Audi A4 1996: twee fout codes en wegvallen van vermogen.

Bouwjaar: 1996

Ik zit met het volgende probleem.

Bij een snelheid van ongeveer 100 km/h is opeens het vermogen weg. Als dan de auto opnieuw wordt gestart dan is het vermogen er weer. Het probleem is er meestal maar niet altijd. Ik heb de volgende fout codes.



2 DTCs Found:

01237 - Fuel Cut Off Valve (N109)

31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent

00575 - Intake Manifold Pressure

17-10 - Control Difference - Intermittent





De fout 00575 komt na het wegvallen van het vermogen.

Wanneer de fout 01237 komt weet ik nog niet.



Ik heb de slangetjes naar de Intake Manifold Pressure sender gekontroleerd en niets gevonden.



Ik heb ook de slangetjes naar de laaddrukbegrenser N75 gecontroleerd en geen lekage gevonden.



Wie weet wat dit kan zijn.



Alvast bedankt voor het lezen.

enerby

Geplaatst door enerby (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

at (10) PRO, 20 jaar geleden

Je luchtmassameter zal wel kapot zijn.

enerby (0), 20 jaar geleden

Kunnen bij een defecte lmm deze fout codes komen?

Kan het defect zijn van de lmm een te hoge inlaaddruk veroorzaken?



Ps ik was hier niet vanuit gegaan maar zal hem controleeren.



Bedankt

Jan 1983 (0) PRO, 20 jaar geleden

Nee,een defecte lmm geeft geen fout code,je moet dit denk ik

zoeken in de turbo / turbomagneetklep of iets dergelijks.

Turbo druk meten.



enerby (0), 20 jaar geleden

Ik heb de LMM gecontroleerd de MAF (actual) volgt precies de MAF(specified)dus dat is goed.

Ik heb ook meetblock 11 gelogd en hier zit dus mijn probleem.

Als de auto goed warm is heb ik bijna geen problemen (na een half uur) Maar in dat eerste half uur volgd de Actual MAP Pressure de Specified MAP Pressure niet en gaat de auto in noodloop. Ik heb het idee dat als de auto warm is dit bijna niet meer voorkomt, dan volgen de berekende en en werkelijke druk elkaar prima.





jos_br.5982 (0), 20 jaar geleden

90 % kans dat of de regelklep kapot is of een van de slangetjes ernaartoe lek of verstopt is, heb vandaag zo'n geval gehad.

enerby (0), 20 jaar geleden

Ik heb net alle slangen vervangen. Morgen even kijken of het probleem is opgelost ivm Mist hier. Is een beetje gevaarlijk om hard te rijden. :-)

enerby (0), 20 jaar geleden

Vandaag nog een keer een noodloop gehad, dit was met een koude motor. Verder is het zeker beter geworden. Ik ga voor de zekerheid ook maar de regelklep N75 vervangen. En nog een slang onder de turbo, waar ik gisteren niet bij kon.

Ik hoop dat het dan is opgelost.

De andere fout 01237 heb ik nog niet naar gekeken, ik kan mij er ook nog geen voorsteling van maken wat dat kan zijn. Betekend dit dat er een slechte massa is of een sluiting naar massa??

Ludo6706 (0) PRO, 20 jaar geleden

Heb dit reeds meer dan eens meegemaakt > N109 vervangen (brandstof-afsluitventiel) en probleem motorvermogen opgelost.



Heeft uiteraard niets te maken met de tweede foutcode waar alles erop wijst dat de turbo of de aansturing ervan mogelijk een probleem hebben maar zoals gezegd eerst N109 vervangen.


enerby (0), 20 jaar geleden

Zeg Ludo, kun je mij misschien vertellen wat er precies stuk gaat aan de N109. Heeft deze dan sluiting naar massa of een breuk in de spoel. Of zou het kunnen dat er misschien een slechte stekker of een bedradings probleem de oorzaak kan zijn.

Ik weet ook nog niet wanneer ik de fout 1237 krijg. Ik krijg hem namelijk niet tegelijk met de fout 00575 en dat de auto in noodloop gaat. Maar de computer geeft het niet voor niets aan dus moet ik deze N109 ook maar vervangen.

Allemaal bedankt voor de reacties en ik jullie horen nog van mij als het allemaal is opgelost.

Ps ik heb de storingen nog niet weer gehad.

jos_br.5982 (0), 20 jaar geleden



Ik heb eigenlijk alleen bij stilvallende motoren dat relais vervangen aangezien dit je contactrelais is.

Tom Schottman (0) PRO, 20 jaar geleden

Als je dit relais loshaald zie je op de printplaat haarscheurtjes zitten op de solderingen.

Even doorsolderen en het probleem is tijdelijk opgelost.

Als je een nieuw origineel vw relais haald is deze gemodificeerd.

Kun je zien omdat de cijfers 109 nu op de kop staan in de zekekringskast.

Is een veel voorkomend probleem maar meestal wil deze dan niet meer starten.

Als ik het zo lees is dat deze foutcode:01237 - Fuel Cut Off Valve (N109)

Hiemee zou het probleem opgelost moeten worden.



De 2e fout die je hebt is het regelventiel voor je turbodruk.

Toen bij ons op t werk een tdi kwam met een soort gelijke storing(zelfde foutcode met kts (turbodruk regelverschil) ben ik ook wel even aan t zoeken geweest.

Als je goed wil zien wat er gebeurt moet je eigelijk even je turbodruk meten en je aansturing van de waste-gate.

Dan snap je meteen waarom je vermogen wegvalt.

Je turbodrukregelventiel is stuk.

Zit waarschijnlijk aan je schutbord bevestigd,3 slangetjes eraan.

(groen rood en zwart)

Veel voorkomend probleem kost iets van 30 euro zo'n ding bij de dealer.

Succes

Ludo6706 (0) PRO, 20 jaar geleden

Hallo
je haalt wel even twee verschillende zaken door elkaar.Hetgeen jij bedoeld is de relais met pilootnummer 109 (voedingsrelais van de edc).De foutcode slaat op N109 zijnde de stopklep in de brandstofpomp.

Wat betreft het probleem turbodruk ,het gaat hier wel over een 110 pk.Hier wordt de turbodruk niet geregeld door een waste-gate aangezien het een turbo is met variabele geometrie.



enerby (0), 20 jaar geleden

Hallo
Ik had al gekeken naar deze klep (n109), maar wat kan er nu aan kapot. Ik ben namelijk benieuwd wat het probleem met deze klep is.



Groetjes

Ludo6706 (0) PRO, 20 jaar geleden

Is inderdaad een probleem het uittesten van dit magneetventiel.Wanneer je ze uitmeet met een ohm-meter is de waarde correct;wanneer je ze rechtstreeks aanstuurt met 12 volt hoor je ze tikken.Raar maar waar,toch stuurt ze de goede werking van de edc in de war.Zoals reeds gesteld heb ik het al meermaals meegemaakt en als mijn geheugen mij niet in de steek laat was er indertijd een technische nota in het service handboek VW over dit probleem.Als ik even tijd heb zoek ik het op in de archieven.Wel is het zo dat de fout dient terug te keren in het geheugen van de stuurdoos.Het spreekt voor zich dat je de klep niet hoeft te vervangen als de fout niet terugkeert in het geheugen.



leber59 (0) PRO, 19 jaar geleden

Kleine tip nog want ik denk dat je turbo verkoolt is,het is een grote klus maar haal je turbo ervanaf en moet er soepel heen en weer gaan

enerby (0), 19 jaar geleden

Het klopt dat hij in het eerste stuk blijft haken.

Ik heb het vacuum stuur meganiek iets hoger gezet dus verder van de turbo en tevens het asje helemaal naar boven opgesteld.

Op deze mannier komt hij niet meer helemaal onderin. Het punt waar hij dus bleef haken. Ik heb niet het idee dat het door de kool aanslag komt, maar dat hij eigelijk is versleten. Maar hij doet het nu weer uitstekend, en zien wel voor hoelang.

Ps De auto heeft 255.000 km gelopen.

savas (0), 17 jaar geleden

We hebben een Audi tdi 110 pk motor met het volgende probleem
auto trekt normaal goed alleen af en toe is het in een keer gebeurd
met de trektkracht, auto gaat in noodloop, contact aan uit en auto trekt weer, en geeft foutcode 00575,(Spruitstuk regel verschil)
De turbodruk bedraagt net voor het instorten 1450mbar.Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Lucht massa meter vernieuwen lijkt mij

Ludo6706 (0) PRO, 17 jaar geleden

variabele geometrie in de turbo zit geblokkeerd op max.druk

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.