Hallo,
ik heb een audi A6 1.8l uit 1998 op LPG. Sinds kort loopt hij "ineens" (plotseling van de een op andere dag) slecht stationair. Het is alsof hij op 3 cylinders loopt. Tevens trekt hij slecht en lijkt het alsof hij weinig vermogen heeft. Je trapt je gas in en er gebeurt niet echt veel. Dit doet hij zowel op gas als op benzine. Ook is het verbruik omhoog gegaan. (wat me ook logisch lijkt) Hij start wel gewoon zonder problemen.
Hij doet dit zowel warm als koud en er is een compressietest gedaan waarbij geen bijzonderheden uit voort gekomen zijn.
Ik heb de bougies en het luchtfilter vervangen. Dit had geen resultaat. Ik ben naar de Audi dealer geweest en deze heeft hem uitgelezen en na gekeken maar tot 2x toe, niets gevonden. Hij is ook gewoon door de APK gekomen (gastest).
Ik heb een voor een de stekkers van de bobines gehaald en dan merk je wel dat hij nog slechter gaat lopen. Ik zou nu even niet weten wat het kan zijn.
Wie heeft hier ervaring mee of weet wat het zou kunnen zijn?
Stefan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoger verbruik wijst vaak op een probleem met het signaal van de lambda-sonde (is dan te laag).
Dit kan meerdere oorzaken hebben. De gebruikelijke: lambda-sonde defect of bedrading kapot of valse lucht in de uitlaat of het uitlaatspruitstuk.
Bedankt voor je reactie.
Zou je / de dealer, dan geen foutmelding moeten krijgen van de lamda-sonde (waardes) als je de computer uitleest? Ze hebben wederom een gastest gedaan en deze was goed.
In valse lucht zie ik wel iets, maar waar moet je beginnen? De dealer kon niets vinden.
Zou het toch eventueel een defect bobine kunnen zijn?
15 jaar
Moet je een foutmelding krijgen? Nee hoeft niet als de afwijking nog binnen de toleranties valt.
Defecte bobine heeft hetzelfde effect: er komt zuurstof in de uitlaat omdat een verbranding gemist wordt en de lambda gaat te laag aangeven.
Meten is weten. Met gissen kom je hier niet uit. Dat betekent dat er verschillende componenten getest moeten worden.
Mechanisch: compressie en lekverliezen meten. Brandstofdruk controleren. Injectors op lekkage en inspuitpatroon controleren.
Elektronica signalen goed bekijken. Allemaal helaas werk voor de garage en/of dealer.
Wat ik wel vreemd vind is dat je weet dat hij meer brandstof is gaan verbruiken want daar moet je toch een stuk voor rijden terwijl de motor bijna of geen vermogen heeft,nooit doorrijden op zo'n moment ivm meer schade aan de motor.
Had hij helemaal geen storingen in het systeem staan?
Hebben ze de luchtmassameter gecontroleerd?
Staat de timing van de distributie wel op tijd? (versprongen).
Hij rijd wel maar je mist gewoon de power. Je trapt je gas in en hij accelreert niet meer zo snel als voorheen.
De audi dealer wilde wel bobines etc gaan vervangen maar ze wisten niet zeker of het daar wel aan lag. Ze wilde wel verder maar dan zou alles appart gefactureerd worden. Dus 4 bobines + montage, als het daar dan niet aan ligt, de lamda-sonde + montage, als het daar dan ook niet aan ligt, misschien dan de luchtmassameter + montage, etc etc. Dan wordt het allemaal wel heel prijzig en je zal altijd zien dat het dan net een slangetje of zo iets is..... maar wel een rekening van ?????? Je snapt hem wel.
Ik mag aannemen dat ze de luchtmassa meter en de timing hebben gecotroleerd.
Ze hebben hem 2x (met 2 weken tussen verschil) uitgelezen en alles is volgens hun goed en staan er geen storingen in. Ze hebben er ook behoorlijk wat km in gereden en ze merken wel dat er iets niet klopt maar ze weten niet wat. (raar) Het wordt wel steeds erger dus als ik er nu zelf niet uitkom, ja dan moet ik maar weer naar de dealer om te kijken of ze nu wel wat vinden. 3x is scheepsrecht!
Wat ik niet snap is dat als ze hem op een computer aansluiten het probleem niet naar boven komt (terwijl het er, voelbaar, wel is). Ik heb een keer een probleem met mijn corvette gehad waar ik niet uit kwam, naar de specialist en op de computer aangesloten, daar kwam een lijst met mogelijke oorzaken uitrollen, even cotroleren wat je kan uitsluiten en quess wat, een slangetje lek. Probleem opgelost. Maar mijn audi???? Ik snap er niets van.
15 jaar
Andere dealer proberen? Of een onafhankelijke garage met verstand van zaken?
Maar stonden er wel storingen in (zoja welke) of stonden er storingen in waar ze niets mee konden?
Uitlaat kan verstopt zitten.
Hoe loopt de motor? Schudden of staat hij stil? En hoe klinkt hij uit de uitlaat? Gelijkmatig of met onregelmatige ploffen tussendoor?
Volgens de dealer stonden er geen storingen in.
De motor schud en het geluid uit de uitlaat klinkt normaal, gelijkmatig zonder ploffen.
15 jaar
Gezocht naar lekke vacuum slangen of lekken. Toen ik tegen een van de gasinjectoren drukte ging de motor gelijk nog slechter lopen. Dus waarschijnlijk de oorzaak gevonden.
Ik ga hiermee naar de gasspecialist om hiernaar te laten kijken. Hopenlijk is dat de boosdoener.
15 jaar
[quote=OkiKroki]Gezocht naar lekke vacuum slangen of lekken. Toen ik tegen een van de gasinjectoren drukte ging de motor gelijk nog slechter lopen. Dus waarschijnlijk de oorzaak gevonden.
Ik ga hiermee naar de gasspecialist om hiernaar te laten kijken. Hopenlijk is dat de boosdoener.[/quote]
Maar dan zou hij het op benzine wel goed moeten doen.
Maar als daar de valse lucht door komt, heeft het een nadelig effect op beide. Als dit het is (hoop ik) laat ik het weten.
15 jaar
Na wederom alles testen, gas dealer er naar laten kijken, etc etc. heeft de audi dealer eindelijk het probleem gevonden!!
Er is geen compressie op de 1e cylinder. Raar dat de test eerst wel goed was en nu niet!!
Okee, ik ga kijken naar een oplossing.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar