Hallo,
Omdat de motor-temperatuur van mijn Audi A4 schommelde tussen de 75 en 90 graden heb ik de thermostaat vervangen. Nu blijft, nadat de motor op warm is de temperatuur meter netjes op 90 graden staan (tijdens stadsverkeer of op de snelweg). Echter, tijdens een ritje door Duitsland met een snelheid tussen de 150 en 170 km/u liep de temperatuur terug tot 80 graden.
Daarna, weer 120 km/u rijdend stond de temperatuur weer keurig op 90 graden.
Is het zo dat de motortemperatuur wordt verlaagt bij hoge belastingen of wat is hier de reden/oorzaak van?
Ik weet dat bij bepaalde Volvo modellen de motor temperatuur wordt geregeld aan de hand van de motor belasting!
Het is auto met een G3 installatie. Het kan toch niet zo zijn dat de gasverdamper zoveel warmte wegneemt bij deze snelheden?
M.v.g. Alwin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb ook een audi, jaar nieuwer met dezelfde motor. Temperatuur schommelt inderdaad tussen de 75 en 90 graden. Kan me er niet echt druk om maken overigens. De motor komt snel op temperatuur en de kachel werkt goed. Ik constateer i.d.d. ook dat de temperatuur lager wordt bij zwaardere belasting of hoge buitentemperatuur. Als je termostaat echt stuk is zie je de temperatuur direct zakken als de motor niet belast wordt, dus stationair voor een stoplicht. Maar na ca 10 minuten stationair lopen zal ie ook onder de 60 graden raken, de fan draait immers altijd een beetje mee, dus er is stroming door de radiateur.
Bedankt voor je reactie.
Echter, bij mij schommelt de temperatuur dus niet. Hij staat altijd keurig op 90 graden, snelweg, stad, etc. maar niet tijdens dat ene ritje door Duitsland, waarbij bij hoge snelheid dus de temperatuur zakt naar 80 graden.
20 jaar
Het is misschien de koelingsventilator die stuk is. Je hebt er verschillende en een draait daar bijna constant van en als die stuk is dan stijgt de temperatuur. Slaat de hoofdventilator snel aan tijdens stationair draaien?
Bij het rijden op de autostrade vang je meer wind dus meer koeling.
20 jaar
De twee koel-ventilatoren lijken goed te werken. De temperatuur dus ook perfect constant. Alleen die ene keer op de Duitse autobahn dus niet. Kan het zijn dat de thermostaat misschien even is blijven hangen?
20 jaar
Hoi met de temp. van jou audi lijkt me niks aan de hand,
Bij mijn a4 1.8 20v 1995 loopt de temp. met koud weer niet hoger op als 65'c mijn vermoeden is dat de thermostaat het begeven heeft.
Nu wil ik deze gaan vevangen maar weet nog niet goed hoe, omdat je er zo lastig bij kan . Zou je uitleg kunnen geven over de manier hoe jij hem vervangen hebt? Alvast bedankt M.V.G. Erwin
18 jaar
Het is al weer een tijdje geleden, maar volgens mij moet je gewoon de kap onder de auto uithalen en dan de bocht op de waterpomp demonteren (2 boutjes geloof ik). Daar achter zit de thermostaat. Het is niet echt veel werk.
Succes ermee
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar