Mijn auto slaat moeilijk aan na ong 4 uur stilstaan en met koude motor.
Vervangen benzinepomp, drukregelaar benzinerail, bougies, geen verbetering.
Als ik met koude motor heb doorgestart en de auto gelijk uitzet als ie loopt en gelijk weer start start ie in 1 x.
Als ie aanslaat na doorstarten loopt ie gelijk goed, dus geen gesputter of iets dergelijks.
Eenmaal gestart slaat ie de eerste ong 3 uur normaal in 1 x aan.
Zou het moeilijk aanslaan met koude motor ook kunnen komen door de nokkenassensor?
En is een slechte nokkenssenor niet te merken tijdens rijden? Hij rijd nl prima.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een zwak signaal van de nokkenas-sensor heeft meestal een minimaal effect op de start- en loopeigenschappen, omdat de motor-sturing dan meer af gaat op signalen van de krukas-sensor. Met losgehaalde krukas-sensor moet de motor ook kunnen lopen, als de nokkenas-sensor in orde is.
Als de brandstofdruk-regelklep in orde is (eventueel eens meten bij stilstaande auto met een manometer in de brandstofleiding), lekt/ lekken een/ meerdere injector/ -en misschien teveel. Te lage brandstofdruk of druppelvorming aan de injectoren bij de start kunnen genoemde klacht tot gevolg hebben.
Een schoonmaakbeurt van het brandstofsysteem door toevoegen van een fles Forté door ongeveer een halve tank brandstof (ook zonder klachten aan te raden, eenmaal per jaar) zal in dat geval vrij zeker verbetering brengen.
Hallo
Heb laatst een keer stp injectie reininger door de benzine gehad en toen 100 km op benzine gereden op de snelweg.
Heeft geen verbetering gebracht, of zou 100 km te weining ziijn en moet ik echt de tank leegrijden op benzine?
Als er injectoren lekken is dit makkelijk te controleren??
Ik ging er van uit dat als er injectoren lekken de auto na het doorstarten niet gelijk goed loopt, maar iets sputterend of op minder cilinders loopt.
En de auto is net apk gekeurd uitstoot was prima, is die niet hoog als er injectoren lekken?
Aangezien de auto op lpg loopt krijgt ie dan immers een beetje benzine en lpg.
Is het normaal dat de benzinepomp blijft lopen met benzinepomprelais eruit?
Zodra ik de zekering eruit haal slaat ie wel af.
11 jaar
Nog even wat langer doorrijden met de injector reiniger. Bij ernstige vervuiling kan zelfs een opvolgende schoonmaakbeurt nodig zijn.
Trek de rail met injectoren uit het inlaatspruitstuk en leg het op het motorblok (of ernaast als je de motorkap wil sluiten), laat even de brandstofpomp draaien (niet starten) en laat het geheel zo een paar uur of beter een dag staan. Na deze tijd mogen er geen druppels aan de injectoren hangen.
Als bij doorstarten het sputteren niet optreedt, is het (wel) optreden daarvan te wijten aan een slecht mengsel: Te arm of juist te rijk. Bij een gas-installatie heb je twee elektromagnetische afsluiters extra in het brandstofsysteem. De kans dat daar iets niet in orde is (bijv. of lucht in de leiding of een lek) is misschien groter dan dat de fout bij de injectoren zit.
De CO2 uitstoot na de start kan best beneden de toegestane grens liggen.
Alleen bij het starten mag/ moet (?*) de benzinepomp lopen. Als je overschakelt op gas moet deze uitschakelen, anders staat ie druk te leveren tegen een dichte afsluitklep. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur.
*) Weet niet zeker of bij een LPI-installatie de auto ook op benzine start.
11 jaar
Hallo
Ik snap de eerste regel niet helemaal, hij sputtert dus niet hij slaat gelijk goed aan.
( zoals ik het lees is het mengsel dus niet te arm en niet te rijk, dus goed)
En lpi heeft injectoren heeft ie dan ook 2 elektromagnetische afsluiters??
Benzinepomp blijft weldegelijk draaien bij lpi, ook als ik op lpg rijd.
Lpi start idd op benzine gaat na ong 500 mter op lpg afhankelijk van temperatuur.
11 jaar
Bedoeld is: 'Als bij doorstarten het sputteren niet optreedt, is het (wel) optreden daarvan (na langere tijd stil staan) te wijten aan een slecht mengsel: Te arm (door lucht in een leiding-deel) of juist te rijk (door lekkende injectoren).'
Het sputteren treedt kennelijk alleen op na langere tijd stil staan. Als (alleen) tijdsduur en niet de motortemperatuur een rol speelt bij het optreden van sputteren, is het weglekken van de brandstofdruk een mogelijke oorzaak of nadat de auto 'gas-kilometers' heeft gemaakt wordt bij het afzetten + afkoelen van de motor het benzine leidingnet niet goed opnieuw aangesloten/ wel goed aangesloten maar met lucht in een leiding-deel.
De brandstofdruk kun je meten door een manometer tussen brandstofrail-aansluitpunt en brandstofleiding te plaatsen.
