Audi A4: Versnellingsbak verwijderen A4 6-cyl.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.8 V6

Hallo,

Mijn koppeling klappert bij opkomen. Als ik mijn koppelingspedaal intrap lijkt hij het laatste stuk ook zwaarder te gaan. Volgens mij hoor ik tijdens het aangrijpen van de koppelingsplaat ook een rinkelend geluid.
Kortom tijd om de versnellingsbak eraf te halen.
Nu mijn vraag; moet je de motor eerst ondersteunen voordat je de versnellingsbak kan verwijderen.

Alvast bedankt,

Groeten,
Rollo

rollo

Geplaatst door rollo (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

rollo

vergis je niet in deze klus, er moet nog al wat los tijdens deze operatie, ook zul je over div gereedschappen moeten beschikken oa, een brug, een steun om de bak op te vangen (zijn bijna niet te tillen), steun om de motor op te vangen ivb, met het gaan kantelen van de motor naar voren tijdens de DE & montage.. ook zul je nadien de koppeling moeten ontluchten dit met werkplaatsgereedschap (vacuum trekken) indien jezelf niet beschikt over voldoende gereedschap en ervaring, kun je het beter laten doen. om de prijs hoef je het niet te laten dat valt best nog wel mee...

voor een volslagen monteur is deze klus zeker 5 uur werk..

paul,

rollo (0), 17 jaar geleden

Paul bedankt voor je reactie, Ik had het idee om dit klusje buiten voor de deur te gaan uitvoeren.
De voorkant van de auto op steunen zetten en de versnellingsbak opvangen met een krik. Alleen moet ik nu nog een manier verzinnen om het kantelen van de motor tegen te gaan.
Het ontluchten van de koppeling, kan dat op dezelfde manier als het ontluchten van de remmen? m.a.w. eentje het pedaal intrappen en de ander de ontluchtingsnippel open en dicht draaien.

Groeten,
Rollo

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

met het pendaal ontluchten gaat helaas niet lukken daarvoor zul je echt moeten vacumeren wil je het systeem naderhand goed kunnen laten funktioneren, vergeet ook niet dat de aandrijfassen zowel L & R zullen moeten worden gedemonteert hiervoor heb je een speciale inbus voor nodig, naderhand de centrale moer op het juiste NM aantrekken ivm, schade aan het wiellager.. hou ook rekening met het TOPLAGER deze zal ook moeten worden vervangen, ook hiervoor ben je een speciale binnentrekker voor nodig, wat beteft het doen kantelen na demontage van de schakelbak, ook hiervoor heb je een steun bij nodig... zo niet? krijg je de bak er niet meer fijn achter, je loopt dan namelijk het risico op schade aan de drukvingers van de drukgroep...

hou ook rekening met het lossen van de bouten van het uitlaatspruitstuk, de uitlaat zal namelijk ook moeten worden gedemonteert, het is een bekent probleem dat deze bouten snel afbreken in het uitlaatspruitstuk, indien je dit overkomt maak dan je borst maar nat... je zult niet de eerste zijn die er mee op de koffie komt, wees uiterst voorzichtig hiermee, spuit deze tapeinden vroegtijdig in...

kortom het is nogal wat, doe het in éénkeer goed anders kun je nogmaals opnieuw beginnen, wees op je hoede.

paul,

rollo (0), 17 jaar geleden

Wat bedoel je met het TOPLAGER ??

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

het toplager zit in het vliegwiel.. deze vangt de priesas op uitgaande schakelbak.

paul,

rollo (0), 17 jaar geleden

Paul,

Bedankt voor de info, ik ga eerst maar eens even kijken hoe zo'n motor steun er uitziet, misschien kan ik zelf een hulpstuk maken.

Rollo

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[url=http://imageshack.us][img]http://img264.imageshack.us/img264/3805/...[/img][/url]

dit is zo'n steun

paul,

rollo (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor het plaatje, zo'n steun is goed zelf te maken.
Als ik het goed begrepen heb kantelt de motor naar voren, dus moet ik de steun aan de voorkant van de motor (boven) ergens aan de motor bevestigen.
Op dit plaatje lijkt de motor namelijk naar achter te kantelen.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

het kan maar op 1 manier... je ziet vanzelf waar er zich een OOG bevind voor de bevestiging...

indien je zo'n steun maakt, deze hoeft geen motor te dragen, enkel en alleen moet de steun het kantelen tegen kunnen gaan. hij hoeft dus niet van edel metaal te zijn....

paul,

rollo (0), 17 jaar geleden

Ik ben op zoek geweest naar een OOG, en heb zo snel alleen wat gezien aan de cilinderkoppen zowel aan de voor- als achterkant.
Ook heb ik wat plaatjes gevonden bij de motor uitbouwen maar daar wordt juist de versnellingsbak ondersteund.
En bij de uitbouw van de versnellingsbak wordt niets gezegd over het ondersteunen van het motorblok.
Ik heb dus nog steeds 2 vragen:
- Waar kantelt de motor heen bij het wegnemen versnellingsbak?,
- Waar aan het motorblok kan ik de steun bevestigen?
Help!!!!!!!!!!

