auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi 80: Startprobleem

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.8v6

Ik heb al geruime tijd een startprobleem met mn audi 80 2.8v6 bj 94.
Ik heb hem uit laten lezen en hij geeft aan op de computer,
code 0203 hallgever onderbreking/pluss luiting
code o4DF Tankontluchtingsventiel 1 onderbreking/massasluiting

Ik heb de audi een jaar en de motor helemaal laten repareren en reviseren maar er is een ding waar ik mee blijf zitten en waar monteurs her en der simpelweg niet uit komen.
Tijdens een koude start, start hij gewoon en rijd hij goed, maar als ik vervolgens een stuk of een stukje heb gereden, start hij wel maar slaat de motor niet aan.
Dit gebeurt wel eens! soms doet hij het gewoon en soms niet. U kunt begrijpen dat je daar helemaal simpel van wordt
Krukas sensor heb ik afgelopen jaar vervangen en 4 weken geleden weer! toch blijf ik het probleem houden.
Ik rij dus in een Russisch roulet audi 80 van soms wel en soms niet aanslaan.
Meestal na een poosje gewacht te hebben 15 min tot 3 uur start hij weer! niet fijn dus.

Laatst de ANWB gebeld en die man zette de start kabels erop, gaf meer prik aan de accu en de auto startte gelijk!
Hij zei dat het voor of na de krukas sensor niet goed zit en dat het signaal niet goed wordt doorgegeven.
Toerental op het dashboard geeft ook vaak een te lage waarde aan terwijl de motor stationair goed loopt!



BVBd


Mvg Mart

Geplaatst door

MijnAudi80 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je hebt een nokkenassensor en een krukassensor, 0203 ken ik niet maar zal 1 van die 2 zijn en zal ook hoogstwaarschijnlijk je probleem zijn.
Laat hem even uitlezen bij een dealer zodat er een goede foutcode te voorschijn komt en mocht het die ene zijn die je al hebt vervangen dan denk ik dat die anwb man gelijk heeft en dan het dus aan de bedrading ligt of de aansturing hiervan dus de motorcomputer.

ricky 10
badge

13 jaar

Dank je wel Ricky, Ik zal het een en ander na vragen als de werkweek weer begint. je bent een audimonteur toevallig?

MijnAudi80 0

13 jaar

Nu niet meer, doe nu alleen nog maar Vw's maar de meeste motoren van vw/seat/skoda en audi zijn allemaal identiek.

Zit nu ook te denken: Die hall gever storing die komt dus terug na het wissen even voor de duidelijkheid? Zoja dan is dat voor 95% het probleem maar die tankontluchtings storing zou er ook iets mee te maken kunnen hebben. Heel misschien zuigt je tank vacuum waardoor er geen brandstof naar vooren gaat maar ik denk het niet maar je kan proberen om even een tijdje met de tankdop half los te rijden of los te draaien op het moment dat hij niet aanslaat en dan kijken wat er gebeurd.

ricky 10
badge

13 jaar

Codes komen waarschijnlijk uit een Bosch KTS rollen, die geeft de getallen in een ander formaat weer.
0203 is VW code 00515 - Nokkenassensor G40 (Hall gever)
04DF is VW code 01247 - Magneetventiel 1 actieve-koolstoffilter N80

oldford 0
badge

13 jaar

Okeey dus het kan dus ook heel goed zijn dat mn nokkenassensor het defect is??

MijnAudi80 0

13 jaar

Hallo Ricky, wat bedoel je met na het wissen?

mvg

MijnAudi80 0

13 jaar

Ja, KAN!, maar hoeft niet. Voor hetzelfde geld is het de bedrading. Idem voor dat magneetventiel.
Komt voor code 00515 nog bij dat deze soms gegeven word terwijl de motor uit staat en verdwijnt als je de motor start.
Als deze verdwijnt na het starten is er helemaal niets aan de hand.

Het is ook voor het foutzoeken van belang dat je nog meer weet van die code 00515. Meestal staat er nog wat meer bij.
Zoals "Geen Signaal" (dat kan bij stilstaande motor) of "Kortsluiting naar plus/massa" (dan is het signaal verkeerd en kan er een kortsluiting zijn).
Zie: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00...

oldford 0
badge

13 jaar

Hallo Oldford,
okeey, maar hoe denkt u dat het komt dat die storing na een bepaalde tijd verdwijnt en ik weer gewoon kan starten, dat is toch iets geks? iets doet het of doet het niet lijkt mij, toch?
Denkt u bijna zeker te weten dat het met mn nokkenassensor is ipv de krukassensor te maken heeft?
Want dat zou een heleboel verklaren ik heb hem idd niet bij een audi dealer uit laten lezen maar bij een bedrijf dat allround auto`s uitleest!
en heeft deze 04DF VW code 01247 - Magneetventiel 1 actieve-koolstoffilter N80 er helemaal nix mee te maken?

mvg Mart

MijnAudi80 0

13 jaar

[quote=MijnAudi80]Hallo Ricky, wat bedoel je met na het wissen?

mvg[/quote]
De opgeslagen storing die in de computer van de auto staat wissen met de testkast.

Maar het is blijkbaar iets met de nokkenassensor aan de foutcode nu te zien zoals Oldford zegt.
Ik denk dat je hem even bij een dealer moet laten uitlezen zodat de juiste foutcode tevoorschijn komt.

ricky 10
badge

13 jaar

Dank je wel Richard, ik hoop dat het iniedergeval deze week opgelost is. Ik heb in ieder geval weer iets om naar uit te kijken.

mvg Mart

MijnAudi80 0

13 jaar

Niet aanslaan en dan moeten wachten is een onderdeel dat warm moeilijk doet.
Dat is vaak een toerental gever (hier nu de nokkenas sensor), maar kan ook de bobine, de brandstofpomp of zelfs de ecu zijn.

Truukjes om te testen zijn: warm onderdeel afkoelen met b.v. perslucht of koudspray en kijken of de motor sneller weer aan slaat.
Of andersom, koud onderdeel verwarmen met een föhn en kijken of de motor afslaat of slechter gaat lopen.
Lijkt me wel de nokkenas sensor is dit geval. Had even de omschrijving "onderbreking/plus sluiting" niet gezien.

N.B.: Wat mij betreft zijn die codes van de Bosch KTS net zo goed als de codes die een dealer of iemand met Vagcom/VCDS uitleest.
Je moet ze alleen even omrekenen.
N.B.2: Toen die ANWB man de start kabels gebruikte, heb je toen vlak daarvoor nog geprobeerd de motor te starten?
Zo nee, hoe lang heb je toen gewacht op de ANWB?

oldford 0
badge

13 jaar

Ik heb toen wel een uur lang proberen te starten met kleine tussen pauzes van 5 tot 10 minuten, toen hij er was en de accu erbij gebruikte startte de auto dus gelijk, hij zei dat het signaal naar de krukassensor/nokkenas sensor soms waarschijnlijk te zwak is! mja, hij wist er natuurlijk ook niet meer over te vertellen. Dat van mn nokkenassensor is het daarom dat allicht mn toerental niet de juiste waarden aangeeft? soms staat hij gewoon helemaal naar beneden!
Ik heb al 2 x een nieuwe krukassensor erin geplant en hij doet nog steeds het zelfde dus de sensor zelf? daar kan het eigenlijk gewoon niet aan liggen.

mvg Mart

MijnAudi80 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.