Audi A3: Witte rook uit de uitlaat & een beetje koelwater verlies !

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 FSI (AXW)

Wie kan mij helpen met: steeds meer witte rook (waterdamp?) uit de uitlaat & geen lek expansievaatje en ook onwaarschijnlijk lekkende
koppakking. Boordcomp. geeft onregelmatig signaal: te weinig koeling (thermometer aanduiding in ROOD). Soms blijft de waarschuwing
tidens het rijden aan & een andere keer gaat het signaal weer uit onder het rijden. Heb zelf een paar keer de stekker van de nivo-voeler
van het expansievaatje losgehaald & weer aangesloten, waarna de de fan van de koelventilator weer stopte. Ook die laatste handeling
helpt niet meer elke keer ! Er is dus geen sprake van koelwater gebrek, maar iets anders. WAT DENKEN JULLIE HIERVAN ?

maruel40

Geplaatst door maruel40 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Laat het systeem eens onder druk zetten, om zo een eventuele lekkage te kunnen ontdekken.

Als je dan toch bij de garage bent, kunnen ze gelijk met een CO snuffelaar controleren of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten.

Rookt hij ook bij warme motor en hoeveel kvs moet je bijvullen ?

maruel40 (0), 13 jaar geleden

Hallo Stefan84,
even bedanken voor Je snelle reactie op mijn vraag ! Morgen gaat Maruel40 direct naar zijn garage om deze twee suggesties te laten
controleren. Antwoord op je vraag: ja hij nrookt ook flink bij warme motor bij stationair & op snelheid blijft dat zo. Verder is het zo dat
ik bij regelmatige controle maar moeilijk kan zien dat het nivo in het expansievaatje zakt. Wij rijden regelmatig korte stukjes van ca.
10-15km & af en toe 50-250km. Vanaf het moment dat het me opviel de er langdurig rook uit de uitlaat bleef komen ben ik gaan
letten op verlies van kvs en heb tot twee maal toe een beetje bijgevuld (van de de helft boven minimum tot max. streepje).

maruel40 (0), 13 jaar geleden

Hallo Stefan 84,
even een tussentijds berichtje.
Mijn garage kan in tegenstelling tot wat ik meldde pas morgen dat controleren wat Jij aangaf !
Meld me weer zodra ik meer weet. Nogmaals even bedankt. vr.gr. Maruel40.

maruel40 (0), 13 jaar geleden

Hallo Stefan 84,
vandaag bij garage geweest (hadden ivm winterbanden hype) weinig tijd. Monteur heeft ca 15min. naar lekkage gezocht,
na mijn verhaal te hebben aangehoord. Ben er zelf bijgebleven. Monteur met zeker 15j. ervaring gaf aan vrij zeker te zijn
het om een sensor-storing gaat. De sensor onder in het expansie-vaatje moet de boosdoener zijn volgens Hem! Advies:
houdt het kvs-nivo in het vaatje (in koude toestand) dagelijks in de gaten om eventueel verlies vast te stellen!
Die controle deed ik uiteraard al een tijdje. Monteur gaat ervan uit dat doorrijden voorlopig geen risico voor schade aan de
motor en uitlaatsysteem zal opleveren. 'K ben er niet gerust op!! Groeten Maruel40!

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hallo Maruel,

De 'sensor-storing' geloof ik niet zo, mocht dit het probleem zijn, dan zakt je kvs niveau n.l. niet..

En inderdaad controleren bij koude motor, bij een warme motor staat het niveau meestal een stukje hoger en kun je niet juist controleren.

Indien je veel korte stukjes rijd kan de rook condens zijn, maar gezien hij blijft roken kan er ook iets anders aan de hand zijn, ik zou nogmaals naar de garage gaan, al is het een andere garage of dealer, dan kunnen ze het systeem eens onder druk zetten, als je telkens ( als is het maar een beetje ) moet bijvullen, dan klopt er iets niet, lekt hij dan niet uitwendig, dan is het wel inwendig, als ze er druk op zetten kun je het meestal wel zien, als het maar minimaal is, is het vaak lastig te zien.

Als de dan toch daarmee bezig zijn, is het een kleine moeite om er even een CO snuffelaar boven te houden, dan zie je ook binnen een paar seconden of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten en kun je weer iets uitsluiten.

Gr Stefan

maruel40 (0), 13 jaar geleden

Hallo Stefan 84,
"wat ben Je snel", -- antwoord begrepen & dacht zelf ook al aan een second opinien bij een specifieke AUDI-man. De monteur die ik
vandaag trof meldde ervaring te hebben met FIAT, LANCIA & TOYOTA. Verder: "een motor is een motor". Zo simpel is het.
Nogmaals bedankt & ik meld me weer als er nieuws is ! Groeten Maruel.

maruel40 (0), 13 jaar geleden

Hallo Stefan84,
even een tussentijds berichtje over de A3 met koelwaterverlies.
Tot nu toe ben Ik doorgereden met de storing (witte rook-meer dan normaal) en af en toe
wordt op het comp-schermpje de themometer in ROOD aangegeven ten teken dat er met
het koelcircuit iets niet in orde is! Vreemd is dat dit signaal niet elke keer als we een rit
maken verschijnt. Afgelopen weekend was er onder het rijden opnieuw dat signaal en
toen ik op de temp-meter keek bleek die niet van de 0-stand te zijn gekomen terwijl de
motor op temp zou moeten zijn. Auto stilgezet en contact uit, daarna weer contact aan en
de temp-meter sprong naar bijna 90C.
Er is dus vermoedelijk meer aan de hand! Zelf heb ik nog geen idee waar het euvel gezocht
moet worden, de dagen hierna is er opnieuw op de witte rook na, niets aan de hand en
loopt de A3 als een zonnetje!
Om met deze verschijnselen nu bij de AUDI-dealer aan te kloppen lijkt me niet wenselijk
omdat deze mensen ook zullen moeten zoeken en kan het een flink kostbare klus worden
(kop-lichten en ga zo maar door--ook kan het de waterpomp zijn die 1keer heeft gestoord
en de motor gekookt heeft zou ik denken)
We kijken nog even de kat uit de boom!! vriendelijke groet, Maruel.

johannes twee (0), 13 jaar geleden

Aan het veschil van kleur van de 4 bougies kun je mischien zien dat er een koelvloeistof lek is op een van de 4 cilinders, normaal een witte kleur aan de kop van de bougie wijst op lek van de pakking op die betreffende cilinder

maruel40 (0), 13 jaar geleden

Hallo Johannes twee,
bedankt voor Je praktische TIP. Dat van de bougie-controle kan Maruel zelf nog wel doen.
De MEMO-scan die ik op de storingen tot nu toe los liet gaf ook geen uitsluitsel! 'K ga dat
doen wat Jij aanbeveelt. Daarna meld ik me weer op PROBLEMCAR. Vriendelijke groet.

maruel40 (0), 13 jaar geleden

Hallo Johannes 2,
in tegenstelling tot wat Maruel aangaf heb ik nog niet de bougies kunnen nalopen.
De onderdelen welke boven op de kop v/d bougies zitten zijn allemaal van kunst-
stof en dus "koudegevoelig in deze winterige omstandigheden"! Het vriest hier in
het noorden(leeuwarden) nogal. Zonder speciaal passend gereedschap heb ik
geprobeerd om de aansluitpluggen los te trekken (overigens met de aanwijzingen
van ELSAWIN erbij), maar dat lukt niet zomaar. Wachten tot de buitentemps wat
minder laag zijn, voor verder te gaan!
Zodra er nieuws is meldt Maruel zich weer. Vr.gr.!

johannes twee (0), 13 jaar geleden

ja die winter zeg maar met een haardroger een tijdje laten verwarmen kan je wonderen verichten op kunstof je zie maar
gr.jo

maruel40 (0), 13 jaar geleden

Hallo Johannes 2,
Je hebt volkomen gelijk !! Maruel is nog niet op dat idee gekomen en daar komt nog bij dat
ik in mijn onderhouds-vak de specialisatie "kunststoffen & rubbers" had. Vandaar dat ik
nogal voorzichtig ben met voor mij onbekende kunststof-soorten. Klikvoetjes breken nogal
snel wanneer je ze even te robuust aanpakt. .... Maar ik ga het nog voor de komst van de
"elfstedentocht" proberen! Groeten en bedankt voor de tip/reactie Maruel.

a3/a6 (0), 13 jaar geleden

Waarop baseer je je idee dat het "waarschijnlijk" niet de koppakking is? Als je auto echt meer witte rook uitblaast dan onder de huidige winterse omstandigheden normaal is, zou het in combinatie met wat koelvloeistof verlies best kunnen, naast de mogelijkheid van een andere miniscule lekkage tussen het koelsysteem en de cilinder(s). Onder het expansievat als gekeken naar kleurstof uit de koelvloeistof? Bij de VW Golf lekken die nogal eens bij de sensoraansluiting.

maruel40 (0), 13 jaar geleden

Hallo Adrie/a6,
bedankt voor Je reactie en daarmee met ook Mijn vermoeden dat er toch "waarschijnlijk" iets mis is
met lekkage vanuit het koelwatercircuit! Zoals Johannes 2, al eerder aangaf als tip: loop de bougies na op kleurveschil
(grijs of zwart), dit kan ook een indicatie geven over eventuele kwv-lekkage naar 1 v/d cilinders.
Jullie hulpvaardigheid is voor Mij heel bemoedigend, moet Maruel even kwijt! 'K ben er nog niet aan toe gekomen, om
opnieuw deze TIPS na te gaan. De z.g. feestdagen zaten Me wat in de weg.
Wat het expansievaatje aangaat : geen lekkage gevonden aan de uitgaande slangzijde aan de onderkant en ook geen
verkleuring op de slangaansluiting. Jammergenoeg lijkt er steeds meer op dat de koppakking dan toch de boosdoener is.

Maruel meldt zich weer als er wat gevonden wordt !! Vriendelijke groeten Maruel.

maruel40 (0), 13 jaar geleden

Aan Allen, die gereageerd hebben op : WITTE ROOK & EEN BEETJE KW-VERLIES,
'k heb na alle adviezen tot nu toe, door de AUDI-dealer/garage, de 4
bougies van de motor laten vernieuwen (bij 30.000km i.p.v. bij 60.000km). Dit
om na te gaan hoe de conditie v/d bougie- eletroden is !! In de garage-werkplaats
leken de bougies normaal. Bij nadere controle (thuis met loupe 2ox) , bleek er toch
wel wat te zien. Een v/d bougies heeft een "natte" schroefdraad over het gehele
draadgedeelte & de electroden (alle 3) sterk aangekoekt, ca 0.4mm. Verder valt
bij die ene bougie op dat het cilindrisch gedeelte ter plekke van de hoofd electrode
niet zwartgeblakerd is zoals bij de andere 3 !
Het verschil v/d motorloop heb Ik nog niet kunnen vaststellen. Voorheen bij nog
koude motor en optrekken in de 2de en ook 3de versnelling "bokte" de wagen wel
een beetje, eenmaal op temp merkte je er niets meer van.
Het advies van Johannes 2 heb Ik dus opgevolgd !!
Allemaal nogmaals bedankt!
groeten Maruel & tot vervolg.

maruel40 (0), 13 jaar geleden

Opnieuw 1 vraag van Maruel,
v.w.b. het onderwerp WITTE ROOK & enig KOELVLOEISTOF verlies.
Zou het ook zo kunnen zijn dat de EGR-klep wat doorlekt ? De monteur die voor Mij de bougies
heeft vervangen, meldde toen ik naar de mogelijkheid EGR-klep vroeg, dat ook deze klep in het
circuit v/h kvs verbinding heeft !!
Alvast bedankt voor degene die hier iets over kan zeggen !
P.S. het vervangen v/d bougies heeft nog niet wat opgeleverd, maar was duurder dan verwacht !

Bobbie42 (0), 13 jaar geleden

Koppaking :D

maruel40 (0), 13 jaar geleden

Hallo Bobbie42,
bedankt voor Je reactie. Maruel begrijpt uit de "D" dat het duidelijk de koppakking
zal zijn die de problemen veroorzaakt ! Zover was Ik nog niet, maar het lijkt er
inderdaad steeds meer op dat, de reacties van alle andere Helpers van Problemcar
ook in die richting "wezen" !
Onze A3 zal v.w.b. dit geval dan een uitzondering zijn ! Een uitzondering op de regel ?
'K zal een afspraak maken met de dealer voor onderzoek & reparatie !
Gegroet, Maruel.

maruel40 (0), 13 jaar geleden

Ontwikkelingen rond WITTE ROOK enz.
Opnieuw onderzoek van de FSI 2.0 . Storingen uitgelezen bij garage : 1. PO441 EVAP kontrole-systeem
doorvoer onjuist;
2. PO118 Koelvloeistof-tempsensor;
3. P1696 CAN-Databus
bericht stuurkolomelectr. niet plaus.
Actie op advies : EVAP-ventiel (06D 133 517 B) vervangen.
Proefgereden : ca 70km (twee stops onderweg).
Resultaat : uitlaat blijft bij voortduring opvallend veel roken !
We moeten verder zoeken. Koppakking willen we nog niet geloven, vanwege de minimale afname van KVS !
Tot zover verslag vorderingen bij MARUEL & groeten aan Problemcar-adviseurs !!

johannes twee (0), 13 jaar geleden

Zal waarschijnlijk toch een zeer kleine lek in de koppakking wezen of barstje in de kop ,zou het verder rustig afwachten , olie en KVS regelmatig nakijken want na een tijd kan de lek groter worden en druk de op het koelsysteem zal te groot worden met alle gevolgen van dien.
Gr Jo

maruel40 (0), 13 jaar geleden

Hallo Jo 2, Bedankt voor Je reactie !
Om niet direct de meeste "duroos" uit te geven, gaan we eerst nog even de EGR-klep demonteren
en controleren op doorlekken van kvs. Verder, is dat het ook niet dan zoals Stefan84 al in eerste
reactie aangaf het koelsysteem op druk zetten en een flink aantal uren laten staan en dan naar de
eventuele verlaging v/h kvs-nivo in het expansie vat kijken !!
Maruel meldt zich dan weer. gr.

jensw (0), 13 jaar geleden

Wanneer je, zoals stefan eerder al zei, even met een co snuffelaar boven het expansievat kijkt, kun je met enige zekerheid zeggen of het wel/niet de koppakking is. Scheelt toch in de eerste instantie een hoop gesleutel.

maruel40 (0), 13 jaar geleden

Hallo JensW ,
Bedankt voor Je reactie ! Heb bij de bezoeken aan de garage's/monteurs reeds een aantal
keren de suggestie voorgelegd om te "snuffelen en onder druk te zetten"Maar daar werd
bij de een gereageerd :hebben we geen mogelijkheid voor. Bij de ander werd er niet op
gereageerd of, zo van : bent Jij de dokter..of ben Ik dat . 'K heb danook daardoor de indruk
gekregen dat door mij 'n vreemd voorstel werd gedaan ! Maar .... de aanhouder zal winnen !
Nogmaals bedankt voor het meedenken.
P.S. Maruel is blij dat hij zich bij PROBLEMcar heeft aangesloten & merk dat er "velen" onder
Jullie zijn die kennelijk ook van de AUTOtechniek houden en daarbij ook nog eens anderen
bereid zijn te helpen met hun voor het merendeel electronische/mechanische gebreken !
gr. Maruel.

maruel40 (0), 13 jaar geleden

van Maruel over WITTE rook etc. ,
alle storingen die tot nu toe verschenen op het display van de bestuurders-info zijn door de eerder genoemde onderdeel-vervangingen
opgelost en dat is fijn.
Het z.g. CO-snuffelen is nog steeds niet gebeurd en de WITTE rook uit de uitlaat blijft is ook gebleven !
Vraag : dat snuffelen, kan Ik dat op een of andere manier ook zelf doen .... of is daar speciale apparatuur voor nodig ?
Wat Jensw en al eerder Stefan84 hebben geadviseerd lijkt zo eenvoudig en waarom zou de garage dat dan ook niet meteen na mijn
verhaal over "witte rook" enz. hebben overgenomen ?
Ondanks het feit dat Jullie al veel hebben geholpen hoop Ik nog een keer een
een beroep op jullie te mogen doen voordat er "veel gesleuteld " moet worden !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.