BMW 3-Serie: 320d turbo? koppakking?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 150 pk

Hallo allemaal,

Ik heb een raar probleem met mijn 320d executive facelift uit 2002 km stand: 200.000 km

gisteren wou ik vrij enthousiast ergens wegrijden en halverwege het wegtrekken hoorde ik een raar soort van plof en fluit waarna het vermogen een stuk minder.

Nu komt hij eigenlijk niet meer langs de 2500 toeren (Durf hem niet goed te pushen) en het normaal zo mooie fluitende turbogeluidje is vervangen door een rare lage zeurende suis.

nou loopt er vrij dikke slang ik denk wel zo'n 10cm doorsnee van voor naar achter in de auto voor het blok. hier zit een scheur in en komt volgens mij het rare fluitende geluid uit.

als de motor stationair loopt rookt hij niet en tot de 1500 toeren ook niet. maar kom ik daar overheen en hoort de turbo aan te slaan begint het rare fluitende geluid en rookt hij echt abnormaal. De rook is blauw grijzig van kleur en door zichtbaar.

ik dacht in eerste instantie zelf aan de koppakking maar de rook is niet zo wit als ik geloof dat hij dan moet zijn en de geur is gewoon die van slecht verbrande diesel (niet die vieze zoete lucht van een koppakking)

iemand enig idee :(?

Groeten

Jean

320d facelift

Geplaatst door 320d facelift (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Jean

Vervang eerst die slang maar eens,nu deze kapot is,ontsnapt de druk weg ipv de motor in,vandaar geen vermogen meer en de rook tot gevolg.

Gr Stefan

320d facelift (0), 14 jaar geleden

Nou vanwege het verzoek bovenaan het forum plaats ik even wat het nou was.

Heb vanmiddag gebeld met de dealer.. toch de turbo kapoet:(

Bedankt voor de hulp

gr

Jean

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Jean

Heb je niet eerst de slang gerepareerd en nogmaals gekeken wat hij dan deed,alvorens de turbo gelijk te vervangen ?

Bedankt alvast voor de feedback!

Gr Stefan

vegito (0), 14 jaar geleden

Nou hoe kan dat nou.. kan BMW tegenwoordig je auto diagnose via de telefoon??.. daarmee zal je wel veel onderzoek kosten bespaart hebben of niet?. Ik zou echt die slang eerst vervangen dan kijken of ie rookt soms kan het ook iets simpels zijn wat je probleem oplost.

nonkelpater (0), 14 jaar geleden

Vervang eerst die slang, of ontvet ze met thinner en kleef ze dicht met stevige tape, en zie wat de auto doet, alvorens je domme kosten maakt.

Rob67 (0), 14 jaar geleden

En de grote vraag die iedereen zich nu stelt is: heeft Jean zich net als zovele anderen laten n**ien door de dealer, aangezien zelfs een amateur hier kan vaststellen dat het vrijwel zeker geen kapotte turbo is maar slechts een luchtlekkage in het traject tussen turbo en inlaatspruitstuk, zie http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?....
Het gaat hier om een verschil in reparatiekosten van enkele tientallen euro's tot meer dan 1.000 euro.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Jean

Heb je de auto al laten repareren ? zo nee,vervang nu eerst die slang eens..( moet toch want deze is kapot ) en rij er eens een stukje mee..

Laat eens een second opinion uitvoeren bij een andere garage..

Een plof = slang kapot = geen vermogen meer = raar geluid = slang vervangen = rijden = weer blij.. :)

En als de turbo al vernieuwt is,zal die kapotte slang ook wel vervangen zijn ?

Gr Stefan

Vinx (0), 14 jaar geleden

Weekje naar Frankrijk geweest...
Aanvankelijk zonder problemen de bergen opgetrokken in de Dordonje..

Plotseling veel vermogen verlies, doortrekken resulteerde in heftige rookontwikkeling van onverbrande diesel.

De bergen beklomen in een lage versnelling, en met gevarenlichten aan over de vluchtstrook..

Moest toch terug naar Nederland, en we hadden zeker nog 1200 km te gaan..
Vreesde voor de turbo, maar die gaf nog steeds het prettige fluitende geluid..
Wat is er dan aan de hand?
De auto zoveel mogelijk op het maximum koppel laten werken, en zo over de bergen gescheurd met snelheden tot
wel 160 km.
Geen heftige teruggang in snelheid bergje op..
En gelukkig ook geen overmatig dieselverbruik!

Het lijkt of je rijd in een BMW met een motor van een Swift...:-(

Thuis aangekomen op internet de oplossing gevonden...
Onderste slang losgeschoten van de luchtgeleider..!
Slangklem gewoon afgebroken!

Nieuwe klem, ff vieze handen en gewoon weer als nieuw!

Het blokje heeft er al ruim 330.000 km opzitten..
Het betreft hier een BMW 320D uit eind 1999 Executive 136 PK

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ja dat zeiden wel toch al!

Was dat die slang die je eerst ook al bedoelde,of weer een andere ?

Een klemmetje vernieuwen van een euro is wat anders dan een turbo.

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

= Vinx nu dezelfde persoon als 320d facelift ?? Dan is dus het probleem opgelost.

Ralf

stefan84 (0), 14 jaar geleden

[quote=Ralf_Jensen]= Vinx nu dezelfde persoon als 320d facelift ?? Dan is dus het probleem opgelost.

Ralf[/quote]
Ja ralf nu je het zegt,had het even niet gezien maar waarschijnlijk praten we over 2 personen,de TP starter hebben we niet meer gehoord.

Gr Stefan

Vinx (0), 14 jaar geleden

Hallo,

Ik ben een andere Jean...!
Onder de nickname Vinx

Ben zaterdagavond terug gekomen uit France..
Ben ook eerst op onderzoek uitgegaan, en de losse slang ontdekt.
Dat systeem moet echt goed gesloten zijn.

De Turbo werkte nog wel zonder losse slang, maar levert dan geen vermogen meer.

Gr, Jean/Vinx

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.