Het lek kan zitten in één van de (nog steeds iets vervuilde ?) injectoren (controle hiervan: zie reactie #4), in de brandstofleiding (controleren met zeepsop) of in een van de toegevoegde elektromagnetische kleppen (controleren met perslucht is wellicht het handigst, om niet de hele klep uit elkaar te hoeven halen).
Bij een LPI installatie (Zelf laten aanleggen? Dan terug naar de installateur!) worden de aanwezige injectoren gebruikt, met afwisselend een aansluiting op het benzine-deel of op het gas-deel van het brandstofleidingnet. Daarvoor zijn of 2 extra afsluiters nodig of 1 gecombineerde afsluiter (2 ingangen/ 1 uitgang). Het goed afsluiten daarvan zou ik (laten) controleren ná controle van de injectoren.
Hoeveel km's heeft de auto reeds op gas gelopen? Het lijkt me dat injector-zittingen bij naalden terugvallend op een droge zitting (bij rijden op gas), sneller inslijten dan wanneer deze gedempt worden (bij rijden op benzine). Misschien kan een van de professionals alhier enige ervaring daarmee aandragen.
Een injector met ingesleten zitting kan een zodanig slechte nevel produceren dat het bij de start merkbaar wordt.
11 jaar
Rijd nu ong 100 km op benzine met injectiereiniger , starten gaat een stuk beter.
Vorige keer had ik bij nader inzien geen injectiereiniger maar benzine kwaliteit verbeteraar.
Maar het lijkt mij dus geen kleppenprobleem omdat het nu beter gaat.
Auto heeft 250000 km op de teller.
Op het verhaal van injectoren moet ik terug komen lpi heeft zijn eigen injectoren zitten op het inlaatspruitstuk.
11 jaar
Goed om te horen dat de injector-reiniger effect heeft. Een hele tank - of misschien wel een tweede - leegrijden om de injectoren weer schoon te krijgen is niet uitzonderlijk. Sneller gaat het als je de injectoren in een ultrasoon-reiniger* kunt hangen (alléén het mechanische deel ondergedompeld in de schoonmaakvloeistof, het elektrische deel erboven), liefst met de injectoren aangesloten op een pulserende voeding, waardoor ze als het ware 'in bedrijf zijn'.
*) Bij Aldi verkochten ze zo'n reiniger ongeveer anderhalf jaar geleden (E 25,-). Werkt uitstekend!
Op marktplaats wordt op dit moment een Lpi-set voor een M43 aangeboden:
De afzonderlijke gas-injectoren op het spruitstuk zijn op de daar vandaan geplukte afbeelding goed te zien:
De kans op ingesleten zittingen bij de bestaande benzine-injectoren wordt daarmee wel een stuk kleiner.
Niet helemaal nul, want na 250000 km gaat er hier en daar toch zeker iets slijten ....
11 jaar
Terug bij af...
Na een weekje gereden te hebben op benzine starte de auto in 1 keer.
Toen maar een rit op lpg gemaakt van 10km.
Volgende koude start weer slecht.
Weer aantal dagen op benzine gereden na 3 dagen weer goed starten.
Conclusie lpi injector lek....
Na aantal km is lpi voorraad in leidingen op en geen lekkage meer via injectoren.
Dus goed starten , na rit op lpg weer mis.
Juiste conclusie??
11 jaar
Even een paar feiten op een rijtje in een poging om de oorzaak van de moeilijke start aan te wijzen.
1) Bij gebruik van alléén de benzine-injectie treedt de moeilijke start niet op. Dan sluiten de benzine-injectoren kennelijk voldoende om de brandstofdruk gedurende een nacht te behouden. Als alléén op benzine wordt gereden, speelt het mogelijk niet goed afsluiten van de elektromagnetische afsluiter voor het benzine-net geen rol.
2) Na een wissel van brandstof van benzine/ gas/ benzine* treedt de moeilijke start wél op.
*) Aangenomen is dat bij koude motor altijd op benzine gestart wordt.
3) Tijdens het lopen op gas worden de benzine-injectoren niet meer bediend en de elektromagnetische afsluiter voor het benzine-net houdt de benzine-toevoer tegen. Koppel eens een manometer tussen injector-rail en benzine-leiding om te zien of/ hoe snel de benzine-druk wegvalt met het probleem van starten op benzine bij afgekoelde motor tot gevolg.
De benzine-druk kan tijdens het rijden op gas wegvallen door een niet goed afsluitende elektromagnetische afsluiter in de benzine-leiding (én de benzine pomp na een zekere 'overlap'-tijd toch wordt uitgeschakeld) of door het binnen lekken** van lucht via de benzine-injectoren. Die zijn dan voldoende lek-dicht voor een goede start op benzine, maar mogelijk niet lucht-dicht.
**) Lpi-injectoren en benzine-injectoren zitten aangesloten op het inlaatspruitstuk met onderdruk gedurende een deel van de 4-takt cyclus.
Als eerstvolgende aktie stel ik voor de benzine-injectoren te (laten) reinigen in een ultrasoon-reiniger. Dat gaat wat grondiger dan met aan de brandstof toegevoegde injector-reinigingsmiddelen.
Brengt dit geen verdere verbetering van het startgedrag dan moet je (dan pas) gaan denken aan een lek in een van de componenten van de Lpi-installatie, behalve als het starten op gas (na een stop) bij nog volende warme motor zonder problemen gaat.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar