Beste
De laatste tijd merk ik dat mijn A6 1.9TDi 110pk moelijk op temperatuur komt. Als hij dan uiteindelijk op de 90° staat duur het niet lang of de meter slaat terug tot 80° (terwijl ik aan constante snelheid rijd). Na een tijdje loopt de temperatuur terug op en daarna daalt die dan soms ineens terug. De thermostaat heb ik al een aantal keer vervangen, dus dat kan het volgens mij niet zijn.
Ik vermoed dat het de waterpomp is die niet meer haar volle debiet geeft. Nu is het probleem dat mijn wagen nog maar 154 000 km heeft gelopen. De distributieriem wordt maar eerst op 180 000 km vervangen. Is het volgens jullie raadzaam om ditributieriem met waterpomp en span- en looprollen nu al te vervangen, of kan ik gerust nog wat wachten?
Of ben ik helemaal verkeerd en ligt het aan iets anders?
Bedankt voor jullie reacties.
Frederik
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je de pomp niet vertrouw,vervang deze dan gelijk,ze lopen noch wel eens stuk,dan springt de riem ook en is je motor eraan.
hans
Als de pomp vervangen wordt, vervang dan ook maar meteen alles. Spanrollen en riem is het geld niet. Zoals Hans al zegt, als je het niet vertrouwt, laten vervangen. Als de riem springt, is de motor naar de haaien. Dat kost nog veel meer.
19 jaar
Ik zou anders niet meer weten wat die schommeling van de watertemperatuur veroorzaakt... Bedankt mannen, ik zal alles dan maar iets vroeger laten vervangen dan voorzien.
19 jaar
Je moet eigenlijk de werkelijke temperatuur meten van je koelvlst.bv in het meetwaardenblok van het motorregelapp.
Word de motor niet te warm als je hem langere tijd goed belast,en blijft de verwarming warme lucht geven?Als je waterpomp niet goed is zou de temp.te hoog oplopen.Misschien elektrisch probleem?Als dit nog geen pompverstuiver motor is word de waterpomp niet door de distributieriem aangedreven maar door de multieriem!
Ja, Erik, dat weet ik eigenlijk niet of de verwarming nog dezelfde warme lucht geeft. Tussen 80° en 90° is er niet veel verschil. Ik heb de indruk dat de lucht inderdaad iets kouder is, maar ik ben daar lang niet zeker van. Temperatuur meten zal niet eenvoudig zijn want ik heb bij mijn weten geen apperatuur die temperaturen tot 90° kan meten.
De wagen is wel al uitgelezen en er waren geen fouten. Waar zou ik elektrisch moeten zoeken?
Ben je er zeker van dat de waterpomp niet op de distributieriem zit (het is geen pompverstuiver -> wagen is van 2000, dus dat was nog vroeg voor de pompverstuiver in een 1.9TDi)? Als de waterpomp niet op de distributieriem zit, is mijn zorg al een stuk kleiner, maar dat is wel het eerste wat ik ervan hoor.
Alleszins bedankt voor jullie reacties.
Frederik
19 jaar
Frederik,
Volgens mij kun je dat zo zien. De distributieriem is getand en loopt in een afdekking (die zie je normaal gesproken niet). De multiriem is niet getand en is niet afgeschermd. Bij mij (OK, wel een SDI) zit de waterpomp op de multiriem.
Succes, Thijs
Jaja, dat weet ik maar er hangt zo 'n g..dvr...se plaat onder de wagen dat dat zo direct niet te zien is. Maar ik zal eens moeite doen om die er inderdaad vanonder te halen en dan weet ik het direct. Langs boven kan je het ook niet zien, want daar is ook meer dan de helft bedekt met plastik kappen. Bedankt voor jullie reactie
Frederik
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar