Audi A6: vag com

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: ael 2.5 tdi

Hallo,

mijn auto rookt nogal bij lage toeren en houdt na lang rijden in bij vragen van vermogen.
Na allerlei standaard zaken te hebben gecheckt, heb ik nu met VAGCOM in de basic settings optie 4 het inspuit tijdstip gelezen.

Deze staat op 2 graden BTDC

De motor eerst goed warm gereden, aangesloten, basic settings gekozen.

bij optie 4 gaat de motor automatisch 1200 tpm draaien en geeft dan 2 graden aan (deze is dus variabel).
In het middelste blok geeft hij 5 graden ATDC aan (deze staat vast op 5).

Is dit middelste blok de afstelling die hij zou moeten hebben?
Dit zou beteken dat de pomp 7 graden te vroeg staat.

Heb ik dit goed begrepen? Bij de site van gerritspeek kom ik daar niet uit.

Ik hoor graag van jullie

andreaudi

Geplaatst door andreaudi (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

Riesjaar (0), 16 jaar geleden

Bij een V6 TDI moet je de pompafstelling anders doen namelijk als volgt :
Koelvloeistof temp boven de 85 gr
Motorelektronica 01 en basic settings 04
Kanaal nr 4 kiezen en dan komt het
ik dacht in het 2e blok staat dan early of late
als deze op late staat dan moet de timing in het 3e blok
op 2 ATDC staan dus 2 gr Na BDP staan met een tolerantie
van + en - 2 graden

andreaudi (0), 16 jaar geleden

Ja, dat zou kunnen. Dit is een 5 cilinder lijn motor.
Die V6 heeft volgens mij pomverstuivers en deze gewoon nog een verdelerpomp die mechanisch af te stellen is.

De vraag alleen is op welke waarde.
De pomp merktekens staat goed tov vliegwiel.
Maar je kijkt door een behoorlijk groot gat en als je schuint kijkt (wat al gauw gebeurd) dan staat hij weer anders.

Is er iemand die het weet?

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

andré

dit probleem zit waarschijnijk niet in de pomp of timing. als ik het zo lees denk ik dat de EGR regelklep blijft hangen wat ook het meest voor handen ligt.

Gr. paul

andreaudi (0), 16 jaar geleden

De EGR is al afgestopt met een plaatje, die geeft dus geen problemen meer.
De manier waarop ik de timing wil controleren, is dit de goede? Of moet ik TDI graph van Vagcom gebruiken?

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

Diesel directinspuitsysteem repareren
Inspuitbegin dynamisch controleren en afstellen - motorcodes AAT, AEL
Aanwijzingen:

◆ Het inspuitbegin moet na het vervangen van de getande riem alsmede na het losmaken van de schroefverbindingen aan de inspuitpomp of de tandwielen van de getande riem altijd worden gecontroleerd en zo nodig worden afgesteld.
◆ De dynamische controle van het inspuitbegin is alleen mogelijk in functie 04 "Basisafstelling voorbereiden", omdat tijdens deze functie de klep inspuitbegin continu wordt aangestuurd waardoor de inspuittijdstipregelaar naar "laat" verspringt.



Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen

◆ VAS 5051 met VAS 5051/1 en VAS 5051/2
Testvoorwaarden:

● Mechanische basisafstelling van de motor in orde.
● Spanning getande riem in orde (beide getande riemen)



Testvolgorde

‒ Basisafstelling voorbereiden, groepsnummer 000, motor bij nullast => blz. 01-56.
→ Weergave op VAS 5051:

‒ Weergave in displayveld 7 (koelvloeistoftemperatuur) in de gaten houden.
‒ Voorgeschreven waarde: lager dan 70 (komt overeen met 85 °C)
‒ Pas met de test doorgaan, als de koelvloeistoftemperatuur is bereikt.



Wagens met motorcode AAT t/m 2e uitvoering regelapparaat 1):

1) Regelapparaat-identificatie van motorregelapparaat => vanaf blz. 01-5

● Stationair toerental wordt niet verhoogd
Het inspuitbegin in displayveld 2 is afhankelijk van de brandstoftemperatuur in displayveld 9.

[url=http://imageshack.us][img]http://img166.imageshack.us/img166/3141/...[/img][/url]

A - → Displayveld 2 inspuitbegin
B - Displayveld 9 brandstoftemperatuur
Aanwijzing:

Als het inspuitbegin bij de controle in het voorgeschreven bereik ligt, is opnieuw afstellen niet vereist.



Wagens met motorcode AAT 3e uitvoering regelapparaat, AEL 1):

1) Regelapparaat-identificatie van motorregelapparaat => vanaf blz. 01-5

● Het stationair toerental wordt tot 1200 1/min verhoogd(afhankelijk van de programmaversie)
Het inspuitbegin in displayveld 2 is afhankelijk van de brandstoftemperatuur in displayveld 9.

[url=http://imageshack.us][img]http://img166.imageshack.us/img166/2548/...[/img][/url]

A - → Displayveld 2 inspuitbegin
B - Displayveld 9 brandstoftemperatuur
Aanwijzing:

Als het inspuitbegin bij de controle in het voorgeschreven bereik ligt, is opnieuw afstellen niet vereist.



● Het stationair toerental wordt tot 1000 1/min verhoogd (afhankelijk van de programmaversie)
Het inspuitbegin in displayveld 2 is afhankelijk van de brandstoftemperatuur in displayveld 9.

A - → Displayveld 2 inspuitbegin
B - Displayveld 9 brandstoftemperatuur
Aanwijzing:

Als het inspuitbegin bij de controle in het voorgeschreven bereik ligt, is opnieuw afstellen niet vereist.

Alle wagens:

‒ Als het inspuitbegin buiten het voorgeschreven gebied ligt, dan dient de inspuitpomp als volgt te worden afgesteld:
‒ Bevestigingsbouten van inspuitpomp ca. één omwenteling losdraaien. De best bereikbare bout het laatst losdraaien.
‒ Bevestigingsbout aan de achterste steun met inbussleutel V.A.G 1669 losdraaien.
‒ Inspuitpomp met de hand in de verstelrichting op voorspanning houden.
‒ Laatste bevestigingsbout voorzichtig zo ver losdraaien, dat de pomp iets gedraaid kan worden.
‒ Inspuitpomp bij te vroeg inspuitbegin in de draairichting van de motor, bij te laat inspuitbegin tegen de draairichting van de motor in draaien.
‒ Bevestigingsbouten weer aantrekken.



→ Weergave op VAS 5051:

‒ Waarde in displayveld 2 in de gaten houden en zo nodig de afstelling herhalen, totdat de weergegeven waarde binnen het voorgeschreven gebied blijft.
‒ Bevestigingsbouten van de inspuitpomp met 25 Nm aantrekken.
Aanwijzing:

Na de dynamische verstelling van de inspuitpomp moeten de inspuitleidingen van de inspuitpomp beslist worden losgedraaid en vervolgens weer met 25 Nm worden aangedraaid. Op deze manier worden de leidingen ontspannen en wordt een breuk door voortdurende trilling voorkomen.

‒ Functie "04 - Basisafstelling voorbereiden" beëindigen door op de ◂ -knop te drukken.
‒ Op "06 - EINDE functiecode" drukken.
‒ Contact uitschakelen.

Gr. paul

andreaudi (0), 16 jaar geleden

Paul,
bedankt voor je antoord.
Je hebt het over de VAS 5051 met VAS 5051/1 en VAS 5051/2. Kan het programma VAG COM hetzelfde?
Kun je een richtlijn geven hoe te werk te gaan? Ik heb het vermoeden dat de pomp van tijd af is en wil dit graag uitsluiten.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=andreaudi]Kan het programma VAG COM hetzelfde[/quote]
nummers, kanalen komen overeen.

Gr. paul

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=andreaudi]Kun je een richtlijn geven hoe te werk te gaan? Ik heb het vermoeden dat de pomp van tijd af is en wil dit graag uitsluiten.[/quote]
documentatie zoals omschreven stapsgewijs uitvoeren. mocht de pomp van tijd zijn dan heb je waarschijnlijk een probleem dan komt er werkplaatsgereedschap aan te pas, zonder gaat helaas niet lukken.

Gr. paul

andreaudi (0), 16 jaar geleden

Top! Dank je hier heb ik wat aan.
De waardes in het begin, 2 graden BTDC is dat normaal of moet hij inderdaad op 5 graden ATDC staan?

andreaudi (0), 16 jaar geleden

werkplaats gereedschap zeg je, zoals?

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=andreaudi]werkplaats gereedschap zeg je, zoals?[/quote]
moment.... zal je wat van informatie voorzien, zit je of sta je ? hahahahaha ;)

andreaudi (0), 16 jaar geleden

ik zit.. hahaa

andreaudi (0), 16 jaar geleden

ben je niet een beetje laat bezig voor een garagist? ik heb een excuus.. heb net avonddienst gehad!

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[url=http://imageshack.us][img]http://img256.imageshack.us/img256/5109/...[/img][/url]

komt nog een klok bij

andreaudi (0), 16 jaar geleden

dat ziet er inderdaad indrukwekkend uit.... dat heb ik niet en kan ik ook niet maken. EEn pomp op tijd zetten doe je toch door die lastige inbus 6 los te draaien en die bouten met kop13? daarna verdraaien?

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=andreaudi]ben je niet een beetje laat bezig voor een garagist? ik heb een excuus.. heb net avonddienst gehad![/quote]
ben veelal altijd laat maar begin ook pas rond 9.30 tot veelal 23.00 u en 6 dagen p/w

andreaudi (0), 16 jaar geleden

6 dagen per week tot s'avonds laat... RESPECT!
over de pomp:
Je kan dan toch via vagcom checken of je het goed hebt gedaan?

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=andreaudi]dat ziet er inderdaad indrukwekkend uit.... dat heb ik niet en kan ik ook niet maken. EEn pomp op tijd zetten doe je toch door die lastige inbus 6 los te draaien en die bouten met kop13? daarna verdraaien?[/quote]
wat je kunt doen, zorg dat de boel los ligt en besteed dit anders uit dan gebeurt het ook goed. voor die prijs kun je zelf niet voor pikvogelen.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=andreaudi]Je kan dan toch via vagcom checken of je het goed hebt gedaan?[/quote]
eerst checken mocht blijken dat de pomp fors afwijkt dan zul je helaas de pomp moeten bijstellen, maar zover is het nog niet.

andreaudi (0), 16 jaar geleden

Wat zou jij er voor rekenen? Keine indicatie?

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=andreaudi]Wat zou jij er voor rekenen? Keine indicatie?[/quote]
ik denk dat de dealer een kleine 150,- rekent maar bind me er niet op vast................

andreaudi (0), 16 jaar geleden

Okee bedankt! Ik wens je een goede nachtrust. Fijn dat iemanmd met ervaring meedoet!
Groeten Andre

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=andreaudi]Okee bedankt! Ik wens je een goede nachtrust. Fijn dat iemanmd met ervaring meedoet!
Groeten Andre[/quote]
bedankt... en welterusten

Gr. paul

andreaudi (0), 16 jaar geleden

Opgelost!!

Pomp staat op tijd en de motor loopt wat mooier rond.

Rookt nog wel maar is iets minder. Als dat stotteren nu ook opgelost is ben ik helemaal gelukkig. Moet ik eerst een behoorlijk stuk gaan rijden.

Wordt vervolgd.....

Bedankt voor de info!

Gr. Andre

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.