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
klinkt naar een kappote temp-sensor...
Waarschijnlijk een van de sensors die aan het motormanagement de temperatuur van de koelvloeistof doorgeeft...
De koelvloeistoftemperatuur op m'n dashboard wordt wel goed aangegeven, maar misschien dat er nog ergens zo'n sensor zit? Kan het misschien ook te maken hebben met een slecht werkende lambda sonde?
19 jaar
In principe heeft delambdasonde niets met starten te maken, deze gaat pas werken als de motor loopt, er zitten denk ik nog 2 of 3 temperatuursensors op de audi, die van het dashboard stuurt verder niets aan...
19 jaar
Blauwe sonde is van de motorcomputer
Zwarte is van het dashboard
Eventueel rode is van spruitstukvoorverwarming elektrisch. (model afhankelijk en is een bimetaal, dus aan uit schakelaar)
Zitten tussen de kop en het schutbord of aan de bougiekant van de kop in het watermondje. Hier zit ook nog een messing sonde in met 2 draden, die zorgt voor de inschakeling van de koudestartverstuiver. (bij watertemp onder de 20 graden mag hij max 10 seconden spuiten tijdens het starten)
Ik heb hier een VAG boekje over de 20V motor. En er staat dat er maar 1 koelwatertemp. sensor zit. Inderdaad tussen schutbord en cilinderkop. Bij een foutsignaal van de sensor wordt een starttemperatuur van 20C aangenomen, daarna wordt er per minuut 10C bij opgeteld tot de max. waarde van 85C is bereikt. Ik ga die sensor toch eens checken! Bedankt!
19 jaar
Als er maar 1 sensor in zit is ie waarschijnlijk 4 polig, zijn 2 sonde's in een behuizing.
Volgens de ETKA cd zitten er tóch meerdere temperatuursensoren.
-thermoschakelaar (-10/20/80C, 2 polig)
-thermoschakelaar (voor naloop van elektroventilator, 85C)
-temperatuurvoeler (-/118C, 4 polig)
-thermoschakelaar voor de verstuiverkoeling)
-en nog een olietemperatuursensor.
Zou de 4 polige sensor de meeste invloed op 't startgedrag hebben?
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi Coupe of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar