ik vind dat mijn A2 redelijk gul met zijn koelvloeistof omgaat!?
in ongeveer een half jaar 3/4 ltr bij gevuld?
is dit normaal of juist niet!
ps:
bij mijn vorige wagen hoefde ik daar meestal helemaal niet naar te kijken(subaru)!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ach, wat is normaal?
In principe en theorie zou hij "niks" moeten verbruiken.
In de praktijk zijn er altijd wel auto's met een al dan niet kleine lekkage en is echt niet merk-afhankelijk.
Interessanter wordt het wanneer je heel weinig met de auto rijdt.
Dus: hoeveel km.'s rijd je voordat je weer 3 kwart liter koelvloeistof moet bijvullen?
[quote=Santa]Ach, wat is normaal?
In principe en theorie zou hij "niks" moeten verbruiken.
In de praktijk zijn er altijd wel auto's met een al dan niet kleine lekkage en is echt niet merk-afhankelijk.
Interessanter wordt het wanneer je heel weinig met de auto rijdt.
Dus: hoeveel km.'s rijd je voordat je weer 3 kwart liter koelvloeistof moet bijvullen?[/quote]
ik moet je eerlijk zeggen dat ik de auto pas zes maanden heb,en nu ongeveer 2000km gereden!
ik heb al eerder toen ik hem pas had al een keertje bij moeten vullen!
en nu zes maanden later stond tie redelijk onder niveau,3/4 bijgevuld nu!!
maar merk niet dat ik ergens druk verlies hebt en de auto blijft ook op normale temperatuur!
zou het ook iets met het climaatcontrole te maken kunnen hebben,ja ik ben maar een leek op dit gebied!!
gr oscar
17 jaar
In dat geval vind ik het verbruik best wel hoog. Climaatcontrole (airco) heeft daar niets mee van doen.
Er moet dus ergens toch een lek zitten.
Dit kan de radiateur zelf zijn, maar ook de slangen kunnen lekken. Voorts kan de kachelradiateur lek zijn en ook de waterpomp kan een oorzaak zijn.
In het meest erge geval is de koppakking verdacht alhoewel dit meestal gepaard gaat met witte uitlaatrook en om het rampscenario compleet te maken zou er ook nog een scheurtje in de cilinderkop kunnen zitten.
Het koelsysteem laten controleren op lekkage middels een druktest en alle slangen en aansluitingen heel goed bekijken op sporenvan opgedroogde koelvloeistof.
17 jaar
[quote=Santa]In dat geval vind ik het verbruik best wel hoog. Climaatcontrole (airco) heeft daar niets mee van doen.
Er moet dus ergens toch een lek zitten.
Dit kan de radiateur zelf zijn, maar ook de slangen kunnen lekken. Voorts kan de kachelradiateur lek zijn en ook de waterpomp kan een oorzaak zijn.
In het meest erge geval is de koppakking verdacht alhoewel dit meestal gepaard gaat met witte uitlaatrook en om het rampscenario compleet te maken zou er ook nog een scheurtje in de cilinderkop kunnen zitten.
Het koelsysteem laten controleren op lekkage middels een druktest en alle slangen en aansluitingen heel goed bekijken op sporenvan opgedroogde koelvloeistof.[/quote]
sorry maar het aantal km wat ik gereden heb is ongeveer 4500km, ik gaf eerder aan dat het om± 2000km ging
maar dit was slecht(s)gegokt van mij!
al eerder dacht ik ook aan de koppakking,maar heb geen druk verlies of witte rook en ook geen vertoning van oververhitting oid!!?
dus dat denk ik dan ook maar niet !
maar idd ik zal eens een visuele check uitvoeren op de radiateur en de slangen ed!
in elk geval bedankt voor je medewerking en meedenken!
gr oscar
17 jaar
Er kan wel degelijk een lek(je) in de koppakking zitten danwel een haarscheurtje in de cilinderkop waardoor koelvloeistofverlies optreedt.
Pas bij grotere hoeveelheden vloeistof treedt de bekende witte rookwolk op af gaat de motor zelfs slecht lopen.
Dat de motor niet oververhit raakt komt door het feit dat er voor het systeem dus nog steeds voldoende vloeistof aanwezig is om de boel te kunnen koelen. Zeker met de huidige buitentemperaturen.
17 jaar
[quote=Santa]Er kan wel degelijk een lek(je) in de koppakking zitten danwel een haarscheurtje in de cilinderkop waardoor koelvloeistofverlies optreedt.
Pas bij grotere hoeveelheden vloeistof treedt de bekende witte rookwolk op af gaat de motor zelfs slecht lopen.
Dat de motor niet oververhit raakt komt door het feit dat er voor het systeem dus nog steeds voldoende vloeistof aanwezig is om de boel te kunnen koelen. Zeker met de huidige buitentemperaturen.[/quote]
ja oke,maar aan mijn peilstok zou dan toch van de vieze slurie moeten zitten dan!?
en dat is ook niet het geval!
17 jaar
Die vieze slurrie, zoals jij dat omschrijft, ontstaat wanneer koelvloeistof zich vermengd met de motorolie en is in extremere gevallen gewoon zichtbaar in het koelvloeistofreservoir.
Wanneer je nu slechts een heel klein scheurtje in de koppakking hebt tussen een koelvloeistofkanaaltje en het inlaattraject zuigt de motor dus kleine beetjes vloeistof aan die via de verbrandingsruimte en de uitlaat verdwijnen. Ze komen DAN dus niet in aanraking met de motorolie.
17 jaar
[quote=Santa]Die vieze slurrie, zoals jij dat omschrijft, ontstaat wanneer koelvloeistof zich vermengd met de motorolie en is in extremere gevallen gewoon zichtbaar in het koelvloeistofreservoir.
Wanneer je nu slechts een heel klein scheurtje in de koppakking hebt tussen een koelvloeistofkanaaltje en het inlaattraject zuigt de motor dus kleine beetjes vloeistof aan die via de verbrandingsruimte en de uitlaat verdwijnen. Ze komen DAN dus niet in aanraking met de motorolie.[/quote]
nee idd, das duidelijk!!
maar dan zou je wel die eerder genoemde witte rookmoeten/kunnen zien,of is het daar weer te weinig voor?
17 jaar
Wanneer de lekkage niet zoveel is en het zou INWENDIG lekken, zie je daar idd GEEN witte rook (=condens)door.
Eerst alles uitwendig maar goed inspecteren.
Wanneer de motor warm is en je het deksel van het koelvloeistofreservoir hebt afgehaald (voorzichtig!) en je kijkt in het potje op de vloeistof, zie je dan belletjes omhoog borrelen?
17 jaar
[quote=Santa]Wanneer de lekkage niet zoveel is en het zou INWENDIG lekken, zie je daar idd GEEN witte rook (=condens)door.
Eerst alles uitwendig maar goed inspecteren.
Wanneer de motor warm is en je het deksel van het koelvloeistofreservoir hebt afgehaald (voorzichtig!) en je kijkt in het potje op de vloeistof, zie je dan belletjes omhoog borrelen?[/quote]
heb ik eerlijk gezegd nog niet gedaan,maar moet ik nu wel of geen belletjes zien!?
of is dat slechts een indicatie,of kan je daar aan zien of dat hij echt op de pakking ofzo lekt?
17 jaar
Indien je belletjes ziet borrelen, is het zeker de koppakking.
17 jaar
[quote=oscar46]ik had hetzelfde met mijn A2, ook het olie peil vond ik redelijk hard gaan,ik heb er voor alle zekerheid maar een blikje wijns leakrepair in gegooit en weet je wat"geen problemen meer[/quote]
Leakrepair is een gevaarlijk middel.... dicht meer af dan je lief is, metname kachelradiateurs worden hiermee omzeep geholpen.
Gr. paul
[quote=paulkelder][quote=oscar46]ik had hetzelfde met mijn A2, ook het olie peil vond ik redelijk hard gaan,ik heb er voor alle zekerheid maar een blikje wijns leakrepair in gegooit en weet je wat"geen problemen meer[/quote]
Leakrepair is een gevaarlijk middel.... dicht meer af dan je lief is, metname kachelradiateurs worden hiermee omzeep geholpen.
Gr. paul[/quote]
Ja het zou kunnen,maar ik heb de gok maar genomen!
ben wel van het probleem af(tot nog toe)en de kachel word wel gewoon warm!?
we zien of merken het wel.
thnx anyway
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A2 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar