Hallo lui,
ik ging deze avond zien naar een complete 318 tds ongevalswagen. De auto is een compact, en de motor schijnt maar 135.000 Km te hebben gedaan.
Ik heb de motor gestart, en hij stond lekker voor zich heen te draaien. Bij gasgeven maakt hij een metaalachtig geluid. Doet me eerder denken aan een beschermplaat aan de uitlaat die los zit.
Nu is de auto op z'n dak gegaan door van een berm af te glijden en ondersteboven in een brede gracht te vallen.
Daar zit mijn grootste zorg.
Als ik tijdens het draaien de olievuldop losdraai, dan spat de olie er met vrij veel geweld uit. Ik ken die motoren niet zo goed, maar de verkoper (een particulier), heeft een "kenner" gebeld, en die beweert dat het ligt aan het feit dat de motor een bovenliggende nokkenas heeft. Mijn VW Golf met meer dan 320.000Km heeft die ook, maar duwt z'n olie niet zo naar boven. Uit de oliepeilstokbuis komt geen olie.
Nu wil ik die auto kopen om de motor mijn Touring te zetten, maar ik heb wel schrik van die onderdruk.
De verkopers lijken mij ernstige mensen, en er waren daar ook reeds enkele opkopers. Die zegden niks over de motor (volgens verkoper).
Raad graag. DRINGEND, want ik moet snel beslissen.
Groet,
Noel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hai Noel,
Beetje moeilijk wat je omschrijft. Olie kan vanuit de vuldop spatten. Echter nooit uit de buis van de peilstok bij een gezonde motor. Bel en overleg anders eens met BMW zelf.
Succes, en laat je niet onder druk zetten. Er zijn veel blokken te koop weet je. Ik weet er een via marktplaats met 18dkm met 6mndgarantie, 2000 euri...
Wat die harde tik ik is zo een beetje moeilijk te zeggen,als jij het idee hebt dat het niet uit de motor komt zou ik mij daar geen zorgen om maken.
Doordat de auto op zijn kop heeft gelegen zal de hele caterventilatie wel vol met olie zitten,dat zou het olie spetteren kunnen verklaren en zou na schoonmaken weer in orde moeten zijn.
Hans
Kan ook zo zijn dat jouw golf een spatplaatje heeft opnder de vuldop en die TDS niet waardoor de olie naar boven spat. Je kunt de vuldop 's losdraaien en naar binnen kijken. Als je de nokkenassen ziet zitten heeft ie geen spatplaatje in het klepdeksel zitten en zou ik zeggen het is normaal. De motor heeft dan immers genoeg oliedruk om de olie eruit te gooien. Die tik; heeft de auto ook voorschade? kan zijn dat je koelvin ergens tegenaan draait en bij stationair toerental niet meedraait vanwege de viscokoppeling. Suc6
19 jaar
Raad graag. DRINGEND, want ik moet snel beslissen.
We waren al te laat met antwoorden denk ik,daarom horen we niets meer van Noel!
Hans
ik vind het trouwens altijd heel jammer dat wanneer er iemand is met een probleem, er vaak niet wordt teruggekoppeld over wat er voor oplossing is gekomen.
19 jaar
Dat vind ik ook vandaar mijn opmerking.
Hans
Hoi Hans en Royke,
dank voor de antwoorden, maar ik ben nu pas thuis van het werk. Ik wou echter graag vandaag beslissen, want de koper had ook een professioneel die de auto wou.
Ik heb met de verkoper (heel aardige man overigens) afgesproken dat hij beter de auto aan een professioneel verkoopt. Geen gezeur achteraf. Ik ben intussen reeds begonnen mijn eigen motor (die schade heeft van door water te rijden) te openen. Ik wou de cylinderkop afnemen, maar heb een paar speciale (trx?) dopjes nodig. Om de cylinderkop en de turbo los te maken.
Weet overigens iemand wat ik nog allemaal nodig heb van speciaal gereedschap?
Overigens heeft de BMW geen spatplaatje zoals de Golf. Maar ik belde een vriend BMW-specialist, en hij beweert dat geen enkele motor een dergelijke onderduk mag hebben. Hij gaf me dan ook de raad: "vingers af".
Noel
19 jaar
Noel,
Misschien wel een verstandige keus om de auto te laten staan.
Succes met het opereren van je eigen auto.
Hans
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar