BMW 3-Serie: 330D wil niet aanslaan wanneer moter warm is

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3 liter

Hallo, sinds kort heb ik een probleem met mijn bmw 330 diesel..
Wanneer mijn moter warm is en ik zet mijn auto af en wil opnieuw starten, dan wil ie niet aanslaan!
Koude start is geen probleem..hij rijdt ook goed en heb geen vermogen afname wanneer ik power nodig heb.
Vorige week is de toevoerpomp vervangen omdat de monteurs dachten dat het hier aanlag..Twee dagen goed gestart..Maar vrijdagavond ben ik op senelweg gestopt om te tanken en betaald te hebben kreeg ik de auto niet meer gestart..Minuut of tien gewacht en toen pakte ie wel..
Heb hem vorie week uitlaten lezen en gereset en tijdens rijden is ook de brandstof druk gemeten maar alles was goed...
Heeft er iemand van jullie enig idee waar het aan kan liggen?
Het lijkt wel of ie geen diesel in de cilinder spuit maar waarom dat wanneer de moter warm is..

En nog iets: Bij de brandstof filter heb je twee van de bussen waarvand de ene langer is als de andere..
De slangen staan in verbinding met de koelsysteem..Maar de korte grijze metalen bus is zo warm dat ik hem niet kan aanraken..Waar dient dit voor??

beyazkurt_a

Geplaatst door beyazkurt_a (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

35 Reacties

Faisel (0), 14 jaar geleden

Kijk eens naar je temperatuursensor wat op je waterpomp zit. Waarschijnlijk is die defect en geeft die verkeerde waardes aan waardoor tijdens het uitlezen niet word aangemerkt als defect. Heb precies hetzelfde probleem gehad.

beyazkurt_a (0), 14 jaar geleden

Maar wat heeft een temperatuursensor met inspuiting van diesel te maken?
Ik merk wel dat de dikke slang onder de moterkap best hard is..
Maar de BMW dealer moet dat toch kunnen uitlezen?

beyazkurt_a (0), 14 jaar geleden

kan iemand me vertellen wat voor onderdeel dit is bij nummer 7 ?

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...

Het gaat me om die korte bus waar deslang nummer 1 op wordt aangesloten..Hier zit ook een stekker op maar weet niet waar dit voor dient..

beyazkurt_a (0), 14 jaar geleden

Nog even een kleine aanvulling hierop..
Auto start soms wel/ soms niet wanneer de moter warm is..
Wel is het zo dat hij er ong. 3 seconden over doet om de auto aan de gang te krijgen.
Niemand die me hier kan helpen?

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Laat hem uitlezen en kijk wat de start toerental, als die te laag is zou je je startmotor kunnen controleren, als de startmotor het aan het begeven is draait ie warm langzamer rond waardoor de moeizamer start.

gr Martin

beyazkurt_a (0), 14 jaar geleden

Bedoel je dan dat het een mechanische storing zou kunnen zijn of doel je op het relais wat erboven zit?
Zit een logica achter..want soms als ik wil starten gaat ie rond en slaat dan ineens af..zomaar na een paar seconden..Kunnen ze bij het uitlezen algemeen, het start toerental gelijk zien en meten?

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Meestal kun je het wel horen als je het vaker meegemaakt hebt, meestal zijn de koolborstels ingelopen. Heb het met diverse e60/e61 meegemaakt dat de startmotor kapot ging door olie lekkage uit het spruitstuk en die gingen ook moeilijk starten als ze warm waren en het doorstarten werkt alleen maar tegen.

gr Martin

beyazkurt_a (0), 14 jaar geleden

Gister opgemerkt dat ik lekkage heb van mijn stuurbekrachtigingspomp (olie)
Vandaag wordt ie uitgelezen bij de BMW dealer..
Kan het zijn dat de lekkage deze storing kan veroorzaken? Misschien dat de olie op elektrische sensoren druppelt waardoor de auto niet wil starten?
Je kan ook niet 1..2...3 zien waar de lekkage is dus het beste is om hem op de brug te inspecteren?
Ik hou jullie op de hoogte..

beyazkurt_a (0), 14 jaar geleden

Vandaag de auto uitlaten lezen bij de dealer en er kwamen de volgende foutmeldingen :
Gloei-systeem
Nokkenassignaal
OPvoerdruk
En de monteur wil een verstuiverlektest doen..
Wat denken jullie waar het aan zou kunnen liggen?

AKTAY (0), 14 jaar geleden

Injector lekt

beyazkurt_a (0), 14 jaar geleden

Oke Arib bey, heb je hier ook een logische beredenering voor?
Moet ik dat niet kunnen merken of zo?..
Net ook weer..Kom van mijn werk 20 minuutjes op snelweg en parkeer de auto om vervolgens weer te starten maar dan wil ie niet aanslaan en dan valt ie uit..Morgenochtend start ie weer..
Vreemd is het niet?
Waar kan ik een verstuiverlektest laten doen in de buurt van brabant? Hebben jullie enig idee?

AKTAY (0), 14 jaar geleden

Mijn broer heeft ook een 330d 150KW
Heeft dezelfde probleem gehad.
En naderhand bleek dat een van de injectoren lekte en bij koude start niet.
En voor de rest merk je er niets van.
Nu is het opgelost zijn 330d doet het niet meer

beyazkurt_a (0), 14 jaar geleden

ARif bey.. mijn auto is 135 kw wel gechipt maar dat zou niks mogen uitmaken..
Die probleem wat jullie hadden aan de 330d..Wilde die ook niet starten wanneer de motor warm was?
Want ik neem nu mijn reservesleutel mee als ik ergens naartoe moet.Ik zet mijn auto op slot en motor draait vrolijk rond..Heh he
Dus jouw advies is om een verstuiverlektest te doen en mocht hier het probleem zijn, de injectors vervangen?
Gelijk alle 6 of enkel die kapot zijn? Commomrail verstuivers zijn ook op elkaar ingespeeld denk ik.
Moet je dit ook dan programmeren in ecu of zo?> of enkel vervangen en rijden maar?

beyazkurt_a (0), 14 jaar geleden

Morgen dan maar een garage vinden die een lektest wil doen..ik denk dat ik dan ook gelijk de nokkenassensor vervang..
Waar kan in revisie verstuivers vinden in geval dat ze kapot zijn?

BEEMER320D (0), 14 jaar geleden

@beyazkurt_a

Ik weet niet hoe handig je bent en of je er de tools en plek voor hebt maar je kunt zelf ook een soort van verstuiver lek test doen.
Alles demonteren zodat je bij de retourslangen kunt van de verstuivers/injectoren, de retourslangen zitten met een klipje op de verstuivers geborgd, die maak je allemaal los en haalt ze van de verstuivers af.
Dan klem je de retourslang die naar de retourleiding gaat af en start je de auto.
Als de auto gestart is dan moet je bij de retoureindjes van de verstuivers waar normaal de leidingen op zitten een paar druppeltjes uit de verstuivers zien komen.
De verstuiver die lek is zal zo ongeveer constant brandstof sputteren uit zijn retoureindjes.
Is dat zo dan word het verstuiver(s) demonteren en even laten reviseren.




succes!

beyazkurt_a (0), 14 jaar geleden

Hallo allemaal..Ik ben vanochtend naar de bmw specialist (verhoeven) en wilde mijn probleem vertellen over het niet starten wanneer de motor warm was. Kom ik daar blijft de auto starten ?? paar keer afgezet en gestart maar elke keer sloeg ie aan!
Kwam voor een verstuiverlektest maar nadat ik mijn verhaal heb verteld, vertelde hij me dat het aan de pomp in de dieseltank te liggen.Wat bleek nou..Ik heb hem gisteravond volgetankt en ben ermee naar mijn werk gereden en heb hem zelfs daar ook opnieuwe gestart.Normaal zou ie dat dus niet doennn..
Dus ik ga even een paar honderd kilometer rijden vandaag en concstan motor afzetten en starten..
Mocht het zijn dat de tank ver leeg is,ligt het volgens mij aan de pomp in de tank..
Een commonrail hogedrukpomp is beveiligd als je een verschil hebt van 0.5 bar..Hierdoor spuit ie dan ook niks in de cilinder..
Wat denken jullie ervan?
Ik ga in ieder geval even richting rondjes rijden nu..

BEEMER320D (0), 14 jaar geleden

@beyazkurt_a

Er zitten in het brandstof toevoer circuit een 2 tal opvoerpompjes.
1 in de tank en 1 onder de auto, ter hoogte van de bestuurder stoel ( hier staat heel de brandstoflijn uitgelegd : http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/To... )
Dat pompje onder de auto ter hoogte van de bestuurder stoel wil wel eens de geest begeven :
( http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/To...fuel_pipe_diesel_pump/ )

De pomp in de tank gaat eigenlijk bijna nooit kapot (bijna nooit ;-) en er zit ook nog een overhevel pompje in de tank zelf omdat de tank vanwege de aandrijfas uit 2 compartimenten bestaat.
Dat overhevel pompje gaat ook wel eens stuk maar dan kun je de tank echt maar tot +- 70% leegrijden en start ie daarna echt niet meer omdat er gewoonweg geen brandstof meer toegevoerd kan worden terwijl er volgens de meter wel brandstof aanwezig is dus dat lijkt me uitgelsoten als ik je verhaal volg.

Mocht dat zo zijn dan zou ik beginnen met het pompje onder de bestuurder stoel, die is makkelijk te checken op werking en die kun je ook horen lopen.
Daaarna zou ik de opvoerpomp in de tank checken op gebreken, als je de achterbank eruit haalt wat goed te doen is zit de pomp aan de rechter kant.
Stekker er af, stekker er op en je hoort het verschil.

In je eerste bericht alhier heb je toch al eens aangegeven dat je net getankt had en dat de auto toen ook niet liep.
Ook heb je de auto uit laten lezen en kwam er het volgende uit :
- Gloei-systeem
- Nokkenassignaal
- OPvoerdruk

Dus al met al ...mocht het aan het brandstof opvoersysteem liggen dan ga ik voor het pompje onder de bestuurder stoel en ik sluit nog steeds niet uit dat je problemen hebt met een of meerdere verstuiver(s).
Is er inderdaad een pompje kapot..... vervang dan gelijk met het pompje je brabdstoffilter mee want dan kan daar vijlsel in zitten wat de zaak doet verstoppen.

Succes!

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Als de pomp onder de auto echt stuk is en niet meer draait start de auto helemaal niet meer. Als ie versleten is en niet genoeg druk leverd moet je de brandstof druk meten, moet zo uit het hoofd iets van 4 bar zijn. Als ie niet meer genoeg pompt (En slechter wordt als ie warm is) zou je start problemen kunnen krijgen, het duurt dan vaak ook niet meer lang voordat ie het helemaal begeeft.

gr Martin

beyazkurt_a (0), 14 jaar geleden

Ben net thuis.Geparkeerd en doe de motorkap open en tot mijn verbazing ruik ik diesel..!!
Het zijn de slangen die vanaf je brandstof filter naar de pomp en zo gaat.Daar heb je een 3-weg aansluiting als het ware..+ mijn stuurbekrachtigingolie is op.
De tevoerpomp onder de bestuurdersstoel was twee weken geleden al vervangen.Ik dacht dat het aan de pomp zou kunnen liggen die in de dieseltank zit..Hij start nog steeds en de motor is goed warm..
Morgenochtend heb ik een afspraak staan bij de garage.
Kan het dan toch zijn dat de slangen versleten zijn waardoor de hogedrukpomp zichzelf beveiligd door middel van niet inspuiten?

beyazkurt_a (0), 14 jaar geleden

Ben net terug van garage..
Weet niet of het een opluchting is maar mijn verstuivers zijn nog goed..Dus dit kunnen we uitsluiten..!
De toevoer en retourslangen van brandstof zijn lek..Deze zijn besteld en worden van het weekend vervangen.
Storingen uitlaten lezen en kwam nog steeds een melding van "opvoerdruk te laag "
Nou nog een tweede hands pomp zoeken die in de tank moet en dan moet het volgens specialist opgelost zijn..
O ja..de stuurbekrachtigings slangen lekken.. Wilde ze gelijk laten vervangen maar toen ik de bedragen hoorde schrok ik er wel van. Alleen de slangen al kost 200 euro !!
Kan ik dit met een tweede handse slangen oplossen ?

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Waarom wil je alle slangen vervangen dan? Maak de boel schoon en kijk welke lek is. Als het 1 van die dure is dan is je tankje ook zo leeg want dat zijn de hoge druk slangen. Heel vaak is het de toevoer slang van het vatje naar de pomp en das een veel goedkopere slang. 2e hands is bijna niet te doen want die slangen zijn heel erg specifiek voor motor/auto.

Als je brandstof slangen lek zijn kan dat ook goed een te lage druk melding geven. Maar als 1 van die slangen lek is dan moet ie ook wel een hoop brandstof lekken.

gr Martin

beyazkurt_a (0), 14 jaar geleden

Hallo, volgens mij heb ik het niet duidelijk getypt..
De Toevoer en afvoerslangen worden vervangen door nieuwe hoged druk slangen..Deze zijn besteld..
En ja klopt,ik heb momenteel veel lekkage van diesel..ik rij er nu ook niet mee.Trouwens ik kreeg hem net niet aan de praat duss..
Omdat tijdens uitlezen aangaf dat opvoerdruk te laag was, verdankt ie de pomp in de tank...
Morgen ga ik een opvoerpomp halen die in de tank zit en laat deze vervangen..
De stuurbekrachtigings slangen lekken ook..En deze kosten ruim 200 euro vandaar dat ik vroeg of een tweede handse slang er ook opgezet kon worden.
Ik vond het zowiezo vreemd dat als ie stationair draai, dat mijn verbruiksmeter oploopt...
IK hou jullie op de hoogte..

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Als je hoge druk slangen lek zijn dan heb je nu ook geen stuurbekrachting meer, dan wordt de olie er zo uitgedrukt.
De druk meter zit op de pomp en als je toevoer lekt heb je je zowieso geen goed druk. Hier staat normaal gesproken een kleine
4 bar druk en die wordt dan aan de pomp niet gehaald. De pomp in de tank is er alleen voor om de brandstof rond te pompen zodat
de brandstof uit de andere kant van de tank gebruikt kan worden.

gr Martin

beyazkurt_a (0), 14 jaar geleden

Hallo Martin..ja klopt..ik wacht nu ook even op de slangen..Nadat deze erop zitten gaan we kijken of ik nog steeds lage opvoerdruk heb..
Wat betreft mijn stuurbekrachtiging : Ik koop regelmatig een fles ATF-olie en vul deze bij..
Volgens de monteur lekt het aan de slangen..Hij heeft ze iets aangedraaid zegt ie dus ik moet even afwachten wat ie doet (als de auto weer rijdt ).
Ik dacht dat de pomp die in de tank zat ook voor druk zorgde..Maar als ik je bericht lees komt het over alsof ie geen druk levert, maar brandstof aanzuigt en rondpompt...
Zodra mijn problemen verholpen zijn denk ik dat ik overstap naar een andere BMW..
Misschien de nieuwe 530D of een 118D..

