close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4: tikken linker achterwiel

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,9 TDI 1z

sinds een paar daagjes hoor ik achter bij mn linkerwiel een tikkend geluid.
het doet zich alleen voor als ik op een oneffen weg rijd (bijvoorbeeld klinkers)
op een effen weg, snelweg etc, heb ik er totaal geen last van.

ik heb naar mijn weten zo goed als alle simpele zaken al bekeken.
heb voor de zekerheid zelfs mn einddemper-rubbers vervangen...
ik kreeg van iemand nog de tip mn handremkabel te controleren, die kon wel eens los zitten en ergens tegenaan tikken, maar ook deze zat goed vast. Wat me echter wel opviel is dat het geluid verdwijnt wanneer ik de rem aantik) ook remklauw zit goed vast en de remblokjes hebben geen overmatige speelruimte...

iemand verder nog tips voor ik mn veerschotelruber en/of de rubber van de assen moet gaan controleren?
alvast bedankt voor het meedenken allemaal...

Geplaatst door

Hisham (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Rubbermetaallager (achteras - ophanging) controleren.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Veertje remblokken afgebroken zodat remblokken beetje speling hebben in de klauw bij slecht wegdek?Ok had je al,maar heb je ook de binnenste remblokken gecontroleerd?Onderste bout schokdemper los?

auto-peter 0
badge

16 jaar

[quote=auto-peter]Veertje remblokken afgebroken zodat remblokken beetje speling hebben in de klauw bij slecht wegdek?Ok had je al,maar heb je ook de binnenste remblokken gecontroleerd?Onderste bout schokdemper los?[/quote]
zelfs daar heb ik naar gekeken. is allemaal in orde.

ik vermoed dat Paul gelijk heeft...

[quote=paulkelder]Rubbermetaallager (achteras - ophanging) controleren.

Gr. paul[/quote]
zou ik als (beetje) ervaren amateur deze zelf kunnen vervangen? of heb je speciaal gereedschap nodig?
heb je misschien een plaatje voor me paul? van hoe ze in elkaar steken?
alvast bedankt!

Hisham 0

16 jaar

ik denk dat je toch in je remblokken moet zoeken ,jij zegt als ik lichtjes de rem intrap is het weg,volgens mij zitten de remblokken te los omdat er een plaatje weg is wat de remblokken vasthoud of te slap is geworden.haal ze er maar eens uit en voel dan of ze vast op de plaats zitten

Achteras repareren (wagens met voorwielaandrijving)
Geleidingslager eruit en erin drukken


[url=http://imageshack.us][img]http://img137.imageshack.us/img137/4227/...[/img][/url]

Inbouwen

→ Afb.3 Inbouwrichting geleidingslager

‒ Het geleidingslager moet zodanig in de achteras worden getrokken, dat de pijl op drukstuk -3128/1a- in asrichting -richting B- wijst.


[url=http://imageshack.us][img]http://img229.imageshack.us/img229/5912/...[/img][/url]

→ Afb.2 Geleidingslager eruit trekken


[url=http://imageshack.us][img]http://img137.imageshack.us/img137/7263/...[/img][/url]

Afb.4 Geleidingslager erin trekken

Het inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde.

De schroefverbinding steunplaat aan achteras moet bij op de wielen staande wagen worden vastgedraaid!

Anders wordt het rubber lager onder spanning gezet, waardoor de levensduur wordt verkort.

Aantrekmoment van de schroefverbinding koppelstang van niveausensor -G76 resp. -G77 aan aslichaam: 10 Nm


Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Voor je er als(een beetje)ervaren amateur aan begint,toch maar even goed de speling op de a.as rubbers bekijken(desnoods bij iemand die de apparatuur heeft zoals de keuring gebruikt,die platen die zijdelings en in de lengte bewegen)Bij overmatige speling op de rubbers,heb je ook meer een dof "bonkend" geluid als je over een "korte" opstaande rand rijdt,en geen tikkend geluid,denk ik.Bevestiging schokdempers boven aan carrosserie nog goed?M vr gr Peter

auto-peter 0
badge

16 jaar

[quote=auto-peter]Voor je er als(een beetje)ervaren amateur aan begint,toch maar even goed de speling op de a.as rubbers bekijken(desnoods bij iemand die de apparatuur heeft zoals de keuring gebruikt,die platen die zijdelings en in de lengte bewegen)Bij overmatige speling op de rubbers,heb je ook meer een dof "bonkend" geluid als je over een "korte" opstaande rand rijdt,en geen tikkend geluid,denk ik.Bevestiging schokdempers boven aan carrosserie nog goed?M vr gr Peter[/quote]
het heeft lang geduurd, maar ik ben er eindelijk achter wat het is.

tenminste, ik denk het te weten.
het getik lijkt van bovenin mn linker achterschokbreker/veer te komen.

kan iemand me een plaatje laten zien van de onderdelen en/of rubbers die daar zitten?
dan kan ik gaan knutselen...

alvast bedankt!

Hisham 0

16 jaar

Kun je hier mee verder?M vr gr Peter

auto-peter 0
badge

16 jaar

[quote=auto-peter]Kun je hier mee verder?M vr gr Peter[/quote]
het helpt me in ieder geval een heel stuk op weg
bedankt!

ik denk dat het dan met name om nummers 12 en 14 en 9 gaat? of het ik het nu verkeerd?

Hisham 0

16 jaar

Denk eerder 18 en 19+event. 6.Eerst ffe schokdemper demonteren(Twee bouten 7--staan omgekeerd op tekening,zitten met kop naar onder-- boven aan carrosserie+bout 25+moer 24 onderaan)Wel veerspanner gebruiken bij demontage van veer.M vr gr Peter

auto-peter 0
badge

16 jaar

[quote=auto-peter]Denk eerder 18 en 19+event. 6.Eerst ffe schokdemper demonteren(Twee bouten 7--staan omgekeerd op tekening,zitten met kop naar onder-- boven aan carrosserie+bout 25+moer 24 onderaan)Wel veerspanner gebruiken bij demontage van veer.M vr gr Peter[/quote]
dank je!

weet je hoe die onderdelen heten (18 en 19 en 6) dan kan ik die gaan aanschaffen.

het spul los krijgen moet me wel lukken. die onderste bouten en die bovenste weet ik te vinden. (nu we het er toch over hebben, mocht iemand nog zo'n spons te koop hebben, ik heb er nog 1 nodig, mijn auto mist de spons-opvulling aan de rechterkant.)

Hisham 0

16 jaar

[quote=Hisham]weet je hoe die onderdelen heten (18 en 19 en 6) dan kan ik die gaan aanschaffen[/quote]
Je kunt natuurlijk het plaatje uitprinten, dit maakt het bestellen wel heel makkelijk.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Toen ik de rubbertjes ging bestellen bij de audidealer,
vertelde de verkoper mij, dat die rubbers bijna nooit vervangen werden.
dus het getik/gerammel zou hoogstwaarschijnlijk ergens anders vandaan komen. ze hadden pas over 2 of 3 weken tijd om het te onderzoeken...
toch maar ff ergens anders gaan zoeken dan.

toen ik langs ging bij audiparts hadden ze de moeite genomen om meteen de auto ff op de brug te zetten om te kijken of ze a la minute iets zouden vinden. 10minuten later helaas niets gevonden. afspraak gemaakt voor 2 dagen later om het grondig te laten onderzoeken.

Gister was het dan zover, rond een uur of 12 de auto daar achter gelaten, en om 17uur kon ik m alweer ophalen.

het euvel was EINDELIJK gevonden. ik ben nu ff de naam van dat ding kwijt. maar er zat speling op de geleiderstiften van de remklauw. dat beugeltje waar die stiften in zitten hebben ze vervangen en nu rijd ik weer rammel- en tikloos rond...

Alle dank aan Coen Donkers!
en natuurlijk niet te vergeten iedereen die hier op problemcar met me heeft meegedacht!

Hisham 0

16 jaar

jaja dat is een meevaller

[quote=Hisham]het euvel was EINDELIJK gevonden. ik ben nu ff de naam van dat ding kwijt. maar er zat speling op de geleiderstiften van de remklauw. dat beugeltje waar die stiften in zitten hebben ze vervangen[/quote]
Je bedoelt een uitgesleten remzadel...

Dit was op afstand en zonder auto ook moeilijk te beoordelen..

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

[quote=paulkelder][quote=Hisham]het euvel was EINDELIJK gevonden. ik ben nu ff de naam van dat ding kwijt. maar er zat speling op de geleiderstiften van de remklauw. dat beugeltje waar die stiften in zitten hebben ze vervangen[/quote]
Je bedoelt een uitgesleten remzadel...

Dit was op afstand en zonder auto ook moeilijk te beoordelen..

Gr. paul[/quote]
ja, dat was hem!
ik heb alles wel kunnen zien en horen en ik kon er niet achter komen
dus zonder iets te horen of te zien was het eigenlijk bijna onmogelijk.

maar nogmaals, hartelijk dank voor jullie hulp allemaal!

Hisham 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.