auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi 80: Stotterende motor zowel koud als warm.

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8s 65 kW Carburateur MC: SF

Ik heb een probleem met mijn Audi 80 B3 1.8s uit '87.

De motor stottert en haakt zowel stationiar als tijdens het rijden. Hij ploft ook in de uitlaat Optrekken, en vollast geen problemen. (de topsnelheid is wel eens hoger geweest, bij 170 Km houdt hij op) het verbruik is ook in orde.

Ik heb alle vacuumslangen, carburateurflens, en inlaatspruitstukpakking vervangen, de carburateur uit elkaar gehad en schoongemaakt, en het brandstoffilter vervangen.

Ik heb de ontsteking/stroomverdeler, bougiekabels, bougies, en rotor/verdeelkap vervangen, en opnieuw afgesteld. tevens heb ik een andere ontstekingsmodule en bobine geprobeerd, dit geeft allemaal geen zier.

De distributie heb ik gecontroleerd deze staat ook op tijd.

Ik heb de compressie gemeten en die is ook in orde, geen grote verschillen tussen de cilinders, en ook de compressie einddruk valt binnen de opgegeven waarden.

Het CO slingert een beetje maar valt binnen de gestelde waarden.

Ik heb er even een filmpje van op Jouwbuis gezet het schokken van de motor is niet goed te zien maar op het einde is het ploffen in de uitlaat goed te horen.
http://www.youtube.com/watch?v=5AZCTR9Io...

Update:

Na lang zoeken Heb ik de oorzaak "hoop" ik gevonden.
de motor lekt tussen het inlaatspruitstuk en de kop, bij de eerste cilinder. als ik er van boven remreiniger op spuit reageert ie nauwelijks. Maar als ik de auto met draaiende motor omhoog doe op een brug en ik spuit van onder tegen het spruitstuk dan valt ie bijna uit.
Ik heb geprobeerd dit te verhelpen maar ik denk dat het spruitstuk krom is, een nieuwe pakking heeft niet geholpen. Binnenkort maar even met een rei er overheen, kijken of dit echt zo is.

Geplaatst door

Sieperman (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

en de lamdasonde is die ook goed

angelo.g 0

16 jaar

Die zit er niet op. het is een gewone carburatiemotor met ongeregelde katalisator.

Sieperman 0

16 jaar

Staat de ontsteking op tijd, omdat je hem hoort ploffen uit de uitlaat.

Deze heb ik al meerdere malen gecontroleerd, ik dacht dat de distributieriem misschien versprongen was of iets dergelijks. Na het vervangen van de stroomverdeler heb ik de ontsteking ook weer afgesteld.
het ploffen in de uitlaat doet hij niet bij elke omwenteling, het gebeurt met enige regelmaat, maar soms ook een tijdje niet.

Sieperman 0

16 jaar

Hier even een update, ik heb hem gisteren aan een scoop gehad. Maar ik heb in de ontsteking geen abnormale dingen kunnen ontdekken.
Dus ik denk dat ik maar verder ga zoeken in het brandstofsysteem.
Nu zit er maar 1 aansluiting op de Carburateur het is een Keihin K1, en de twee benzineslagen gaan naar een potje die aan het kleppendeksel geschroefd zit. Weet iemand ook wat voor nut deze heeft? er zit ook een soort van bypass om dit potje heen zodat de benzine vanuit de aanvoer zo de retour weer in kan stromen.

Sieperman 0

16 jaar

jouw probleem zit waarschijnlijk in:

1 lekke slang rembooster naar inlaatspruitstuk, aan de motorzijde onderkant.
2 lekke pakkingen tussen spruitstuk en kop (inlaat)

audia4 0
badge

16 jaar

Deze heb ik al vervangen inclusief een halve meter aan vacuumslangetjes dit heb ik ook in de eerste post gezet.

Sieperman 0

16 jaar

ploffen in uitlaat is valse lucht of te arm mengsel. wat ik aangaf komt heel veel voor met deze motoren. Dan zul je het idd in de afstelling van de carburateur moeten zoeken, zet hem eens iets rijker en kijk wat hij doet.

co moet zeker rond de 1 zitten willen ze lekker lopen.

audia4 0
badge

16 jaar

Daar ben ik ook al mee bezig geweest, maar het stotteren wordt niet beter ook niet als ik hem rijk zet. Ik heb laatst de bougies vervangen maar die hadden ook een mooie bruine kleur dus hij loopt niet te arm.
Zo te zien is er al eens aan de aan en afvoer van de benzine geknutseld. Ze hebben een slang direct van de aanvoer naar retour gezet en op die manier dat potje min of meer buiten werking gesteld, maar er komt wel benzine uit het potje want anders liep ie helemaal niet.

Volgens de afstelgegevens moet deze motor, "code SF" 0,5% Co hebben, ik heb hem iets rijker staan omdat er anders helemaal geen prik in zit.

Sieperman 0

16 jaar

Heeft iemand anders al eens meegemaakt dan het inlaatspruitstuk van deze motoren krom is?

Sieperman 0

16 jaar

nee, wel dat de pakkingen tussen kop en spruitstuk de strijd opgeven.

audia4 0
badge

16 jaar

co meten op het pijpje naast het uitlaatspruitsuk waar een bleuwe dop op zit

SF

carburateur/ met ongeregelde katalysator

▸ 07.88 Keihin I
08.88 ▸ Keihin II
met geregelde katalysator 2EE
ontsteking TSZ-H
Aanwijzingen
● Werkvolgorde zie brochure «Onderhoud»
● Stationair toerental en CO-waarde alleen controleren,
afstellen = reparatie (zie reparatiehandleiding)
Visuele controle
⋆ Onderdrukslangen aangesloten
⋆ Carterontluchting aangesloten
⋆ Elektrische kabels van mengselvormings- en
ontstekingssysteem aangesloten
⋆ Uitlaatsysteem mag geen lekkage vertonen
⋆ Lambdasonde aangesloten *
⋆ Katalysator aanwezig en niet beschadigd
⋆ Vernauwde tankvulpijp aanwezig
* met geregelde katalysator
Testvoorwaarden
● Elektrische verbruikers uitgeschakeld.
● Airconditioning uitgeschakeld.
met automaat
● Gaskabel goed afgesteld.
met ongeregelde katalysator :
● Carterontluchtingsslang van kleppendeksel getrokken
en zodanig gelegd, dat alleen verse lucht kan
worden aangezogen.
● De koelluchtventilator mag niet lopen.
● Chokeklep geheel open.

Testwaarden voor uitlaatgascontrole

met ongeregelde katalysator
Motorolietemperatuur ten minste 80 ±C
Stationair toerental ▸ 08.86
Min. 700/min Max. 800/min
09.86 ▸
Min. 850/min Max. 950/min
Ontstekingshoek Min. 16± voor BDP Max. 20± voor BDP
Contacthoek in % Niet beschikbaar
CO-waarde bij stationair toerental Min. 0,0 l CO Max. 1,0 l CO
Verhoogd stationair toerental Min. 2700/min Max. 3000/min
Lambdawaarde Min. 1,01 Max. 1,20
Maximum CO-waarde bij verhoogd stationair toerental 0,4 l CO
Kat op bedrijfstemperatuur brengen Tijd 2 min Toerental ó 2500/min
Testtoerental voor ontstekingstijdstip Stationair toerental
Streepjescodes voor uitlaatgascontrole

▸ 08.86

09.86 ▸


Testwaarden voor uitlaatgascontrole

met geregelde katalysator
Motorolietemperatuur ten minste 80 ±C
Stationair toerental Min. 825/min Max. 975/min
Ontstekingshoek Min. 16± voor BDP Max. 20± voor BDP
Maximum CO-waarde bij stationair toerental 0,5 l CO
Verhoogd stationair toerental Min. 2500/min Max. 2800/min
Lambdawaarde Min. 0,97 Max. 1,03
Maximum CO-waarde bij verhoogd stationair toerental 0,3 l CO
Toerental voor regelsysteemcontrole Min. 725/min Max. 1075/min
Regelsysteemcontrole _ basisprocedure DELTA-lambda 0,03
Stoorbereik in-/uitschakelen
▸ Brochure Onderhoud
Kat op bedrijfstemperatuur brengen Tijd 2 min Toerental ó 2500/min
Streepjescode voor uitlaatgascontrole


Te verversen hoeveelheid olie
met vervanging filter 3,0 liter

--------------------------------------------------------------------------------


Bougies

Audi 101 000 036 AA
fabrieks-
code NGK BUR 6 ET

hier wat afstelgegevens. gr john

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.