Dag autoliefhebbers,
Mijn auto heeft 10 dagen stilgestaan. Daarna wilde ik starten en wilde hij niet op contact (geen dashboardlichtjes maar afstandsbediening voor deuren openen werkte nog wel).
Ik was destijds in de veronderstelling dat de accu wel leeg zou zijn. Met een andere auto er bij wilde hij wel gewoon starten (wat ik me nog steeds slecht voor kan stellen omdat dit een kleine auto en dito accu was).
Vervolgens heb ik 10 minuten bijgeladen op eigen dynamo. Daarna ben ik van Amsterdam naar Rotterdam gereden zonder problemen. Op de terugreis viel opeens het stroom weg (wat je dan ziet is dashboardmeters die terugvallen en dashboardverlichting ging uit). Je hebt dan nog 4-5 seconden voordat motor ook uit viel (exciting times).
Wegenwacht gebeld. Daarna deed de wagen het wel gewoon weer (zonder dat we iets veranderd hadden). Stroom gemeten, foutcodes uitgelezen, dynamo gemeten alles goed.
De volgende dag naar mijn garage. Ook alles goed. Wel foutcodes in motor dat ABS, ESP en motor een tijdje zonder spanning hadden gezeten. Deze zijn toen gereset. Heb vervolgens gewoon naar Utrecht gereden en daarna weer naar Amsterdam.
De dag er na geen contact meer. Geen gloei, geen contact en ook geen remlicht. Toen heb ik het boek besteld Autovraagbaak Audi A3 2003-2006.
Veronderstelling is dat het brandstofrelais kapot zou zijn (hier zit remlicht ook op geschakeld namelijk). Probleem is alleen dat elektrisch schema niet overeenkomt en mijn speurtocht hier dood loopt. Overigens heb ik relais 100 onder de motorkap, bij accu getest met een 12v voeding en deze bleek ok.
Huidige symptoom is dat als je hem op contact zet hij af en toe stroom geeft op bijvoorbeeld de verlichting schakelaar en ook op startmotor. Maar niet op dashboard verlichting. Je kan wel af en toe de motor starten maar die gooit hij elektronisch weer uit. NB: nieuwe accu zit er in, das geen probleem.
Ten allen tijde doet het opslot-vanslot gaan het goed. En alarmlichten ook. En binnenverlichting ook. Maar de rest niet
Vraag: Hoe dit op te lossen? Relais? ECU? Massa? Iemand ervaring of een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
klinkt als contactslotschakelaar naar z'n grootje... kijk eens of je het simuleren kunt door te rommelen aan de sleutel.
Dag autoliefhebbers,
Contactslot simuleren helpt niet. Ook doen remlichten het niet (en deze zijn buiten contactslot om) Denk daarom aan een relais. Iemand ervaringen? Of bijv. andere oorzaken?
10 jaar
Controleer de aansluitingen van de kabels op de accu eens op oxidatie.
Dit lijkt verdacht veel op een massa probleem.
10 jaar
Dag autoliefhebbers.
Zonder iets te veranderen startte hij vandaag gewoon zonder problemen. Misschien luchtvochtigheid (Schiphol meet 75% nu) die laag is voor de tijd van het jaar hier iets meet te maken? Iemand ervaring?
Probleem is dus nog niet opgelost maar doet zich nu dus even niet meer voor (wellicht door lage luchtvochtigheid) Iemand tips of ervaring?
10 jaar
Dag jongens,
Inmiddels is het probleem opgelost. Het bleek een breuk te zijn in de centrale kabelboom vanaf accu naar contactslot (massa draden). Het duurde even voor dat het geregeld was. Zo is eerst het contactslot en dashboard vervangen. Oorzaak blijft gissen: waarschijnlijk onzorgvuldig inbouwen van lease registratiesysteem bij 2e gebruiker auto (ik ben derde) of inbouw radio. Uiteindelijk heeft de officiële Audi dealer van Amsterdam mij goed geholpen! Totale kosten: EUR 500 bij lokale dealer en EUR 1300 bij Audi dealer. Bedankt voor het meedenken!
@Hisham, jij zag dit 100% goed
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar