Hoi probleemoplossers...
Mn oude a4 (seda, 1z-1995) heeft na zeven en half jaar, en 250k km trouwe dienst, toch echt recht op pensioen verdiend (destijds gekocht met 215k op de teller).
Ik had gehoopt dat ie het nog een paar maanden zou volhouden, maar na de zoveelste reparatie in 3 maanden tijd had ik er genoeg van.
Ben op zoek gegaan naar een andere.
Wederom een a4. Eentje van oktober 99 (de eerte faceliftjes dus)
Het is er wel een met een automaat. Geen tiptonic/multitronic, maar gewoon standaard automaat.
Dit is echter mijn eerste automaat auto. voorheen altijd alleen handgeschakelde autos gereden.
Daarom mijn volgende vraag.
Hoe merk ik of ik last heb van een slippende automaatbak?
De reden waarom ik specifiek met die vraag kom is deze: Voor mijn gevoel trekt de auto vanuit stilstand op alsof ik optrek terwijl ik de koppeling nog een beetje inhoud.
Nu weet ik dus niet of dat zo hoort, of dat er wat aan de hand is.
Na wat google zoekwerk, en de zoekfunctie hier op de site uitvoerig gebruikt te hebben, kwam ik het een en ander tegen over slippende automaten etc. en dacht ik, dat zou deze a4 ook wel eens kunnen hebben.
Vervolgens mijn tweede vraag:
ALS het een slippende automaat is, zou olie verversen/spoelen dan een oplossing zijn?
En kan ik dat eventueel zelf doen? of heb je daar specialistisch apparatuur voor nodig?
want of hij nu wel of niet slipt, ik denk dat een keer nieuwe olie er in geen kwaad kan. De auto heeft 225k gelopen. en de vorige eigenaar heeft zelf nooit olie laten verversen.
alvast bedankt!
Groetjes,
Hisham.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
niemand?
Laat er een monteur die je kent eens mee rijden die kan je vraag over slippende automaat bevestigen of doorsturen naar een specialist in automatische versnellingsbakken.
Onderhoud aan automaatbakken is sowieso belangrijk.
De meeste automaten zijn tussen de 200 a 250.000km wel aan een revisie toe.
10 jaar
@primera
Wij krijgen genoeg automaten over de vloer die pas problemen hebben bij veel meer dan 250.000km (1e automaten bak)
Vaak is een goede diagnose nodig om te kijken hoe op te lossen. Hiermee kunnen kosten in de hand worden gehouden en kunnen er nog veel kilometers mee gereden worden.
Gisteren een monteur mee laten rijden.
Conclusie: Er is niets mis met mijn automaat.
Volgens hem schakelt ie als een multitronic (ik weet niet eens wat dat inhoudt), en rijdt ie gewoon zoals het hoort.
Ik moet gewoon wennen aan een automaat denk ik...
Sowieso bedankt voor het meedenken allemaal!
oh ja, is het dan toch verstandig om de automaat te laten spoelen?
en zo ja, heeft er iemand goede ervaringen met bedrijven in het zuiden des lands? (in een straal van 50km rondom eindhoven)
10 jaar
Onderhoud is zeer zeker belangrijk voor automaten.
Zelf ken ik een collega bedrijf revisie bedrijf welke ook onderhoud aan transmissies doen alleen zit dat aan de andere kant van Breda.
Op een onderhoudsbeurt is meestal wel te wachten dit duurt +/- een uur tot anderhalf uur.
@rover: ik heb geen comments verwijderd.
ik krijg nu wel een beetje tegenstrijdige dingen te horen/lezen. Zit dus een beetje in dubio.
ook op google zijn verhalen te vinden over automaten die pas gaan slippen NA een olie-wissel.
de een zegt dat het niet verstandig is om olie te wisselen, de ander zegt dat het juist wel verstandig is.
ik zoek nog even door.
zodra ik meer weet of een besluit heb genomen, zal ik het hier vermelden.
sowieso dank aan iedereen die me hier heeft geholpen!
10 jaar
Automaat specialist bellen , die kan je denk ik wel een eerlijk advies geven.
In de gele gids staan er genoeg.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar