Audi A4-Avant: stotterd en trekt slecht

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.6 v6 automaat

ik had eerst 2 foutcodes

17978
00561

nu zijn ze gelijk gewist en ben gister weer heen geweest en waren geen storingen meer.
vanochtend reed ik naar het werk en ineens viel moter stil,kon gelijk weer starten en weg rijden.
vanmiddag hield de moter bij laag toerental weer in een rookte iets. na een beetje met gaspedaal spelen reed hij weer goed.

wie heeft dit vaker meegemaakt of heeft tips of een oplossing?

bvd meint

meint1984

Geplaatst door meint1984 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

foutcode: 17978 P1570
nl Motor Regel Eenheid Geblokkeerd door Beveiligingssysteem
du Motorsteuergerät gesperrt
en Engine start blocked by immobilizer
Extra info bij de foutcodes. Intermittent


Mogelijke verschijnselen:
de motor start, maar slaat onmiddellijk weer af

Mogelijke oorzaken:
geprobeerd te starten met een verkeerde/beschadigde sleutel
de motorregelmodule is vervangen zonder aan de startblokkering te zijn aangepast
de ECU is onjuist
de ECU krijgt geen stroom
startblokkering defect of er zit een fout in
de sleutel / het slot is geprobeerd te manipuleren

Mogelijke oplossingen:
pas de steutel(s) aan op de Instrument Module en de ECU
check stroomvoorzien op de ECU
de ring om je contactslot is niets anders dan een antenne, hiervoor hoef je de sleutels niet opnieuw in te leren. Als de storing zich maar af en toe voordoet is de goedkoopste methode eerst de stekkeraansluiting van de spoel (ring om je contactslot) naar de wegrijblokkering schoon te maken. Met een klein beetje contact-spray. Niet in de spoel zelf spuiten, anders kan de spoel door de contact-spray defect raken.

Extra info:
Als er geen andere gerelateerde fouten in de startblokkering zijn opgeslagen en de startblokkering gerelateerde meetwaardeblokken zijn in orde (behalve dat de start van auto niet is toegestaan), probeer dan een 'koude start'. Haal beide stroomkabels van de accu af. Houd beide uiteinden van de stroomkabels gedurende 15 seconden tegen elkaar aan (een eind uit de buurt van de accu!). Verbind dan weer de accu. (Example)


foutcode: 00561
nl Mengsel-regeling
du Gemischanpassung
en Mixture Adjustment
Extra info bij de foutcodes. Intermittent


Mogelijke verschijnselen:
Verhoogd brandstof verbruik
Sooty exhaust

Mogelijke oorzaken:
Brandstofdruk te laag
Misfiring
Intake air system leaking (outside air)
Injector(s) (N30, N31, N32, N33, N83, N84) defective, leaking
Onjuist signaal van LMM (G70)
Hot wire for MAF sensor (G70) not burning off cleanly
O2S (Oxygen Sensor) regulation faulty
Uitlaatsysteem lekt tussen de cilinderkop en de katalysator
EVAP canister purge regulator valve (N80) sticks in open position

Mogelijke oplossingen:
Check fuel pressure regulator
Check ignition system components
Check Injectors N30, N31, N32, N33, N83, N84
Check G70
Check wire to O2S (Oxygen Sensor) probe
Check exhaust system
Perform Output DTM (Output checks)


Gr Stefan

meint1984 (0), 14 jaar geleden

de 17978 is geen probleem meer heb een x verkeerde sleutel gebruikt.

nu alleen 00561

maar weet niet hoe ik een g70 moet checken hoe goed die is.
het lijkt mij dat de g70 en de lamb nog goed zijn anders zou hij nooit goed lopen.
de injectoren zien er fris uit ma heb geen id hoe je die door kunt meten ofo. iemand tips?

Nitro68 (0), 14 jaar geleden

LMM kan overleden zijn.....weet niet hoeveel km die er al in zit?
Als het nog de orginele is dan zou dat heel goed kunnen, ze hebben niet het eeuwige leven.
Vooral "sportfilters" en "geoliede sportfilters" verkorten de levensduur aanzienlijk.

meint1984 (0), 14 jaar geleden

heb het probleem gevonden het was niet de lmm,maar de temperatuur sensor die stuk was.
is vervangen en heb daar geen problemen mee.
alleen als de auto koud is schakeld de automaat wel vrij laat en soms beetje hangen.
maar als moter warm is mankeerd er niks aan.
iemand ervaring of tips?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.