Audi A4: temperatuur blijft te laag

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: tdi 110pk

hallo,

ik heb pas een a4 gekocht met 2 ton op de teller, alleen de koelvloeistof temp. blijft laag. hij schommelt tussen 60 en 75 zowel tijdens het rijden of stationair. ik dacht eerst dat de thermostaat open blijft, maar de onderste slang blijft koud terwijl de bovenste gewoon warm wordt. ik heb de motor een uur laten draaien staionair toen kwam hij wel boven de 75 graden, maar zoda ik de verwarming voluit aan deed zakte hij weer. de groete koelvin die draaid constant maar dat hoort geloof ik want die wordt aangedreven door de viscokoppeling.
ik zou zeggen dat de temperatuur sensor van koelvloeistof stuk is. maar waarom blijft de onderste slang koud ?
iemand een idee ? al vast bedankt

advance a4

Geplaatst door advance a4 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

K dit alles duidt op een defecte thermostaat en ververs de koelvloeistof G12 of13 Succes

770 (0) PRO, 14 jaar geleden

Defecte thermostaat vervangen en opgelost

Ik heb dit probleem ook (rijdend 120 km/h 50 C en in de stad 70 C)

En is je koelvloeistof rood (G12)

advance a4 (0), 14 jaar geleden

ja koelvloeistof is helder rood.
thermostaat dacht ik ook, maar de onderste slang blijft koud dus thermostaat blijft niet open
ook na 30 km te hebben gereden blijft de slang koud
dus ik begrijp er niks van

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Klem die onderste slang eens af en je zal zien dat de themperatuur wel op loopt. De thermostaat gaat makkelijk scheef.

advance a4 (0), 14 jaar geleden

hoe bedoel je makkelijk scheef ?
en waarom blijft deze dan koud ?

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Scheef ? dat is flauwekul al zou je willen, de thermostaat kan niet scheef, ook niet scheef gemonteerd worden.
In zo'n geval zou er altijd lekkage aanwezig zijn.

Gr. paul

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

en krijg je hem wel scheef gemonteerd dan ben je een kunstenaar,EN dan dicht de flens ook niet af .



gr john

advance a4 (0), 14 jaar geleden

de thermostaat heb ik niet vervangen. en zit ook niet scheef. mijn probleem is nu dat de motor niet op temperatuur komt en onderste slang ijs koud blijft.
dus de thermostaat is gewoon dicht lijkt mij. maar ja......
kachel blaast wel warme lucht, maar niet echt heet.
of het is zo dat de onderste slang altijd koud is omdat A: het nu koud weer is en B: de ventilator altijd draait en deze goed koelt

advance a4 (0), 14 jaar geleden

weet iemand hoe de koelvloeistof door de motor circuleert van de bovenste slang naar de radiateur dan de onderste slang en zo weer de motot in of is het anders om.

770 (0) PRO, 14 jaar geleden

mijne is ook koud van onder op dit moment

770 (0) PRO, 14 jaar geleden

van onder naar boven circulatie

advance a4 (0), 14 jaar geleden

helen (770) komt dan de motor op nomale temperatuur ondanks dat die slang koud blijft. en blijft op temepratuur ( 90 graden)

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Heren

Jullie zoeken naar een zwarte kat in het donker die er niet zit....
Er is is helemaal geen probleem.
dat de onderste slang in de wintermaanden nauwelijks warm wordt is geheel normaal.

Dat de temperatuur schommelt heeft te maken met de thermostaat.
Deze vernieuwen is DE oplossing.

Gr. paul

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

T.S. wil niet geloven, dat de thermostaat vrijwel zeker vervangen moet worden. Met paul eens dat die koude slang niets zegt. Mensen die adviezen niet willen opvolgen kunnen net zo goed niets vragen.

770 (0) PRO, 14 jaar geleden

Nee rond 50 ~70 C thermostaat vervangen (moet nog gedaan worden).

Ik heb hetzelfde probleem eigenlijk.

Het is al een keer voorgekomen bij mijn vorige auto daar was ook de thermostaat stuk en de onderste slang
koud en bovenste warm. want warmte stroom stroomt altijd naar boven (natuurkunde)

De thermostaat vervangen en opgelost.

Deze bevindt zich op de koelvloeistofpomp.

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Helen ik moet je toch tegen spreken . De koelvloeistof komt heet uit de kop en door die hitte een laag s.g . Door het afkoelen in de radiateur neemt het s.g .toe en zakt het naar beneden .De thermostaat gaat bij een bep. themperatuur open en mengt wat koud water bij en sluit weer . Bij dit weer is de koelwerking zo groot dat het water aan de onderkant wel te veel is afgekoeld . Daarom is bijmengen beter dan een klots koude vloeistof naar binnen kieperen Groetjes.

advance a4 (0), 14 jaar geleden

ok

ik ga de thermostaat vervangen en ik laat dan weten wat het resultaat is.
nog een vraagje verschil in kwaliteit van de thermostaat dealer (audi) of gewoon bijv. brezan. of zit er eigenlijk geen verschil in.

allen bedankt voor jullie reacties en adviezen.

mvg. k

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

K. Als je hem bij vw koopt dan komt hij ook bij een toeleveringsbedrijf vandaan, maar wat heet goed . Ga niet voor de goedkoopste. Die koelvloeistof heet tegenwoordig wel long-life maar na 10 jaar mag er toch wel nieuw in. Succes

advance a4 (0), 14 jaar geleden

hallo

ik heb de thermostaat vervangen + thermostaat huis en ook gelijk de watertemperatuur sensor vervangen voor de zekerheid.
nu is het probleem opgelost.
motor komt netjes op temperatuur en blijft hier ook.
aan de oude thermostaat is niks te zien, zag er nog nieuw uit.

mvg. k

770 (0) PRO, 14 jaar geleden

De thermostaat van mij ziet er nog steeds nieuw uit maar, als je in water van 50C al doet is die al helemaal open...dus mijne is ook vervangen.

770 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Punt]Helen ik moet je toch tegen spreken . De koelvloeistof komt heet uit de kop en door die hitte een laag s.g . Door het afkoelen in de radiateur neemt het s.g .toe en zakt het naar beneden .De thermostaat gaat bij een bep. themperatuur open en mengt wat koud water bij en sluit weer . Bij dit weer is de koelwerking zo groot dat het water aan de onderkant wel te veel is afgekoeld . Daarom is bijmengen beter dan een klots koude vloeistof naar binnen kieperen Groetjes.[/quote]
Dan nog Als je zit te ontluchten zie je wel het water van beneden naar boven stromen bij de expansie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.