hallo,
ik heb pas een a4 gekocht met 2 ton op de teller, alleen de koelvloeistof temp. blijft laag. hij schommelt tussen 60 en 75 zowel tijdens het rijden of stationair. ik dacht eerst dat de thermostaat open blijft, maar de onderste slang blijft koud terwijl de bovenste gewoon warm wordt. ik heb de motor een uur laten draaien staionair toen kwam hij wel boven de 75 graden, maar zoda ik de verwarming voluit aan deed zakte hij weer. de groete koelvin die draaid constant maar dat hoort geloof ik want die wordt aangedreven door de viscokoppeling.
ik zou zeggen dat de temperatuur sensor van koelvloeistof stuk is. maar waarom blijft de onderste slang koud ?
iemand een idee ? al vast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
K dit alles duidt op een defecte thermostaat en ververs de koelvloeistof G12 of13 Succes
Defecte thermostaat vervangen en opgelost
Ik heb dit probleem ook (rijdend 120 km/h 50 C en in de stad 70 C)
En is je koelvloeistof rood (G12)
ja koelvloeistof is helder rood.
thermostaat dacht ik ook, maar de onderste slang blijft koud dus thermostaat blijft niet open
ook na 30 km te hebben gereden blijft de slang koud
dus ik begrijp er niks van
14 jaar
Klem die onderste slang eens af en je zal zien dat de themperatuur wel op loopt. De thermostaat gaat makkelijk scheef.
hoe bedoel je makkelijk scheef ?
en waarom blijft deze dan koud ?
14 jaar
Scheef ? dat is flauwekul al zou je willen, de thermostaat kan niet scheef, ook niet scheef gemonteerd worden.
In zo'n geval zou er altijd lekkage aanwezig zijn.
Gr. paul
en krijg je hem wel scheef gemonteerd dan ben je een kunstenaar,EN dan dicht de flens ook niet af .
gr john
de thermostaat heb ik niet vervangen. en zit ook niet scheef. mijn probleem is nu dat de motor niet op temperatuur komt en onderste slang ijs koud blijft.
dus de thermostaat is gewoon dicht lijkt mij. maar ja......
kachel blaast wel warme lucht, maar niet echt heet.
of het is zo dat de onderste slang altijd koud is omdat A: het nu koud weer is en B: de ventilator altijd draait en deze goed koelt
14 jaar
weet iemand hoe de koelvloeistof door de motor circuleert van de bovenste slang naar de radiateur dan de onderste slang en zo weer de motot in of is het anders om.
14 jaar
van onder naar boven circulatie
mijne is ook koud van onder op dit moment
helen (770) komt dan de motor op nomale temperatuur ondanks dat die slang koud blijft. en blijft op temepratuur ( 90 graden)
14 jaar
Heren
Jullie zoeken naar een zwarte kat in het donker die er niet zit....
Er is is helemaal geen probleem.
dat de onderste slang in de wintermaanden nauwelijks warm wordt is geheel normaal.
Dat de temperatuur schommelt heeft te maken met de thermostaat.
Deze vernieuwen is DE oplossing.
Gr. paul
T.S. wil niet geloven, dat de thermostaat vrijwel zeker vervangen moet worden. Met paul eens dat die koude slang niets zegt. Mensen die adviezen niet willen opvolgen kunnen net zo goed niets vragen.
14 jaar
Nee rond 50 ~70 C thermostaat vervangen (moet nog gedaan worden).
Ik heb hetzelfde probleem eigenlijk.
Het is al een keer voorgekomen bij mijn vorige auto daar was ook de thermostaat stuk en de onderste slang
koud en bovenste warm. want warmte stroom stroomt altijd naar boven (natuurkunde)
De thermostaat vervangen en opgelost.
Deze bevindt zich op de koelvloeistofpomp.
Helen ik moet je toch tegen spreken . De koelvloeistof komt heet uit de kop en door die hitte een laag s.g . Door het afkoelen in de radiateur neemt het s.g .toe en zakt het naar beneden .De thermostaat gaat bij een bep. themperatuur open en mengt wat koud water bij en sluit weer . Bij dit weer is de koelwerking zo groot dat het water aan de onderkant wel te veel is afgekoeld . Daarom is bijmengen beter dan een klots koude vloeistof naar binnen kieperen Groetjes.
ok
ik ga de thermostaat vervangen en ik laat dan weten wat het resultaat is.
nog een vraagje verschil in kwaliteit van de thermostaat dealer (audi) of gewoon bijv. brezan. of zit er eigenlijk geen verschil in.
allen bedankt voor jullie reacties en adviezen.
mvg. k
14 jaar
K. Als je hem bij vw koopt dan komt hij ook bij een toeleveringsbedrijf vandaan, maar wat heet goed . Ga niet voor de goedkoopste. Die koelvloeistof heet tegenwoordig wel long-life maar na 10 jaar mag er toch wel nieuw in. Succes
hallo
ik heb de thermostaat vervangen + thermostaat huis en ook gelijk de watertemperatuur sensor vervangen voor de zekerheid.
nu is het probleem opgelost.
motor komt netjes op temperatuur en blijft hier ook.
aan de oude thermostaat is niks te zien, zag er nog nieuw uit.
mvg. k
14 jaar
De thermostaat van mij ziet er nog steeds nieuw uit maar, als je in water van 50C al doet is die al helemaal open...dus mijne is ook vervangen.
[quote=Punt]Helen ik moet je toch tegen spreken . De koelvloeistof komt heet uit de kop en door die hitte een laag s.g . Door het afkoelen in de radiateur neemt het s.g .toe en zakt het naar beneden .De thermostaat gaat bij een bep. themperatuur open en mengt wat koud water bij en sluit weer . Bij dit weer is de koelwerking zo groot dat het water aan de onderkant wel te veel is afgekoeld . Daarom is bijmengen beter dan een klots koude vloeistof naar binnen kieperen Groetjes.[/quote]
Dan nog Als je zit te ontluchten zie je wel het water van beneden naar boven stromen bij de expansie.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar