Hallo ik heb een BMW 318IS (de 16V variant) met een vreemd probleem.
Als ik gereden heb als de olie dus lekker op temperatuur is, en ik de auto even uit zet (om bootschappen te doen of wat dan ook) en ik 15min weer bij de auto kom om hem te starten slaat hij direct aan. Maar als ik weg wil rijden stottert de motor heel erg. Als ik dan een paar keer vol het gas intrap loopt hij weer als een zonnetje.
Dit gebeurt alleen als de motor dus was is. Koud starten is geen probleem
olie is reeds vervangen en bougies ook. Deze waren als nieuw.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Martin,
Je zou eens kunnen proberen om de bougiekabels en bobine nat te sproeien met een plantenspuit als de motor loopt, als je nu vonken ziet, geknetter hoort of de motor afslaat weet je hoelaat het is..
Merk je nu geen verschil, zou je eventueel de weerstand kunnen meten van de koelvloeistof temp sensor..
Ik neem aan dat hij pruttelt / stotterd ( verzuipt / te rijk mengsel ) en niet doet inhouden ? ( arm mengsel / lucht lekkage )
Gr Stefan
dat kan ik even proberen.
Maar het rare is hij doet het alleen als hij warm is nadat ik hem gestart heb. 2 / 3 keer vol op het gaspedaal en hij loopt weer super.
hij houdt dus even in bij volgas na het warm starten en daarna gaat hij weer als een speer.
14 jaar
Oefen eens wat geduld na de warme start als de motor niet wil. Gewoon een halve minuut wachten zonder gas te geven.
Kun je na die tijd gewoon gas geven?
ik zal het eens proberen. Alvast bedankt!
14 jaar
Ik heb het zelfde probleem, en inderdaad na een halve minuut draait de motor normaal.
Wat is hier de oorzaak van?
14 jaar
Ik kan de aanleiding geven. Na een halve minuut werkt de lambdasonde en regelt de computyer het mengsel.
Dan loopt de motor redelijk tot goed. Voordat de computer het mengsel regelt is er iets verstoord, daardoor kun je geen gas geven.
Oorzaak? Valse lucht of een defecte sensor of een probleem met de brandstofdruk.
Inderdaad, het mengsel zal om de e.o.a. reden te arm zijn..
14 jaar
Ik heb zowat alles vervangen aan de motor maar het probleem blijft!!!
Het probleem doet zich echter niet voor wanneer ik een ecu van een model zonder catalysator en lambdasonde gebruik.
Daar ik de lambdasonde ook al vernieuwd heb, lijkt volgens mij het probleem in de ecu of de catalysator te zitten.
14 jaar
Is de auto gechipt ? Anders eens de software laten bekijken, het kan zijn dat daar ergens iets fout gaat.
Maar heb je de auto zo gekocht, of liep hij eerst wel goed en is dat probleem ineens ontstaan ? Anders zou ik niet meteen je ECU ( chip ) verdenken, omdat daar niet zomaar vanzelf wat aan veranderd.
14 jaar
Ik heb de wagen zo gekocht, je merkt dit echter op na enkele minuten stilstaan bij warme motor, en wanneer de motor teruggoed draait is er geen enkel probleem meer. Ik heb al een andere ecu getest (van een 316i met cat.) maar deze heeft hetzelfde resultaat.
Enkel met ecu van een wagen zonder cat. doet het de motor het prima. (heb ten einde raad zelfs al een andere motorblok geplaatst maar dit helpt ook niet)
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar