Audi A4-Avant: turbo uitval

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 19 TDI 85KW

Als de auto kracht moet zetten(b.v. bergop) valt hij in de noodloop en schakelt de turbo uit.
Na herstarten doet hij het dan weer.
Als ik in zijn vierde versnelling blijf rijden valt de turbodruk niet weg en kan ik zonder problemen en met turbo de berg op komen, als ik overschakel naar zijn 5e versnelling zet hij hem meteen in de noodloop en schakelt de turbo uit.
De luchtmassameter en sensoren zijn vervangen, daarna heeft hij ca. 3 weken normaal gelopen.
Daarna was het in een keer weer afgelopen.

Wie herkent dit probleem en wat kan het anders nog zijn.

alvast bedankt voor de reacties.

Jan Heijmans

Geplaatst door Jan Heijmans (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

garageburgwal (0) PRO, 14 jaar geleden

Voordat we alle mogelijke oorzaken gaan noemen kun je beter met uitlezen en meetwaarden (rijdend) lezen beginnen.. Hier kun je in 90 % van de gevallen de oorzaak uit halen..

Jan Heijmans (0), 14 jaar geleden

uitleescode was 0575 zou lmm of sensor zijn, met nieuwe lmm heeft de auto ca. 1 maand zonder problemen gelopen.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Met dank aan gerrit Speek

foutcode: 00575
nl Vuldrukbegrenzing
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Er ontstaat een te groot regelverschil, m.a.w. de geleverde turbodruk voldoet niet aan datgene wat gevraagd wordt. De geleverde laaddruk kan dan te hoog, maar ook te laag zijn.
Problemen met de laaddruk, misschien met de N75 of de turbo.
nl: Regelgrens Niet Bereikt Regelgrens Overschreden Regel Verschil

Mogelijke verschijnselen:
* Stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc.
pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende LMM.
* Storingslampje brandt
* Noodloop.

Mogelijke oorzaken:
* Slangaansluitingen verwisseld
* Lekkende slangaansluiting(en)
* Lekkende slangen of intercooler
* Lekkende vacuum leidingen
* Turbodrukregelaar (N75) werkt niet (goed) meer
* Turbo vervuild of kapot. Zeker wanneer het verstelmechanisme van de variabele schoepen niet soepel gaat krijg je je deze storing als de variabele schoepen in een stand blijven steken waar weinig turbodruk wordt geleverd.
* Indien aanwezig: powerbox geeft verkeerd signaal af voor beïnvloeding turbodruk.

Mogelijke oplossingen:
* Werk deze lijst helemaal (en op volgorde) af.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Deze storing is heel simpel te achterhalen.... Rijdend uitlezen, binnen 10min een juiste diagnose.
Feitelijk had het al opgelost kunnen zijn.

Gr. paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.