auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A4: stationair en bij rijden met laag toerental onregelmatig lopen.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9tdi PD

Wij hebben een audi a4 met een AWX motor staan die vooral stationair onregelmatig loopt. Als je er gewoon mee rijdt lijkt er niets mee aan de hand. De kabelboom, injectoren en opvoerpomp zijn al vervangen en/of gecontroleerd. uitlezen geeft ook geen foutmeldingen. Ik zit te denken aan het massavliegwiel. Maar het is nog alwat om de bak maar "op de gok" even los te halen.

Wat mag/moet trouwens de druk van de opvoerpomp zijn als de motor stationair loopt. Ik weet dat het bij 1500rpm minimaal 3.5 bar moet zijn? stationair zit hij nu onder deze druk.

Ik heb verhalen gehoord van een gebroken klepveer maar dan zou het probleem eerder bij een hoger toerental problemen gaan geven lijkt mij.

Geplaatst door

vankakkum (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

→ Manometer VAS 5187 aansluiten zoals aangegeven.
‒ Motor starten.
‒ Toerental tot 1500 1/min verhogen.
‒ Weergegeven druk op de manometer aflezen:
‒ Voorgeschreven waarde: ten minste 3,5 bar
Wordt de voorgeschreven waarde niet bereikt:

‒ Tandempomp vervangen => blz. 20-250.
Aanwijzing:

[url=http://img119.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img119.imageshack.us/img119/4379/...[/img][/url]

wijkt deze tandenpomp af? tandenpomp vervangen, dit probleem is bekent en komt wel eens voor, overigens niet bij bosjes.

Aanwijzingen: montage

Attentie!
◆ Het brandstofsysteem staat onder druk! Vóór het openen van het systeem doeken om de verbindingen leggen. Dan door voorzichtig losdraaien van de verbinding de druk verlagen.
◆ De temperatuur van de brandstofleidingen resp. van de brandstof kan bij wagens met pomp-verstuivermotor in extreme gevallen tot 100 °C oplopen. Vóór het openen van de leidingverbindingen de brandstof af laten koelen, aangezien anders acuut gevaar voor verbranding bestaat.
◆ Werkhandschoenen dragen.
◆ Veiligheidsbril dragen.

Aanwijzingen:

◆ In plaats van dieselzuigapparaat VAS 5226 kan ook handonderdrukpomp V.A.G 1390 met ontluchtingsfles V.A.G 1390/1 worden gebruikt.
◆ Ontluchtingsfles tijdig legen. In de handonderdrukpomp mag geen vloeistof terechtkomen.
‒ Dieselzuigapparaat VAS 5226 bedienen tot er geen brandstof meer uit de retourslang te voorschijn komt.

[url=http://img102.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img102.imageshack.us/img102/6761/...[/img][/url]



◆ De pakkingen van de tandempomp moeten altijd worden vervangen.
◆ Let op juiste montage van de meenemer van de tandempomp in de nokkenas.
‒ → Tandempomp inbouwen en de bovenste bevestigingsbouten met 20 Nm aantrekken.
‒ Onderste bevestigingsbouten met 10 Nm aantrekken

[url=http://img102.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img102.imageshack.us/img102/8325/...[/img][/url]

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Ik heb het zelfde meegemaakt met mijn A4 AWX uit 2001. Meestal bij lagere buitentemperaturen had ik een keurig stationair lopend motor, maar bij hogere buitentemperaturen boven de 20 graden celcius ging hij erg onregelmatig lopen. Verder geen enkele storing opgeslagen. Na veel speurwerk ben ik er achter gekomen (toevalligerwijs) dat als ik softwarematig (via VAG-COM) het stationaire toerental iets verhoog hij onmiddelijk weer netjes stationair ging lopen. (natuurlijk ook weer op de orginele toerental teruggezet en liep weer slecht).
Weer verhoogd en het was weer goed. Na ca een week (bij buiten temperaturen van 30 graden begon het weer)
Toen nog iets verhoogd en toen was het weer weg, verder nog ca 1 jaar mee gereden en geen problemen meer gehad. Het toerental in totaal maar ca 50 toeren hoger afgesteld dus geen hoog stationair lopende motor.
Heb het idee dat dit je oplossing moet zijn. Oorzaak verder niet kunnen achterhalen, ook niet echt gewilt, hij liep tenslotte weer netjes.
mvg Henk Kiers

hkiers 0
badge

18 jaar

Henk, ik denk dat het probleem zich niet laat oplossen op de wijze die jij aangeeft.
We hebben 2 weken geleden nog eenzelfde geval op de site gehad met de oorzaak zoals paul die aangeeft. Ben dan ook met hem eens dat het probleem in de druk pomp zit. Deze moet natuurlijk wel genoeg druk leveren om de motor egaal te laten lopen.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Wat mag/moet trouwens de druk van de opvoerpomp zijn als de motor stationair loopt. Ik weet dat het bij 1500rpm minimaal 3.5 bar moet zijn? stationair zit hij nu onder deze druk.
____________________________________________________________________________


het probleem is mij wel duidelijk HENK... ook praten we hier over een pompverstuiver 19 TDI.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Wat is de reden dan van de oplossing die ik met mijn AWX POMPVERSTUIVER heb toegepast?
Is het niet het proberen waard?

Natuurlijk is het zo dat de pomp voldoende druk moet leveren maar wanneer dit het geval is zou mijn oplossing het proberen waard zijn.

Henk

hkiers 0
badge

18 jaar

hallo henk

wel is het zo: indien de bassis niet goed is, zoals in dit geval (druk van de tandenpomp) heeft het stationair bij willen stellen volgens mij geen zin? dit komt met onvoldoende pompdruk ook nooit goed.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Vandaag heb ik (per toeval) ondervonden dat als de airco wordt ingeschakeld de motor gelijk een stuk beter ( goed zelfs) gaat lopen. Bij het uitlezen is de hoeveelheid ingespoten brandstof met ingeschakelde airco ook bijna het dubbele. Ik vind het echter vreemd dat de verwachte brandstof opbrengst volgens de uitlees computer 0.00 mg/slag zou moeten zijn. bij gas geven gaat deze waarde omhoog en is ook de werkelijk ingespoten gelijk aan de verwachte hoeveel ingespoten brandstof. ( op dat moment loopt hij ook goed).

De referentie waarde van 0.00 lijkt mij zeer laag. iemand een idee waar deze waarde vandaan komt. Lijkt mij eigenlijk een standaard instelling in de ECU maar misschien denk jij er anders over? ik hoor het graag.

groeten Rick

vankakkum 0
badge

18 jaar

Mijn A4 AWX uit 2001 heeft met warme motor hetzelfde probleem (met koude motor geen probleem). Met de airco en of achterruitverwarming ingeschakeld loopt de motor ook mooi stationair. Zonder extra verbruiker ingeschakeld staat de motor behoorlijk te schudden.

Heeft iemand enig idee wat de kosten zijn van het vavangen van de tandempomp zoals hier boven beschreven is door Paul? of kunnen er nog meerdere oorzaken zijn ik denk hierbij aan het inspuittijdstip.
M.vr.gr Andre

amolendijk 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.