Audi 0: Valt regelmatig kort uit zodra hij warm is

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8S singlepoint injectie K-Jetronic

De Audi 80 (1989) van mijn broer heeft het volgende probleem:
Als hij nog koud is, dan rijdt hij perfect, zonder problemen.
Zodra hij opgewarmd is, +/- 85-90 graden bereikt heeft, dan begint hij regelmatig uit te vallen. De motor valt echt uit, dus hij heeft of geen vonk of geen brandstof meer op die momenten. Een seconde later werkt het weer. Dat kan zo erg (vaker en vaker) worden dat je bijna niet meer vooruit komt.

Ik heb de K-Jetronic injectierelais (nr. 215) al vervangen, hopende dat daar ook de brandstofpomprelais in verwerkt zit.

De ontsteking is recent door de vorige eigenaar vervangen. Mijn broef heeft de auto pas een paar weken en de problemen kwamen al best snel aan het licht. Weet niet of vorige eigenaar er vanaf wist.

De auto is verder goed onderhouden, nieuwe distr. riem, nieuwe ontsteking, nieuwe remmen rondom, etc.
Starten gaat altijd perfect. Zolang hij onder de 80 graden is, rijdt hij nog perfect.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn, vooral omdat het alleen gebeurt als de koelvloeistof warm is?

Mijn broer heeft de auto hard nodig voor zijn werk, maar de Audi heeft hem nu al een paar keer in de steek gelaten.
Oja, wat me ook opviel is dat het erg lang duurt voor de temperatuur richting de 80-90 graden loopt. Op een rit van zo'n 10-15 km met snelheden van 40-80 km/u merk je dat de temperatuurmeter links blijft staan rond de 50-60 graden. Is dat normaal?

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie hulp!

Mvgr,

Ed

EdNl

Geplaatst door EdNl (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

jan5047 (0) PRO, 18 jaar geleden

wat is het bouwjaar precies, als de motor uitvalt zakt dan ook de toerenteller gelijk naar de 0 dan is het meestal een onstekings probleem maarja het is van hier uit niet te beoordelen kan ook benzinepomp zijn
maar de temp blijft inderdaad wel erg laag staan volgens de meter dan
gr jan

EdNl (0), 18 jaar geleden

De Audi 80 is een 1.8S Singlepoint injectie K-Jetronic uit 1989.
Dat van die toerenteller. Is dat ook zo als hij in zijn versnelling staat?
Ik zal dat aan mijn broer vragen, of de toerenteller naar de 0 gaat..
Volgens mij niet. Daarom dacht ik ook aan de brandstofpomprelais en evt. de -zekering.
Klopt het dat er geen aparte brandstofpomprelais is en dat die dus ingebouwd is in de K-jetronic relais die ook nog eens de voorverwarming regelt van de lucht?

EdNl (0), 18 jaar geleden

Ik heb er net mee gereden. De toerenteller blijft normaal functioneren.
Het aparte is dat het probleem echt pas optreedt rond de 90 graden, zo rond de temperatuur dat ook de fan aanslaat.
Zodra de auto weer afgekoeld is, dan verdwijnt het probleem weer grotendeels lijkt het.

Ik heb de temperatuursensor (niet degene die naar het instrumentenpaneel gaat) losgemaakt en dat hielp helaas niet.
Heeft iemand nog andere ideeen?

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Het beruchte kontactblokje?? rotzooi eens aan de sleutel terwijl de motor loopt, is ie gammel kom je er wel achte rop deze manier.

heeft trouwens wel degelijk een brandstofpomprelais, in de centrale zekeringkast, plaats 10,
art. no 433 951 253 L volgens mij is het een hoog relais, 2 dikke en 2 dunne aansluitpennen, kleur blauw.

EdNl (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. Ik ga het testen, dat van het contactblokje. Maar zou niet logisch zijn, omdat hij het alleen bij warme motor doet.

Ah mooi, die 253L heb ik inderdaad vervangen. Heb ik dat alvast uitgesloten. Volgens mij is het een soort multi-functionele relais.
Hij doet ook de voorverwarming van de lucht (inlaatspruitstuk), en de K-Jetronics computer en dus de brandstofpomp..

Ik ga het morgen testen (contactblokje). Heeft iemand anders nog verdere tips?

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Voorverwarming spruitstuk heeft een eigen relais en wordt aangestuurd door de rode tempsonde.

codenummer van dit relais is 373, zit in pos 11 of 12.

Daar zit jouw probleem trouwens zeker niet in. Ding heb je alleen in de winter nodig om bevriezen tijdens de eerste paar minuten dat de motor loopt te voorkomen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 0 of stel zelf een nieuwe vraag.