BMW 1-Serie: 118i schokt en stottert

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 118i

Beste mensen,

Ik rijd op dit moment een 118i 2.0 E87 cupsport uit dec-2007 met 104.000km, vlak na de facelift.

Sinds kort stottert de auto als ik bijvoorbeeld in de 2e versnelling vanuit een rotonde weg wil rijden.
Ik geef dan bijvoorbeeld voor 75% gas, dan versnelt de auto met heel veel schokken en inhouden.
Hoe hoger het toerental, hoe minder last. Uiteindelijk boven de 4000 toeren gaat hij weer als de brandweer.

Als ik heel rustig rijd, merk ik niks, maar zodra ik het gas een beetje open zet begint het direct weer.

Wat zou dit kunnen zijn? Na mijn idee begonnen de eerste klachten toen het eens flink geregend had en ik in
de ochtend naar mijn werk reed. Met dit aanhoudende slechte weer wordt het steeds erger.

Met vriendelijke groet!

GroningenFord

Geplaatst door GroningenFord (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 1-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Freude_am_Fahren (0), 11 jaar geleden

Onderdelen die zo'n klacht tot gevolg kunnen hebben zijn: Lambda sonde, krukas sensor, nokkenas sensor.
Trek de lambda sonde eens los. Is de motorloop nóg slechter, dan is de sensor waarschijnlijk in orde. Geen verschil, dan blijft ie voorlopig even op de kandidaat-veroorzaker lijst.

Trek krukas- of nokkenas-sensor (niet tegelijk) eens los en test - eventueel met een proefrit - of het euvel blijft bestaan/ of de motorloop slechter wordt. Een motor kan lopen op enkel de krukas sensor of enkel de nokkenas sensor, als deze goed werken. Loopt een van beide sensoren 'op z'n laatste benen' en wordt het signaal van de goed werkende sensor weggenomen, dan weet de motormanagement-unit (DME-unit) niet meer wanneer de vonken moeten komen.

Een slechte verbinding ergens in het elektrisch systeem van de ontsteking kan ook de oorzaak zijn.
Stekkers loshalen (na accu min-pool lossen) en insprayen met contactspray. De rubber afdichting in elk vrouwtjes-stekkerdeel niet verliezen. Haal ook de massa-aansluitingen in de motorruimte eens los + schoon borstelen + voorzien van contactspray.

Levert de krukas-sensor/ nokkenas-sensor proef niets op en zijn alle elektrische (massa-)verbindingen in orde, dan is het raadzaam (tijdelijk) een nieuwe Lambda sonde te monteren om te testen of dit enig effect heeft.

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik zou hem toch eerst een keer uit laten lezen, het zomaar lostrekken van stekkers is niet meer zonder meer mogelijk, bepaalde systemen raken daar in de war van, met een defecte krukassensor zal deze motor niet draaien, er zijn zowieso weinig motoren die zonder krukas signaal starten. de krukas sensor lostrekken van deze motoren is zowieso niet goed mogelijk omdat je er gewoon niet normaal bij kan.

Een conclusie trekken aan de hand van het loshalen van stekkers is niet mogelijk, zeker niet bij moderne motoren.

Gewoon even uit laten lezen en van daaruit verder kijken.

gr Martin

GroningenFord (0), 11 jaar geleden

Heren,

Bedankt voor jullie reactie. Wat mij is opgevallen is dat ik vandaag de tank gevuld heb, en ineens de auto het heel goed doet! Geen haperingen meer. Kan dit met elkaar te maken hebben?
Ik heb wel eens gelezen van vacuüm trekken van de brandstoftank. Zelf bij erg lage toeren in de 2e versnelling ineens erg soepel. Raar!!

Patje8412 (0) PRO, 11 jaar geleden

Wat is de motorcode?

Alex218 (0) PRO, 11 jaar geleden

Brandstoffilter/-pomp toe aan vervanging? Misschien eens de brandstofdrukken meten aan de motorkant als de tank weer net zo leeg is als wanneer de storing optrad.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.