Rollo

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

motor kantelt naar voren, dus zo opvangen! dat deze blijft staan in z'n oorspronkelijke stand.

paul,

rollo (0), 17 jaar geleden

Nog even voor de zekerheid checken:
Met naar voren kantelen bedoel je dat de bovenkant van de motor de radiateur in duikt?
Dit is namelijk erg belangrijk voor het type steun wat ik wil gaan maken.
Alvast bedankt,

Rollo

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

laat ik het zo zeggen, de motor raakt uit evenwicht daardoor komt hij iets naar voren richting het front,

rollo! NOG NIET KLAAR?? als het moet ligt die bak binnen een uur op de grond, kom op! gewoon aan gaan beginnen...

paul,

rollo (0), 17 jaar geleden

Hehe, het bakkie ligt eraf en ik heb gezien dat er een paar vingers (naast elkaar) van de drukgroep naar binnen verbogen zijn. Ik vraag me af hoe dat zo ineens kan onstaan?

Zijn er nog meer onderdelen (zoals oliekeeringen) welke ik preventief moet vervangen nu de bak eraf ligt?

Rollo

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=rollo]Hehe, het bakkie ligt eraf en ik heb gezien dat er een paar vingers (naast elkaar) van de drukgroep naar binnen verbogen zijn. Ik vraag me af hoe dat zo ineens kan onstaan?

Zijn er nog meer onderdelen (zoals oliekeeringen) welke ik preventief moet vervangen nu de bak eraf ligt?

Rollo[/quote]
dit kan zijn ontstaan tijdens de DE-montage van de bak? vanwege het gewicht van de schakelbak is daarom die baksteun zo belangrijk.. kering alleen vervangen indien er lekkage achter het vliegwiel is te zien?

paul,

rollo (0), 17 jaar geleden

Ik heb verder geen lekkage dus hou het preventief bij het toplager en druklager.
Verder even goed gekeken naar de drukgroep, er zit nog een vinger op de originele hoogte de rest loopt trapsgewijs af tot de laatste vinger welke zelfs overdwars gescheurd is.
Het contactgedeelte met de koppelingsplaat staat ook scheef in de drukgroep. Verder aan een kant verbrand (ook op de vliegwiel zijde).
Zou dit gekomen zijn door bijvoorbeeld tijdens het rijden het koppelingspedaal in te trappen en dan los te laten schieten??
De problemen zijn namelijk onstaan nadat hij van een APK terug kwam. Ineens ging toen het intrappen van het koppelingspedaal het laatste stuk zwaar en klapperde hij bij het aangrijpen.
De brandplekken zouden dan later door het scheef of niet meer geheel aangrijpen ontstaan zijn.

Rollo

rollo (0), 17 jaar geleden

Even vergeten,

Of zou het kunnen komen doordat de koppeling drukcilinder defect is (of er te ver uit komt?)

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

soms is het gissen naar hoe iets ontstaan is, de meeste problemen komen voor na een foute montage van de koppeling...

paul,

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik zou het hele zaakje vervangen; dus vliegwiel, drukgroep en frixieplaat. De eerste 2 zijn als ruildeel te krijgen bij vw dealer. Vervang je het vliegwiel niet; overtuig je er dan van dat het aanligvlak echt vlak is en kijk of er geen slingering axiaal in zit (meten met meetklok)

Monteren; gebruik centreergereedschap voor de frixieplaat, zorg dat de bak zonder geweld gemonteerd wordt. Komt ie met zijn hele gewicht aan de priseas te hangen help de de boel kapot.

rollo (0), 17 jaar geleden

Ik heb axiaal gemeten en er is amper verschil te zien. Maar ik ondekte wel dat hij gewoon wat kan bewegen axiaal, het lijkt wel of hij in veren hangt. Ook kan hij een stuk draaien naar links en rechts t.o.v. het vliegwiel aan motorzijde totdat hij ergens op stuit waarna het vliegwiel aan motorzijde gaat meedraaien.
Is dit normaal of komt dit omdat het een tweemassavliegwiel is?

Rollo

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

klopt... dit een 2-massavliegwiel, deze mag je met de hand amper kunnen verdraaien naar zowel links als rechts.. indien er onvoldoende weerstand is... dan deze ook vervangen.

paul,

rollo (0), 17 jaar geleden

Ok, maar wat houd onvoldoende weerstand in? Hij heeft wel weerstand maar ik kon hem met twee handen naar links en rechts verschuiven.
Ik moet zeggen dat ik wel erg sterk ben....haha.

Rollo

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

dat zeggen er meer! indien men beweging krijgt in een defect 2-massavliegwiel.. dan lijk je algauw heel sterk hehehehehhe..


zoals jij nu zegt... is er niks aan de hand, dan mag ie nog een ronde mee...

paul,

rollo (0), 17 jaar geleden

Pfff...gelukkig, ik zag de euro's al weer de verkeerde kant uit rollen!
Nog een vraagje... ik heb het toplager vervangen maar moet deze nou gelijk met het vliegwiel liggen of iets verzonken??

Rollo

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

deze er voorzichtig intikken tot aan de aanslag.. verder kan hij ook niet...

paul,

rollo (0), 17 jaar geleden

Nou, de klus is geklaard. Het koste nog wat moeite om de bak uit te richten maar het is uiteindelijk gelukt.
Paul nog bedankt voor je vele adviezen en info.

Rollo

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.