BMW 3-Serie: 315 1.6 E21 loopt niet stationair

Bouwjaar: 1983

Ik ben met een vriend bezig met zijn oude E21 315 met 1.6 motor uit 1983.

Van het ene op het andere moment loopt de motor niet meer stationair. Ikzelf heb meer ervaring met diesels dan met die oudere carburateurmotors dus misschien dat een 'oldtimer' mij een stukje op weg kan helpen? Auto heeft pas origineel 90000 km gereden (aantoonbaar dmv de boekjes) en het probleem is van de ene op de andere dag begonnen. Hij blijft nu lopen door tijdelijk de gaskabel wat strakker te stellen maar dit is natuurlijk tijdelijk beunwerk.

Rubber onder de carburatueur is wel wat droog maar volgens mij nog niet gescheurd, er zit wel flink beweging in. Overigens geeft die beweging geen verbetering in het lopen, hij loopt verhoogd stationair wat rommelig en dieselt na.

Rijden gaat perfect, hij loopt, rijdt en trekt prima. Ook de koude start gaat prima dus de choke werkt goed.

Vacuumslangen etc bekeken en zijn allemaal lekvrij. Luchtfilter is nieuw. Ook de bougies/kabels/rotor/verdeler zijn vervangen.

Wie kan mij een stukje op weg helpen?

Alvast bedankt!

Groeten,

Paul

paulmichiel

Geplaatst door paulmichiel (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Paul,

Zit de stationair sproeier niet verstopt?
Wat ook wel gebeurd met de carburateur voetpakking is dat deze gaat oplossen door de benzeen in de benzine van tegenwoordig.
Daardoor verstoppen de omloopkanalen rond de gasklep.

Hans

paulmichiel (0) PRO, 18 jaar geleden

Bedankt Hans, voetpakking (rubber deel) is wat droog, zal het eens uitelkaar halen.

Zit de stationairsproeier aan de zijkant erin geschroefd? Er zit ook twee elektrische klepjes in.

Alvast bedankt!

Groeten,

Paul

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Als jij aan de zijkant een sproeier ziet zitten dan is dat inderdaad de stationair sproeier.
Maak de eerst maar eens schoon voor je verder gaat met demonteren.

Hans

paulmichiel (0) PRO, 18 jaar geleden

Ga ik van de week doen Hans, bedankt voor je hulp.

paulmichiel (0) PRO, 18 jaar geleden

Heb op een Duits forum gelezen dat het membraam aan de zijkant van de carburateur lek kan zijn waardoor het stationair toerental niet geregeld wordt. Bij losgenomen vacuumslang van dit membraam gaat de motor snel stationair lopen (ongeveer 3000 toeren).

Weet iemand hoe ik dit membraam kan controleren?

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Als je aan het slangetje zuigt zou je toch kunnen merken dat het membraam lek is.
Ik heb dit overigens nog niet eerder gehoord.
Ik dit een elektrisch geregelde carburateur?

Hans

paulmichiel (0) PRO, 18 jaar geleden

Op het oog is hij mechanisch, zitten aan de zijkant twee elektrische aansluitingen.

Ik heb gisterenavond even flink op het web gezocht, ik moet de elektrische klepjes bekijken, zekering drie kan defect zijn, maar dat ga ik van de week als de auto hier weer is bekijken.

Het is volgens opgave op internet een Solex 1B2 carburateur.

Voor een tekening van de carburateur zie http://www.bmwe21.net/1b2.jpg

Nogmaals dank voor je hulp!

Groeten,

Paul

paulmichiel (0) PRO, 18 jaar geleden

Vandaag even met de BMW bezig geweest en ik heb de oorzaak gevonden. Na doorlezen van diverse E21 forums kwam ik erachter dat bij het op contact zetten de stopklep moest klikken. Dit deed hij niet. Dus maar bij het begin beginnen en kijken of hij spanning had, niet dus. Zekering zit op plaats 3 maar er zat niets in op die plek!

Bij nadere bestudering had de eigenaar met het wisselen van de zekering de bevestiging van zekering drie weggebogen toen hij het deksel weer monteerde. Waarschijnlijk is na de eerste de beste heuvel de zekering eruit gevallen.

Contact teruggebogen, zekering geplaatst, gaskabel weer gelost en de BMW loopt weer prima.

Groeten,

Paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.