Audi A6: Volgorde plaats cilinder + plaats referentiepuntsensor

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: V6 2.6

Beste Audi kenners,

Omdat mijn waterpomp vervangen moet worden doe ik gelijk alles. Dus ook distributiesnaar en thermostaat.
Ik heb hierbij als hulp de vraagbaak Audi A4 van Olving.
Op zich gaat alles goed, alleen bij het fixeren van de krukas/nokkenassen wordt op een gegeven moment gezegd dat de 1e cilinder in het BDP van de compressieslag moet staan. Vraag: Wat is de 1e cilinder? Is dat degene als je d'r voor staat (dus passagierskant) vooraan?
Hoe loopt de cilinder volgorde eigenlijk?

Om de krukas te fixeren moet speciaal gereedschap VAG 3242 gebruikt worden. Echter kan niet goed bepalen volgens tekening in vraagbaak waar dit punt dan precies zit. Is een beetje onduidelijk.
Zit dit misschien iets boven de carterpan. Daar zie ik nl wel iets zitten dat het zou kunnen zijn, een soort sensor met een draadje wat met een boutje in het blok vast zit.
Als ik dit boutje eruit haal kan ik dan met een schroevedraaier het sensortje los halen en zit hierachter dan een gat waar ik VAG 3242 in kan draaien? Ik heb reeds 2 inbusboutjes (ook in de buurt hiervan) los gehaald maar deze bedoelen ze waarschijnlijk niet omdat ik als ik de krukas een beetje ronddraai en een kleine schroevedraaier in het gat doe ik niet voel dat krukas tegen schroevedraaier aan tikt.

Ik wil geen enkel risico lopen vandaar deze vragen.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Gr,
Johan.

JohanGP

Geplaatst door JohanGP (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

JohanGP (0), 13 jaar geleden

Hier nog een plaatje van de referentiesensor.

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Johan, ik stuur je de juiste informatie wel even...met een vraagbaak van een ander type auto wordt het niks.

kijk in je mailbox.

mvg,
Hans

JohanGP (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor de handleiding.
Maakt het e.e.a. zeker nog wat duidelijker, maar hier spreken ze over de 3e cilinder.
Welke is dat dan, gezien als ik voor de auto sta?
Ik heb overigens wel de krukas tekens tegenover elkaar staan en de borgplaten nokkenas staan ook tegenover elkaar dus het lijkt juist te staan.
Alleen de cilinder die ik denk nr 1 te zijn staat dan niet in BDP...dus dat geeft me wat twijfel.

En de BDP-sensor is dat dan de sensor links bij de carter met een draadje eraan? Rood omcirkeld.
Geel omcirkeld heb ik reeds los gehad, maar zijn het m.i. niet.

[url=http://img337.imageshack.us/i/2912201006...][img]http://img337.imageshack.us/img337/5571/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Johan,

Loopt hij weer ?

JohanGP (0), 13 jaar geleden

Hi Stefan,

Nee, eigenlijk nog niet.
Bleek uiteindelijk dat de koppakking lek was! Borrelde in expansievat.
Ik heb beide koppen eraf en morgen (7/1) worden beide koppen gevlakt.
Het zat nogal tegen. O.a uitlaat tapeindjes die afbreken, de meeste met een 3mm gaatje boren en een torx bitje eruit weten te krijgen, maar bij de laatste brak ook de torx...uiteindelijk ook gelukt. Wel weer 1,5 dag verder.
Onderdelen besteld via internet maar ook hier problemen. O.a verkeerde waterpomp, spanrol, en geleidewiel gekregen. Spanrol schijnen 2 types te zijn, eentje met een 8mm gat en eentje met 10mm gat. Ik moet de 10mm hebben en kreeg de 8mm...etc
Verder nog wat wachten op speciaal gereedschap (o.a krukaslocker en nokkenas fixeer stang). Zijn reeds binnen.
Dus al met al duurt het langer dan ik gedacht had. Maar het is wel een mooie klus, we staan droog en warm en als ie strak weer als een tijger spint dan is het de moeite waard geweest.

Nu ik hier toch bezig ben heb ik eigenlijk nog een vraag m.b.t. het aantrekken van de kop.
Ik heb nl het technisch handboek 'So wird gemacht' en daarin wordt gesproken dat de ABC motor vanaf 12/94 nagetrokken moet worden (90 graden).
Precies staat er:
Achtung: Ein spateres Nachziehen der Zylinderkopfschraubeb ist nicht erforderlich und auch nicht zulassig.
AUSNAHME: Motor ABC (ab 12/94): Nach Losen der Befestigungsschrauben fur Saugrohr mussen bei diesem Motor die Zylinderkopfschrauben um 90 graden nachgezogen werden!
M'n duits is niet heel goed maar volgens geldt voor de Motor ABC na 12/94 (de mijne is van 6/95) een uitzondering nl dat ie nog nagetrokken moet worden namelijk 90 graden!
Het aanhalen van de kop voordat dit natrekken moet gebeuren beschrijven ze hier als:
1. 60Nm
2. 180 graden.

In het andere technische handboek wat ik heb reppen ze helemaal niet over natrekken...
Een andere mogelijkheid die ik heb gelezen is: stadium1=40nm, stadium2=60nm, stadium3=180 graden...
Het gaat denk ik wel goed komen maar toch wil ik het zo secuur mogelijk weer in elkaar zetten.
Wie weet wat het meest gebruikelijk is? En moet dan natrekken nou of niet...?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Groet,
Johan.

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

johan, ik heb jou toch de info gestuurd van de aantrekkoppels?
gewoon dat aanhouden, kan niet missen.
Bron: Autodata

mvg,
Hans

JohanGP (0), 13 jaar geleden

Hi Hans,

Klopt helemaal, de informatie hiervan haal ik ook aan in bericht.
Alleen omdat ze specifiek de Motor ABC van na 12/94 beschrijven mbt tot natrekken begin ik te twijfelen.

Bij het monteren hou ik gewoon jouw gegevens aan.

Gr,
Johan.

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Johan...volg de instructie die ik je gestuurd heb...het betreft hier een ABC motor

[url=http://img708.imageshack.us/i/a6v6.png/][img]http://img708.imageshack.us/img708/3864/...[/img][/url]

JohanGP (0), 13 jaar geleden

Even een update.
De cilinderkoppen zitten er weer op! Gevlakt en wel.
Zit nu alleen nog te wachten op andere spanwiel en geleiderol voor distributiesnaar. Hadden de verkeerde gestuurd.
Distributiesnaar, rollen, en waterpomp (zag er eigenlijk nog prima uit af fabriek eentje met kunststof schoepen 310k KM!) ook meteen vervangen.
Blijft dus nog even spannend of alles het weer gaat doen..!

Gr,
Johan.

JohanGP (0), 13 jaar geleden

Vandaag weer in elkaar gezet.
Motor loopt weer, alleen stationair loopt ie onrustig. Van 600tpm naar 1500tpm en weer terug. Doet ie constant, bij warme en koude motor.
Iemand een idee wat kan dit zijn?
Ook doet plotseling m'n snelheidsmeter het niet meer.
Hoe wordt deze aangestuurd? Heb ik misschien een stekkertje per ongeluk losgehaald..?

Alvast bedankt,
Johan.

JohanGP (0), 13 jaar geleden

Inderdaad, stekkertje bij aandrijfas los.
Cilinderkoppen + distributiesnaar + polies zitten er weer op.

Probleem kan gesloten worden.
Bedankt ieder.
Johan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.