Bij het starten van mijn Audi A4 1.8 met ADR motor met een Necam G3 gas installatie, kost het altijd een behoorlijk aantal seconden voordat de motor aanslaat. Weet iemand hier de oorzaak van?
Wanneer ik de auto "wegzet" op benzine en dan start, slaat hij meteen aan.
Ook schakelt hij meteen na het starten over van benzine naar gas. Zou dit niet pas moeten gebeuren als het koelwater een bepaalde temperatuur bereikt heeft?
Ook wil ik graag weten op welke manier ik met een druk meter de verdamperdrukken kan meten (afstellen). Welke slang moet ik nemen (die van de MAP sensor??? losnemen? of wat) en bij welke toerentallen, welke waarden.
Alvast bedankt voor de hulp.
Alwin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Alwin, het is dus duidelijk dat bij het starten met de schakelaar op autogas je motor een dubbel mengsel krijgt. Gezien de leeftijd van je auto is het mogelijk dat de verdamper slecht is. Wat je kan proberen is om te starten op gas met de vacuumaansluiting van de gasinstallatie los. Het wil namelijk voorkomen bij oudere verdampers dat ze gas lekken over de vacuumaansluiting. Hierdoor krijg je tijdens het starten benzine en gas waarop de motor moeilijk aanslaat. De eerste versie van A4 ADR met Necam hadden geen temperatuursensor die het overschakelen beinvloedt. De drukken moet je afstellen met een drukverschilmeter. De onderdrukzijde op het motorvacuum en de drukzijde op respectievelijk de verdamper voor de eerste trap en het verdeelhuis voor de tweede trap. De drukken zijn 1400 +/- 50 milibar voor de eerste trap en 960 +/- 10 milibar voor de tweede trap. Beiden bij stationair toerental.
Hartelijk dank voor je reactie. Ik zal het vanmiddag meteen uitproberen. Wat ik echter nog niet goed begrijp is het afstellen van de verdamperdrukken. Ik weet dat er een slangetje loopt van de verdamper naar een T-stuk en van hier uit naar de MAP sensor en de onderdruk slang aan het inlaatspruitstuk. Waartussen of waarop moet ik dan druk(verschillen) meten?
Ik denk dat de mogelijkheid bestaat dat de verdamper id slecht is. Is het dan mogelijk zelf de verdamper te reviseren? (nieuw membraam erin zetten?)
Nogmaals bedankt. Alwin
20 jaar
Een drukverschilmeter heeft twee aansluitingen, een onderdruk- en een overdrukzijde. De onderdrukzijde sluit je aan in de vacuumslang vanaf de inlaat naar de verdamper of mapsensor. De overdrukzijde monteer je voor de eerste trap op de verdamper en voor de tweede trap op het verdeelhuis. Maar ik heb zo'n vermoeden dat je het beter niet zelf kunt doen. En de verdamper reviseren is helemaal uit den boze. Om de simpele reden dat er geen onderdelen verkrijgbaar zijn.
Mijn Audi A4 1.8 met LPG uit '96 heeft hetzelfde probleem. Wil ook na het rijden op LPG moeilijk starten. Na een tijdje op Benzine is het probleem (nagenoeg) verdwenen. Ook lijkt de de motor net iets te snel op LPG over te schakelen met als gevolg dat hij zo af en toe afslaat. Lijkt een algemeen kwaaltje te zijn. Hoor het wel vaker.
Een mogelijke verklaring is dat de brandstofpomp eerst weer druk op moet bouwen (benzine aan moet zuigen) en de injectoren ingeregeld moeten worden. (geven ook een foutmelding op de ECM van de Audi motor bij een LPG inbouw)Als je een beetje gas bijgeeft lijkt hij sneller aan te slaan. Al komt hij soms wat langzaam opgang.
Je zou zeggen dat een beetje LPG specialist dit probleem wel zou moeten kennen. Mocht je het nog niet weten, er is een inbouw beschrijving van Audi A4 lpg installatie's op www.necam.nl. Helaas alleen van latere generaties ('99,'00).
Hoeveel dit verschilt van eerder generaties, weet ik niet.
20 jaar
Wat betreft het slecht starten, staat hierboven al. Het komt dus door een slechte verdamper. Het membraam hierin lekt iets of wat gas waardoor er gas in het inlaatspruitstuk komt zodat er tijdens het starten op benzine tijdelijk een dubbel mengsel is. Ik ga nu eerst de verdamper proberen te reviseren. Als dit niet lukt een nieuwe verdamper. Dan zouden de startproblemen over moeten zijn.
Wat betreft de foutcodes. Deze blijven er inderdaat instaan mbt. de onderbroken injectoren tijdens het rijden op LPG.
Maar Jos, ik lees dat je ook een A4 op LPG hebt. Hoeveel km heeft deze ondertussen gereden? Bij die van mij heb ik bij de 226d km een gereviseerde cilinderkop gemonteerd omdat hij in de winter na het starten even op 3 cilinders liep (geen compressie meer op twee cilinderd (koud))
Wat voor een ervaring heb je hiermee?
Verder rijdt hij zinsdien weer als een nieuwe trouwens.
20 jaar
De A4 heb ik zo'n twee maanden. Gekocht met 175 dkm op de klok. Sta nu op 182dkm. De motor loopt verder goed. Compressie meting heb ik (nog) niet gedaan. Wat wel opvalt is dat uit de uitlaat behoorlijk wat waterdamp komt als de motor nog niet op bedrijfs temperatuur is. Het is volgens mij geen koelvloeistof, misschien dat het met de gasinstallatie te maken heeft.
Mijn ervaring met deze audi motoren is dus niet zo groot. Volgens mij staan ze wel bekent om hun duurzaamheid. De problemen die ik tot nu toe gehad heb zijn niet zo zeer aan audi te koppelen. LPG installatie en binnen 3 weken de airco compressor defect (¤ 940,- Slik !!)
20 jaar
In lpg zit veel water vandaar de waterdamp in de uitlaat.
Id. bij LPG auto's komt altijd veel water uit de uitlaat. Ik heb vanmiddag de verdamper vervangen door een ander (2e hands) exemplaar en het lijkt er op dat deze het wel goed doet. (het startprobleem). Nu maar hopen dat het allemaal goed blijft gaan.
In iedergeval bedankt voor alle reacties.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar