Hallo allemaal,
Ik heb een probleempje, ben aardig bezig geweest om van mijn 318 ci een 328 te maken in een e 46 model.
oude type was 318 m43 en die er nu in hangt is een 328 m54
ik ben ook zo stom geweest om een motor te kopen, wel met een DME maar zonder bijpassend EWS module.
de motor hangt erin alles naar behoren de motor start maar slaat niet aan... EWS module komt niet overeen met de motor.
Nu heb ik iemand op bezoek gehad met de juiste software. maar kom er niet helemaal uit.
is het nou mogenlijk om mijn oude ews module te gebruiken en te herprogrammeren?
want we hebben de juiste chassis nummers overgezet en laten syncroniseren maar hij geeft aan dat de startwaardes niet overeen komen.
is het nodig om een nieuwe ews te bestellen op kenteken van de 318 ci? en dan opnieuw te programmeren?
Alvast bedankt
Groetjes Dennis
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dealer heeft de mogelijkheid om te synchroniseren. Maar documentatie is niet echt duidelijk.
Wel staat er uitdrukkelijk bij dat een ecu vervangen om even te testen niet gaat.
Heeft de dealer het chassis-nummer in de motor gezet en de synchronisatie gedaan?
Bedankt voor de snelle reactie
Wat mist u aan mijn documentatie?
Maar idd een andere ecu is niet echt voor de hand liggend.
Een bedrijf gespecialiseerd in bmw, niet de dealer zelf.
Het programma , de DME en EWS accepteerde de wijzigingen.
Mijn eigen chassis nummer is nu bijgescheven in de DME mijn oude EWS ( en sleutel ) zitten er nog in ook gecontroleerd met mijn eigen chassis nummer via de software.
Alleen tijdens de syncronisatie geeft hij aan dat de startwaardes niet kloppen of verschillen
Kun je een EWS maar 1 keer programmeren?
Of heeft het misschien te maken omdat mijn EWS van de 318 is?
Want het bedrijf zegt dus dat ik een nieuwe EWS moet bestellen op kenteken... en dan die opnieuw programmeren
Alvast bedankt
Met documentatie bedoelde ik de officiele bmw documentatie. Online hier: http://www.spaghetticoder.org/bmw/wds/
Die zegt dat je de startwaardes opnieuw kunt instellen (synchronizeren). Je kunt het nog een keer bij de dealer proberen.
Heeft dat ook te maken met het ISN nummer?
Want die kon namelijk niet gewijzigd worden...
Dat lijkt idd op de software die hij bij zich had... ( de website )
Maar ik snap niet zo heel erg goed hoe ik die site kan gebruiken haha
Onder welke categorie valt de EWS?
En wat valt er nog meer te veranderen . of beter gezegd wat moet ik nog meer aanpassen in mijn oude EWS of DME
Selecteer: E46, Complete vehicle, drive, MS43, interfaces, EWS 3.3.
Site werkt het beste met internet explorer en een "viewer" van Adobe die gratis is. Dan krijg je ook elektrische schema's te zien met zoom-functie.
Hey ,
Ik heb even zitten puzzle en ik kon na ms43 niets vinden op interfaces.
Maar bij Service functions , Drive , DME BMS 46 or blablabla , EWS III Adjustments vond ik namelijk het volgende (wel in het Engels )
In specific cases, it is possible that synchronization between the DME/DDE control unit and EWS control unit may deviate from each other. In these cases, the test module refers to the matching procedure which must then be carried out. In this way, the variable codes of both control units are reset to the common starting value.
This matching procedure must also be conducted when a new engine control unit is installed. In this case, the matching procedure adopts the basic code of the EWS control unit from the DME(DDE) control unit. This basic matching procedure is only possible once.
With this matching it is therefore not possible to adjust DME(DDE) control units - which were adapted in another vehicle with another EWS control unit - to a further EWS control unit
Hieruit begrijp ik dat het namelijk maar 1 keer mogenlijk is de EWS te programmeren ... of de DME ?
Bij EWS III adjustments staat ook namelijk bij without DME mSS 52 en MSS 54
Alvast bedankt
HIER DE VERTALING :
In Speciale gevallen, is het mogelijk dat tijdens het syncroniseren van de DME module en de EWS module
deze van elkaar afwijken.
In dit geval moet u een test uitvoeren. in dit geval worden de variabele codes gereset en nemen ze hun standaart waardes in.
Deze procedure moet ook toegepast worden als er een nieuwe DME module word geinstalleerd.
In dit geval,neemt hij de standaat waarden van de DME module en past de procedure dit aan op de EWS module.
Deze procedure is maar 1 keer mogelijk.
Met deze toepassing is het daarom niet mogelijk om DME units die toegepast zijn geweest in een auto op een
EWS module, te programmeren op een 2e EWS module
Klopt dit zo een beetje?
Ben er bang voor dat het klopt. Nu staat er niet dat je altijd 2 nieuwe ecu's nodig hebt, maar wel 1 nieuwe.
Zou beteken dat je een nieuwe motor-ecu nodig hebt en dan maar hopen dat de EWS 3 die je hebt niet vernacheld is.
Je had precies het goede document. Want dat het slechts 1 maal mogelijk is staat bij veel andere documenten er niet bij.
ik ben er over uit , de ews had de startwaarden van de 318 ci... en die kunnen maar 1 maalig worden geprogrammeerd.
heb een nieuwe ews besteld, zodra die aangesloten word pakt hij gelijk de startwaarden van de DME van de 328.
niet gelijk maar na het syncroniseren bedoel ik...
nu maar afwachten , naar verwachting komt deze maandag aan.
Bedankt
net het programma in het nederlands gedownload. nu staat er dit.
IJking DME(DDE) - EWS III
In bepaalde gevallen kan het voorkomen, dat de synchronisatie tussen DME/DDE-regeleenheid en de
EWS-regeleenheid t.o.v. elkaar afwijken. In deze gevallen wordt in het testmoduul verwezen naar de ijking,
die aansluitend uitgevoerd moet worden. Daarmee worden de wisselcodes van de beide regeleenheden op de
gemeenschappelijke startwaarde teruggezet.
Ook moet een ijking uitgevoerd worden bij het monteren van een nieuwe motorregeleenheid. In dit geval
wordt bij de ijking van de basiscode van de EWS-regeleenheid door de DME(DDE)-regeleenheid overgenomen.
Deze basisijking is slechts eenmaal mogelijk.
Met de ijking is het daarom niet mogelijk DME(DDE)-regeleenheden, die al in een andere auto met een andere
EWS-regeleenheid afgeregeld waren, op een nieuwe EWS-regeleenheid af te regelen.
EWS3 werkt niet met een ISN nummer.
Een EWS3 die bij je (nu te gebruiken) motorcomputer hoort moet je zien te krijgen (die 2 horen bij elkaar)
Ook een sleutel moet erbij, deze hoort uniek bij die EWS3.
Andere sleutels kan je niet bij zo'n EWS3 passend maken (alleen nieuw dus)
Als je onderdelen besteld/nieuw of gebruikt altijd chassisnummer DME die je nu gaat gebruiken aanhouden.
In principe is zo'n EWS3 te herprogrammeren (EPROM lezen/schrijven), maar ik geef de voorkeur
aan bovenstaande (passende onderdelen) methode.
ISN hoort bij EWS2 en 1 en is peanuts vergeleken bij EWS3
Oiram
oke, bedankt voor je reactie.
Ik heb de motor kunnen kopen met de kabelboom en DME , mij werd verteld dat de auto uitgebrand was.
en de EWS niet meer aanwezig was.
Ik heb nu een EWS op mijn 318 kenteken besteld.
Maar op die DME die bij de 328 M54 hoord zit nog wel een sticker met chassisnummer moet ik die aanpassen in mijn eigen EWS?
We zijn namlijke van plan op met die nieuwe EWS die besteld is die eraan te koppelen... en dan moet hij de startwaarden van de M54 oppakken is het niet?
want dat is de foutmelding dat de startwaarden niet kloppen.
Voor mij is het eigenlijk allemaal moeilijk en onduidelijk.
En een compleete set is er ook niet voor het oprapen.
MSS54 wordt alleen gebruikt bij een 3.2 liter M3. Ik denk dat je ander type ecu hebt.
Sorry de M54 motor
en ik zag wel met uitlezen een ISN nummer staan maar die kon niet worden gewijzigd
Van welk bouwjaar is die computer eigenlijk die je wilt gaan gebruiken?
ISN is niet in de DME aan te passen, is een vast uniek nummer.
Je heb verschillende EWS3 versies oa 3, 3.2 en 3.3 (versie is uit te lezen of staat soms op de EWS)
Bouwjaar 1999 verwacht ik eigenlijk een EWS3.3
Die EWS 1999 was daar ook een ISN nummer af te lezen?
Oiram
De DME die ik wil gebruiken komt uit 2001 mijn auto en EWS III uit 99...
op de EWS module staat EWS III
kan het niet meer herinneren , maar die monteur met de software vertelde dat dat niets uitmaakte dat ISN nummer.
We hebben het chassis nummer van de m54 motor aangepast in de DME naar mijn eigen Chassis nummer.
Hij gaf aan tijdens het syncroniseren dat de startwaardes verschilde als foutmelding
Jij moet welhaast 3.3 hebben.
Een gebruikte DME hoort bij zijn eigen EWS3.3 en kan nooit meer werken met een andere EWS.
Op het moment dat je een auto met een nieuwe DME en nieuwe EWS3.3 op contact zet neemt
de DME de rolling code tabel over van een EWS3.3 (en die programeer je er later niet gemakkelijk meer uit)
Die tabel staat dus voor de rest van zijn leven vast in die DME.
Defecte onderdelen vervangen? dan
Een EWS3.3 alleen nog maar nieuw aanschaffen (een die bij de DME hoort, op chassisnummer dus)
Of een nieuwe DME en die accepteerd dan 1 keer welke EWS3.3 rolling code tabel dan ook.
Die foutmelding ontstaat omdat die rolling tabel niet klopt (maar ook niet met een nieuw bestelde EWS van je eigen auto)
Oiram
Verdomme :(
Waar vind ik nou nog een compleete set sleutels EWS en DME voor me 328
Gewoon eens bij wat sloperijen informeren? (compleet set)
Of bij de dealer op chnr (donor auto?) ews bestellen? (is te proberen)
En jou eigen oorspronkelijke setje (DME-EWS-sleutel) netjes bij elkaar houden.
Anders heb je daar hetzelfde probleem mee.
Oiram
Ja de EWS is besteld. Als het goed is komt die maandag binnen...
Nu maar even afwachten en bijna weekend vieren...
Bedankt voor de reactie's
Je bedoelt hopelijk nieuwe EWS (die bij je nu te gebruiken DME hoort)?
Denk erom als je je sleutels van je eigen auto gebruikt, je je oorspronkelijke EWS weg kan gooien.
Sleutels hebben ook een rolling code en als die door die nieuwe EWS veranderd word werkt die
sleutel nooit meer met je eigen oude EWS.
Heb je er weer een foutcode bij: "rollingcode van sleutel is fout"
Ik zeg het maar even, anders heb je direct 2 motorcomputers zonder juiste EWS
Oiram
Nee ik heb een ews laten bestellen die bij mijn auto hoort... op me oorspronkelijke kenteken... die gozer vertelde dat dat goed was en dat de ews dan de startwaardes over neemt van de DME van de m54
EWS binnen gekomen ditmaal EWS 4.3 erop gezet ingeleerd maar syncroniseren doet hij niet... Pfff
Startwaarden komen niet overeen...
Ik zag wel tijdens het coderen van de DME dat deze nog 11 keer geprogrammeerd kon worden....
Iemand ervaring met dit gedeelte van coderen en programmeren?
of weet iemand een zaakje te zitten waar ik desnoods me DME naar toe kan opsturen zodat deze Eprom word herschreven zonder EWS blokkering?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar