BMW 320d: 135-K Bus(short to batt+), geen ruitenwissers, elec ramen, radio

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: M47

Beste BMW (en andere) goeroes,

Ik heb het volgende probleem met een BMW E46 320d uit 1999/02;
De radio staat op disabled, de electrische ramen werken niet meer en geen knipperlichten meer in de kombi. Als eerste heb ik een indentficatie gedaan met BMW DIS tester en daar bleek uit dat alleen de DDE, Kombi en ABS/ASC herkend werken. Dus geen modules die op de K-Bus werken. Modulen als de radio en lichtmodule werken via de K-Bus onderling met elkaar. Toen de Kombi uitgelezen met de volgende foutcode:

135-K Bus(short to batt+), continu aanwezig. Volgens DIS moet men per apparaat de zekering verwijderen en een bus test doen. Alle zekeringen van de apparaten die op de K-Bus werken verwijderen om en om getest maar geen resultaat. Daarna alle stekkers loshalen (misschien interne sluiting). Ook geen respons.

Tegelijkertijd met een scoop op de K-Bus gemeten, rare is dat de stroringscode zegt dat er sluiting is naar batterij + (12V) maar dit meet ik helemaal niet. Kombi uitgewisseld met een andere auto en dit mocht ook niet helpen. (als ik wil coderen in DIS werkt dit ook niet!, data disturbed/ no ignition enz...)

Op andere forums heb ik al gelezen dat als men een ipod of niet OEM cd wisselaar aansluit de gekste storingen kunnen voordoen (vaak met -disbaled- in de radio). Echter heb ik zowel de versterker, wisselaar en radio losgehaald en ook dit biedt geen oplossing. Ook de stekkers van kombi en licht module ingespoten met contactspray dit mag ook niet baten.

Ik heb nu alle apparaten los liggen en ik meet alsnog kleine positieve en negatieve spanning op de scope (misschien magnetisme van andere draden). Als ik de centrale module of het lichtmoduul aansluit loopt de spanning op de K Bus iets op naar 0,5V (ook met de lichte positieve spanning en negatieve spanning erboven op).

Ik ben nu ten eindeloze raad, zelfs met alle modulen los blijft de storing erin komen (los: regensensor, EWS, IHKA(klimaat regeling), radio, cd wisselaar, Centrale module (ZKE meen ik), lichtmodule/schakelaar en meer apparaten op de airbag na zitten er niet op de K Bus). Ik heb de airbag module nog niet losgehaald omdat deze op een ... plek zit.


Het probleem heeft zich voorgedaan nadat de accu is opgeladen (oplader op de accu zonder polen los te halen).
Wie heeft hier meer ervaring mee en kan mij verder helpen?

Groet, Tom

Tomba

Geplaatst door Tomba (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

garageburgwal (0) PRO, 16 jaar geleden

Mischien veels te simpel maar auto al eens een poosje spanningsloos laten staan?? Een keer een 320 gehad van een collega die zo'n storing had na het wisselen van de accu.. klem een poosje los en alles weer goed..

Tomba (0) PRO, 16 jaar geleden

Jah hebben we ook al gedaan, haalt niets uit... :-(

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 16 jaar geleden

Als je alle andere controllers eraf gooit krijg je dan niet zowiezo die 135-K Bus(short to batt+) in je instrumenten paneel?
Dat is de mastercontroller en voorziet de K bus van spanning.
Als die geen communicatie ziet kan je volgens mij ook die 135 krijgen.

Zit er niet nog ergens een controller die je vergeten bent?

Oiram

Tomba (0) PRO, 16 jaar geleden

Die code blijft er instaan, ook als wis ik het geheugen hij staat er direct weer in


Volgende modulen heb ik los:
- IHKA (klimaatregeling)
- Radio
- CD wisselaar
- versterker van de radio
- Regensensor
- EWS (start blokkering)
- Lichtmoduul / schakelaar
- Basis moduul (ZKE)

Verdere apparaten die in het schema aanwezig zijn zitten niet op de auto (memory seats en bandenspanningscontrolle bijvoorbeeld). Alleen het airbag moduul heb ik nog niet los, deze zit volgens mij onder de bekleding en kom daar lastig bij.

Nog ff dealer gebeld en die zei lichtmoduul met kombi uitwissen en nogmaals kijken. Wel vreemd dat ik bij het aansluiten van het lichtmoduul en de ZKE een spanningsverhoging naar 0,5V heb. Ga het draad vanaf de combi controleren (misschien toch slechte aansluiting) en morgen modules met andere auto uitwisselen.

Khou jullie op de hoogte.

Tomba (0) PRO, 16 jaar geleden

Vandaag de kombi, lichtmoduul en basismoduul (zke) (op aanraden van de dealer) uitgewisseld, ook geen verschil als daarvoor. Op een engels forum dezelfde vraag gesteld en daar kwam iemand met het idee om bij de verzamelplaats alle draden los te maken en apart te meten op sluiting (zowel naar plus als massa). Daar kwam ook geen sluiting uit. Toch vreemd aangezien de foutcode dit zegt (bij het verwisselen van de kombi verandere de foutcode in "short to +" naar "short to ground".... in principe zoals troubleshooter al zei).

Uiteindelijk heb ik als eerste de k lijn van de kombi aangesloten op het *veramelpunt (las), hier kwam wel 12V op. Daarna de andere draden 1 voor 1 aangesloten op het verzamelpunt (las) en met een scoop gekeken wanneeer de spanning naar 0V zakte. Er bleef 1 draad over die er voor zorgte dat de spanning zakte.


* De las bevind zich achter de zekeringenkast en alle draden zijn vergrendeld op de las. Deze moet je dus loshalen om elk draad los van de las te halen.

Maar de vraag was nog naar welk moduul deze draad ging. Aangezien ik alles in de auto zelf en de kofferbak al had losgehaald hebben we even moeten zoeken. Uiteindelijk bleek het de standkachel te zijn! Hier zat ook een wit/rood/geel draad op (waarschijnlijk interne sluiting). Stekker los en de boel werkt weer. Van de week even nieuwe/2e hands erop zetten en dan moet alles weer werken.

Op het WDS schema van BMW staat deze standkachel niet vermeld. Het K-Bus schema wordt alleen voor auto's vanaf 2001 weergegeven (die wij hadden was van 1999). Uiteindelijk verder gezocht in de schemas en daaruit blijkt dat er zowel modellen zijn met standkachel met en zonder k-bus (onze dus met).


Het was even zoeken maar het is opgelost. Ciao!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.