Het volgende probleem deed zich voor:
Het gaspedaal stond in een bepaalde stand (laten we zeggen dat de motor 2500 toeren draaide). Plotseling begon het toerental te schommelen (werd flink lager maar niet hoger dan de 2500 toeren), waardoor rijden niet meer goed mogelijk was. Eenmaal aan de kant van de snelweg viel de motor zelfs helemaal uit. Starten lukte alleen door gas bij te geven, maar zodra je het pedaal weer los liet viel ie weer uit. De ANWB-man die er intussen bijgekomen was heeft toen een doek voor de inlaat van de carburateur gehouden terwijl ie flink gas gaf (om zo onderdruk te creëren). Zijn diagnose: vervuiling. Het leek opgelost dus ik ben weer verder gereden maar het schommelen begon een paar honderd meter verder weer.
Ik heb de carburateur inmiddels gereinigd, d.w.z. de vlotterkamer en de vollastsproeier. De andere sproeiers kon ik er zo 1,2,3 niet uitkrijgen. Ik heb alweer met de auto gereden en het ging goed. Waar ik echter bang voor ben, is dat het probleem niet echt opgelost is. Vandaar mijn vraag hier, wat zou, behalve vervuiling, nog meer zo'n apart effect op het toerental kunnen hebben? Let op, dit is nog een puur mechanische carburateur met een handchoke. Bedankt alvast!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is de voetpakking van de carburateur nog goed als de motor loopt trek er dan eens aan en kijk hoe die dan loopt.
heb je nergens eeen vacuum lek?
groetjes jan.
Hoi Jan,
Voetpakking is nog 100%, al eens door een vorige eigenaar vervangen waarschijnlijk. Alle vacuumslangen zijn ook al eens vervangen. Kan jij bevestigen, dat mijn probleem puur en alleen door vervuiling veroorzaakt kan worden? Als het nu goed gaat en de vlotterkamer is weer schoon, kan er nog ergens anders vervuiling vandaan komen? Bedankt.
18 jaar
nou er kan altijd nog vervuiling in een of ander kanal zitten of sproeier maar als die nu goed rijdt dan moet je er zo mee blijven rijden pas als je weer problemen hebt is het vroeg zat om alles tereinigen en zet er anders eens een ander benzinefilter tussen dat kan nooit geen kwaad.
groetjes jan.
Voetpakking is *toch* vervangen, probleem weg. Op zich is er niets aan de voetpakking te zien, het lijkt erop dat hij lekte op de aansluiting tussen pakking en carburateur. Misschien had aandraaien ook volstaan maar dat ga ik natuurlijk niet meer proberen :) Jan, bedankt in ieder geval, je zat gewoon goed.
18 jaar
het komt wel meer voor dat je niks ziet maar dat er toch lekkage via de aansluiting op het spruitstuk zit en aandraaien helpt dan niet meer ; dus dit was bij jou ook het geval gelukkig dat het nu weer voor elkaar is.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar