close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 1-Serie: vloer is nat

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 118d

Hallo,

Sinds een aantal maanden is de vloer mijn goed onderhouden BWM regelmatig behoorlijk nat aan de kant van de bestuurder en bij de vloer achterin, achter de bestuurderskant. De vloeren aan de bijrijderskant zijn droog. De auto is verder in perfecte staat en vertoont geen enkel gebrek.

Het volgende heb ik laten doen:

- Paravaan filter gecheckt = ok
- Inspectie onderkant op brug, na demontage van plastic kappen = niets te zien
- Portier van bestuurderskant en zijraam laten controleren = ok
- Uiteindelijk voorruit laten vervangen

Ik heb de vloerbedekking al regelmatig droog gefohnt, maar helaas was hij vandaag weer nat.
De voorruit was vanochtend aan de binnenzijde geheel bevroren.

Het vocht is geen koelvloeistof, geen airco vloeistof en geen diesel, maar het lijkt gewoon regenwater te zijn.
De auto gaat hierdoor van binnen ook muf stinken en alles wordt vochtig.

Bij mijn garage hebben ze geen idee meer wat dit kan zijn.
Heeft iemand enig idee of een richting waarin ik moet gaan denken/zoeken?

Geplaatst door

jpvdm (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is de auto voorzien van een schuifdak? Want dan kunnen de afvoeren verstopt zitten.

Cees1570 0

11 jaar

Nee, geen schuifdak (helaas).

jpvdm 0

11 jaar

Afvoergaten onderin je dorpel niet verstopt , achterkleprubber sluit ook goed aan.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

De achterkleprubber is vermoedelijk in orde. Het rubber heb ik rondom gecontroleerd, deze is in goede staat en nergens gescheurd.
De kofferbak zelf binnenin is kurkdroog. Al beslaat het ruim van de achterklep wel aan de binnenkant.
Maar op de vloer in de kofferbak en de gestoffeerde zijkanten kan ik geen druppel water vinden. Hemeltje en achterbank zijn ook droog.

De gaten in het protier zijn brandschoon en droog. Wat bedoel je precies met afvoergaten in de dorpel?
Ik zie geen gaten zitten, hoe/waar kan ik dit controleren?

jpvdm 0

11 jaar

Als je aan de onderkant van de auto kijkt ,zie je daar een felsrand zitten , waar ook afvoergaatjes inzitten.
Je doet de deur open , dan kijk je op de instapdorpel , en aan de onderkant daarvan .

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Dit ga ik morgen grondig inspecteren. (is nu te donker)
Ik heb geen brug of krik, maar kruip er gewoon onder. Morgen zal ik hier mijn bevindingen posten.
Mochten er tot die tijd nog andere tips zijn, welkom :)

jpvdm 0

11 jaar

Als de afdichtfolie achter de deurbekleding niet goed afsluit kan dat ook wateroverlast in het interieur tot gevolg hebben.

Eddy2496 0

11 jaar

Ik kan niets vinden, niet in de deurbekleding, niet in de dorpel, geen verstopte gaatjes althans.

jpvdm 0

11 jaar

Heb je al in het koffer gekeken bij het reservewielkuip of het daar niet onder water staat? Bij volvo V50 heb je dat ook wel eens en kom het van achter.

Highway 670
badge

11 jaar

Yep. De 1-serie heeft geen reserverwiel daar, maar een accu ;) maar ook daar is het geheel droog.

Ik heb de vloerbedekking gisteren los gehaald bij de voeten en het schuim eronder is door en door nat.

jpvdm 0

11 jaar

Klopt, zit er niets anders op dan de water slang er op en zoeken waar het water vandaan komt. bekleding los halen in de auto water gewoon over het dak laten stromen in de auto en kijken of je het ergens naar binnen ziet komen. Kan lastig zijn om het te vinden.

Highway 670
badge

11 jaar

Niets achteraf ingebouwd wat door de tule gaat van je interieur naar de motorruimte ?

Nee, helemaal niks ingebouwd. Niets (laten) vervangen, behalve dan het gewone normale onderhoud / controle.

jpvdm 0

11 jaar

'Ik kan niets vinden, niet in de deurbekleding, niet in de dorpel, geen verstopte gaatjes althans.'

Niet de deurbekleding zelf, maar de dubbelzijdige (butyl) tape-verbinding van de folie daarachter op het deurframe is bijna zeker de oorzaak van het lek. De aldaar gebruikte tape kan op den duur loslaten, met een lek tot gevolg. Controleer vooral de verbinding aan de onderrand van de folie. Tussen folie en deur-frame blijft normaal even wat water staan direct na een regenbui, maar bij een lek loopt het gewoon naar binnen.
De folie zelf kan nog best intact zijn en kan, om nieuwe tape aan te brengen, losgehaald worden zonder de folie daarbij te beschadigen, door deze verbinding vóór het loshalen te verwarmen met een haarföhn of hete-lucht pistool.

Freude_am_Fahren, en iedereen, bedankt voor jullie reacties.

Ik zal het beste de auto weer wegbrengen en naar de tape-verbinding laten kijken. Ben bang dat ik het sloop als ik het zelf doe.

Wat ik in het algemeen nog aan het topic wil toevoegen is het volgende. De afgelopen uren heeft het aan een stuk door geregend. Ik heb net de vloer(bedekking) bekeken en die is nog kurkdroog. Conclusie lijkt mij dat de lek alleen optreedt wanneer de auto rijdt. Dit zou al een hoop uitsluiten en eigenlijk alleen nog maar kunnen zitten aan onderkant / wielkast en de portier / tape-verbinding. Zijn jullie dat met mijn eens, mag ik dat zo aannemen?

jpvdm 0

11 jaar

Ja, water dat de eerste barrière van de deurrubber genomen heeft, verzameld zich onder in de deur. Het klinkt niet vreemd dat dit alleen met hulp van de rijwind kan optreden. Als de auto niet helemaal vlak staat en/ of de afvoergaatjes enigszins zijn dichtgeslibd, loopt het water dat zich onder in de deur verzameld heeft naar binnen.

Als de deur-folie (het is overigens een hard soort PVC-schuim) nog nooit eerder van zijn plaats is geweest en de tape-verbinding met beleid wordt losgehaald (= verwarmen vóór het loshalen), kan deze zeker opnieuw gebruikt worden. Aan het vervangen van de folie hangt vast een ander prijskaartje dan aan alleen de tape vernieuwen, waarbij de folie (aan de bovenkant) grotendeels op z'n plaats kan blijven zitten ...

Mijn reactie(s) op deze topic is (zijn) gebaseerd op soortgelijke ervaring met wateroverlast bij een 5-serie. Daar is de oorzaak in de meeste gevallen een lekkende deur-folie. Bij controle op www.realoem.com hoe de deur-folie bij de 1-serie vast zit, lijkt hier echter geen deur-folie aanwezig te zijn, zie:
Voordeur:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
Achterdeur:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...

Als dat inderdaad het geval is (de exploded views op www.realoem.com zijn over het algemeen redelijk compleet ...) is schacht-afdichting no. 3 (aan de buitenkant) en in mindere mate no. 4 (aan de binnenkant) uit het voordeur-plaatje de eerstvolgende 'verdachte', naast deurrubber 1 (want no. 2 is niet aanwezig).
Wat no. 5 in het voordeur-plaatje nog van nut kan zijn bij het buiten houden van water, is me op basis van de getoonde figuren niet direct duidelijk.
Misschien weet een van de volgende respondenten hier meer van?

Bedankt voor de tekeningen en uitleg. Er is dus waarschijnlijk geen folie in de deur. De schaf-afdichting zou het probleem kunnen zijn.

Om terug te komen op mijn eigen ervaringsverslag. Zoals gezegd vanochtend uren in de regen gestaan, vloer droog.
Vanmiddag heb ik een rit van 1,5 uur op de snelweg gemaakt, deels in wat regen. Bij aankomst: VLOER NAT!
Niet veel, er was ook niet veel regen onderweg, maar duidelijk een lekkage.

Ik heb hieronder foto's toegevoegd die wellicht iets kunnen bijdragen.
Op de eerste foto is bij de rode pijl zichtbaar waar het vocht het eerst waarneembaar is. Dus het grootste oppervlakte van de vloerbedekking is droog, echter het begint nat te worden ter hoogte van de rode pijl. In de buurt van de voetenplank.

Op de tweede foto haal ik de vloerbedekking langs de zijkant een stukje los om het schuim eronder te voelen. Hoe dichter ik voel richting de voetenplank hoe natter het wordt en dichtbij de voetenplank is het schuim doordrenkt.

Opvallend is in mijn ogen dat de vloerbedekking aan de zijnkant, dus onder de portier, aan de zcihtbare kant geheel droog is. Dit heb ik aangegeven met het blauwe kader. Ook de voetenplank is geheel droog en ik kan nergens een waterspoor ontdekken vanaf boven. Niet vanaf de portier en niet vanaf het stuurgedeelte.

Het water maakt bereikt de vloerbedekking dus van onderuit. Klopt dit nog steeds met de kans dat het aan de schacht-afdichting ligt in de portier?

jpvdm 0

11 jaar

Als het water onder de deur naar binnen zou zijn gekomen, had de vloerbedekking daar het meest nat moeten zijn. Voor zover ik me kan herinneren zitten de kabelboom doorvoer-gaten (voorzien van rubber tules) veel hoger in het voorschot dan op de hoogte van de voetenplank (bij de 3-serie en 5-serie althans).
Misschien komt het vocht inderdaad van een van deze doorvoer-gaten boven de voetenplank. Dan zou het onder de vloerbedekking boven de voetenplank* ook nat moeten zijn.

Op het beste realoem-plaatje van de kabelboom is helaas niet in detail aangegeven waar de doorvoer zit:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...

Als je onder het dashboard kijkt met een zaklamp kun je (misschien pas na verwijdering van een afdek-paneel) alle doorvoer-rubbers zien.

*) Het verwijderen (en terugplaatsen) van de voetenplank vergt wat handigheid ....

hallo,

Heeft u het probleem opgelost en weet u nog hoe?
Nu is het wel 9 jaar later maar ik heb sinds 3 weken een BMW 116i.
Ik heb precies het zelfde probleem, als ik rij nadat het geregend heeft is de vloer aan de bestuurderskant helemaal doorweekt. En als de auto stilstaat terwijl het regent blijft de vloer gewoon droog.

xavier070 0

2 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.