close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4: trilling bij 80-100 km p/u

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9tdi

mijn audi heeft 480.000 km gelopen maar rijdt nog steeds lekker. de automaat is gereviseerd bij 390.000 km. mijn vraag: wanneer ik tussen de 80 en 100 km p/u rijdt voel ik met regelmatige intervallen van zeg 10 sec een trilling alsof ik over een stel takken rijdt. ik weet niet of dit ermee te maken kan hebben maar de linker aandrijfas (voor) maakt veel lawaai bij een bocht naar links en moet worden vervangen.
heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? p.s. het zijn in ieder geval niet de banden
alvast mijn hartelijke dank voor jullie hulp

Geplaatst door

renelugt (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit doet mij denken aan onrondheid van tandwielen... Stel je voor dat 1 tandwiel 18 en het andere tandwiel 19 tanden heeft. beide tandwielen zijn 0,05 mm onrond. Als de passing zodanig is gekozen dat een speling van 0,09 mm acceptabel is, zullen de beide tandwielen elke keer na 18 X 19 = 172 omwentelingen een spanning van 0,01 mm hebben en na de helft van 172 omwentelingen een maximale speling van 0,1 mm. Ik heb de getallen willekeurig gekozen, maar versnellingsbak fabrikanten gebruiken graag tandwiel met een priemgetal aan tanden om er voor te zorgen dat zoveel mogelijk verschillende tanden op elkaar gaan ingrijpen. De dreun of het specifieke geluid wat er dan wordt veroorzaakt heeft een naam welke ik ben vergeten. Maar kwam vroeger redelijk veel voor.

ok Cor, maar wat betekent dit nu concreet? moet de automaat opnieuw in de revisie?
de aandrijfas moet worden vervangen, zou het daar ook mee te maken kunnen hebben?

renelugt 0

13 jaar

[quote=renelugt]de aandrijfas moet worden vervangen, zou het daar ook mee te maken kunnen hebben?[/quote]
Hier zou ik zowiezo mee beginnen....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

[b]Door moderator overgezet uit ander topic[/b]


bij het remmen trilt het behoorlijk onder mijn pedaal. Is er nog een andere reden mogelijk afgezien van een probleem met het loopvlak van de band zelf?
Ik denk hierbij aan de remmen zelf of is dat onzin?
Wie heeft hier ervaring mee?
alvast bedankt

Hans4040 1285
badge vip badge

13 jaar

Begrijp ik het goed?? Is de trilling er alleen als er geremd wordt?

het is een beetje verwarrend omdat er 2 dingen tegelijk spelen: een regelmatig terugkerende trilling onder mijn auto bij een snelheid tussen 80-100 (gas licht ingedrukt) en een trillend rempedaal bij het remmen.
ik vroeg me dus af of dit laatste alleen kan worden veroorzaakt door de banden zelf

renelugt 0

13 jaar

Ok, de defecte aandrijf moet natuurlijk vervangen worden. Als je daarna de trilling welke zich elke 10 seconden herhaalt nog voelt, kun je er voor kiezen door te rijden. 35 jaar geleden hadden sommige nieuwe auto,s er last van. (garantie) Maar als we pech hadden deed de nieuwe bak het nog erger dan de eerste..

Ik heb me toen laten vertellen dat het probleem toen kwam omdat de fabriek met oude (versleten) draaibanken, schaaf en slijpmachines bleef werken, aan het eind van de productie van bepaalde versnellings bakken. Waardoor de maatvoering niet meer zo nauwkeurig meer was.


Als de versnellingsbak later constant geluid gaat maken/ zou ik niet meer voor herstellen kiezen maar een goede andere bak plaatsen.

onregelmatige trillingen meestal onbelans, binnenste homokineet bakzijde vaak uitlaatzijde boosdoener .
motorsteunen doorgezakt,uitgeslagen,onvoldoende demping of onder spanning gemonteerd

subframerubbers/ draagarmrubbers voldoende bewegingsvrijheid ; grindstenen/zand ,

bert klein 290
badge

13 jaar

dat trillings probleem heb ik gehad met mn A3,ik had van marktplaats een setje lichtmetalen velgen gekocht er onder gezet en bij een bepaalt toerental begon de auto te trillen als een gek.bleek dat de centreerringen een afwijking van een halve mm hadden,vier nieuwe centreerringen in de velgen en het probleem was opgelost !

mauranka 0

13 jaar

bedankt voor jullie adviezen
de komende weken wordt de aandrijfas vervangen en dan maar eens kijken of de klachten misschien verholpen zijn (of niet)

renelugt 0

13 jaar

de aandrijfas is inmiddels vervangen maar de klachten zijn gevleven.
het trillen tijdens het remmen blijkt te worden veroorzaakt door de achterremmen die moeten worden vervangen.
ik vroeg me nog af of het regelmatige trillen om de circa 10 seconden (bij snelheden tussen 60 en 110 km) betekent dat de automaat weer moet worden gereviseerd (is al eens gebeurd)

renelugt 0

13 jaar

Uit mijn beschrijving blijkt het misschien niet. Maar als het de tandwielen zijn, dan komt de trilling terug in een regelmaat welke te maken heeft met het moment dat hoge tanden in elkaar grijpen. Dus niet 1 keer per 10 seconden zoals je schrijft, maar bv 1 keer per 18X19= 172 omwentelingen van de tanwielen. dwz dat de trilling zich sneller zal herhalen naar gelang je sneller gaat rijden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.