BMW 3-Serie: 318i E46 stationair motortoerental pendelt bij warme motor

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 318i N46

Hi Allemaal,

Ik heb een E48 318i met motortype N46. De motor gaat bij stationair pendelen alleen als deze goed warm is. het toerental loopt op tot 1600 rpm en zakt dan weer plotseling terug naar 800 rpm. De motor geeft geen code op het dashboard maar wel code P2187 bij het uitlezen. (Bank 1; System too Lean at Idle) Na wissen van de code komt die gewoon weer terug. Verder loopt de motor prima geen inhouden geen schokken geen hoog verbruik etc.. De auto heeft nu 72K echte KM's gereden. Ik gebruik ook de juiste olie volgens BMW LL04 specs.

het volgende is al gedaan:
-Olieafscheider CCV met alle bijbehorende vacuüm slangen vervangen.
-MAF sensor gereinigd (20K geleden het probleem was toen een tijdje weg)
-gasklep gereinigd
-Scheuren in slangen gecontroleerd, visueel niet met rooktester.
-1 bobine vervangen na storing lopen op drie pitten

Kan dit iets te maken hebben met de vacuum pomp voor de remmen of de slang ernaar toe? deze lekt een klein beetje olie.
Als ik de oliepijlstok eruit trek of de olievuldop open maak gaat het toerental ook omhoog maar dit schijnt normaal te zijn??
het vacuüm is niet extreem (te) hoog dus de olieafscheider zal niet weer stuk zijn.

Hopelijk heeft iemand dezelfde storing gehad en kunnen oplossen!
Alvast bedankt

jorima

Geplaatst door jorima (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Mengsel is te arm - in ieder geval bij stationair. Daardoor krijg je waarschijnlijk ook dat schommelen.
De computer kan/mag niet verder bijregelen en dat levert de code P2187 op.

De vraag is hoe het mengsel is bij belasting. Helemaal perfect of toch ook wat te arm - alleen niet zo arm dat je foutmelding krijgt. Dit is te controleren door de zogenaamde Fuel trim te bekijken.
Kennelijk werd er hier met EOBD uitgelezen dan heet die parameter "Long Term Fuel Trim".
Deze is 0% ideaal als er totaal geen problemen zijn. Is deze boven de 10% dan is het mengsel ook bij belasting iets te arm, maar wordt nog bijgeregeld.

Hoeveel lambda sondes heeft deze vóór de kat? 1 of 2?

jorima (0), 10 jaar geleden

Als ik hier kijk zie ik er drie voor de kat maar dat lijkt me sterk. http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
Ik heb een simpele OBD2 reader welke niet de "Long Term Fuel Trim" kan uitlezen.
Ik heb deze http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-1-3-5-7-Se...

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Je ziet er geen 3 Vóór de kat op het plaatje. 2 Vóór en 1 erna, maar ik denk dat het dan ook 2 erna zijn.
Er zijn 2 versies mogelijk, afhankelijk van welke uitlaatgasnorm de motor voldoet en of er een automatische bak op zit. Is wel interresant om te weten omdat je slechts op 1 bank de foutmelding krijgt.
Heb je 2 lambdasondes voor de kat, dan heb je alleen de foutmelding op bank 1 - waar cylinder 1 op uitkomt.
Maakt het iets moeilijker om de oorzaak te vinden.
Heb je 1 lambdasonde voor de kat, dan gok ik op valse lucht ergens.

Zonder sensorwaardes wordt het moeilijk zoeken. De mogelijkheden van het gebruikte scannertje zijn onvoldoende.

jorima (0), 10 jaar geleden

Thanks!
Welke scanner adviseer je?

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik aarzel hier een beetje. Ik kan wel wat scanners gaan noemen, maar de echte aanbeveling is laat het aan professionals over. Die BMW-motoren zijn prachtig, maar ze zijn ook behoorlijk complex geworden.

jorima (0), 10 jaar geleden

Ok dat snap ik.
Ik heb één lambda voor de kat en één erna het is een handgeschakelde bak.
Ik heb net weer op valse lucht gecontroleerd, eerst met rook en daarna met hulpstart op het spruitstuk en alle slangen gespoten maar het toerental loopt dan niet op dus geen valse lucht.
Heb ook de luchtfilter kast en alle slangen en af gehaald en met een lamp in het donker gecontroleerd op scheuren etc.. is allemaal in order ook de kleine slangen zijn niet lek.

Ik heb de luchtmassameter even afgekoppeld en dan loopt de motor eigenlijk heel regelmatig stationair (langzamer en beter) zonder te pendelen, ook niet als ik de peilstok eruit trek??? Is het eigenlijk normaal met de 318i dat de motor op hol slaat als je de oliepeilstok eruit trekt?

Wat me wel opviel is dat het luchtfilter erg vies was. Wel vreemd na 20K km vlg BMW mag je er 40K mee rijden dacht ik.
Zou het probleem in de luchtmassameter kunnen zitten en mag je die schoonmaken? De auto heeft nu pas 74K gelopen. alles ziet er brand nieuw uit onder de kap.

Thanks!

jorima (0), 10 jaar geleden

Het probleem is opgelost!
De O-ring onderaan waar de olie peilstok het carter in gaat zat er niet tussen waardoor de motor valse lucht naar binnen zoog.
zie nummer 9 hier: http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/To...
De motor loopt nu super en veel rustiger stationair.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.