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Die pomp zorgt wel voor een beetje druk maar de druk voor de common rail pomp word geleverd door de pomp onder de auto. Die slangen kan ik niet beoordelen alleen maar dat die hoge druk slangen echt onder hele hoge druk staan als je stuurt en als daar een klein lekje inzit spuit het eruit tijdens het sturen, je bent dan zo je olie kwijt. Ik kom het heel vaak tegen dat juist de enigste
slang die niet onder druk staat lek is.

gr Martin

beyazkurt_a (0), 14 jaar geleden

Okee..dan laat ik hem even door een andere monteur ernaar kijken..Je weet maar nooit.!!
De opvoerpompen...kun je die niet controleren of deze goed zijn ja of nee??

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Je kunt de opvoerdruk (laten) controleren met een analoge meter. Ik dacht 4 of 4,3 bar.
Als die druk goed is en blijft tijdens het rijden dan is de pomp goed.

beyazkurt_a (0), 14 jaar geleden

Oke..we hebben het over de pomp die aan de onderkant van de auto (onder bestuurdersstoel ) zit..
En de pomp in de tank? Hoe kun je deze laten controleren..
Ik vind het nogal verwarrend..Als de monteur uitleest en hij geeft een storing aan van opvoerdruk te laag..Dan ga je toch meten als monteur zijnde of het inderdaad ook zo is? We praten wel over een pomp van 300 euro he?
De pomp onder de bestuurdersstoel is recent vervangen weliswaar voor een tweede handse..En nu wil hij de pomp in de tank vervangen " omdat het nergens anders aan kan liggen "
Is het zo moeillijk om je brandstofdruk te meten op verschillende punten in het systeem..?

swodniw (0) PRO, 14 jaar geleden

hallo

heb een auto meegemaakt met hetzelfde probleem, auto startte altijd met koude motor, warme motor soms wel soms niet
anwb gebeld, die sloeg met een ijzeren staaf op de pomp in mn tank (via het gat onder de achterbank links)
vervolgens startte de auto weer. Totdat ie weer eens niet startte...

nieuwe pomp in brandstoftank (250 euro), probleem toch niet opgelost...
het rare was, dat de auto gewoon startte wanneer je een klap gaf op de pomp in de brandstoftank, terwijl er een nieuwe in zat
ik begon te twijfelen aan de ' nieuwe pomp'
terug naar ekris dealer, deed er niet moeilijk over en zette er weer een nieuwe pomp in de tank

na een paar dagen, ja hoor, hij startte niet

-volgens een monteur was het mijn nokkenas sensor, ook deze vervangen zonder resultaat, want tjah...wanneer je een klap geeft op de pomp in de tank deed ie het weer, dus dat heeft niets met de nokkenas sensor te maken!

-verstuiver lek test gedaan, bleek 1 verstuiver lek, deze verstuiver vervangen, probleem toch niet opgelost


-waar lag het dan aan? de opvoerpomp onder de auto! wanneer ik een klap gaf op de pomp in de tank, kreeg de pomp onder de auto ook een ' klap' waardoor de pomp weer op gang kwam.

Om maar even aan te geven, dat het soms erg lastig is....

advies voor jou beyaskurt_a: mocht ie weer neit starten, kijk even of je de pomp in de tank een lichte ' stoot ' kunt geven met een grote schroevendraaier en zie of de pomp weer op gang komt, zo ook met de opvoerpomp onder je auto. Zorg er wel voor dat de metalen plaat onder je auto wel los in je kofferbak ligt, anders kun je er niet bij
hoop dat je wat aan deze info hebt

gr swod

beyazkurt_a (0), 14 jaar geleden

Hoi even update...
Vandaag de auto opgehaald van garage ivm vervangen van aan en retour brandstofleidingen..
Paar honderd euro armer en dan zul je zien dat ze net die ene slang niet hebben vervangen die lekte.. :cry:
Nieuwe situatie:
Heb nog steeds ergens lekkage denk ik ( bewijs is de plas diesel onder auto )...
Waar ik me meer zorgen om maak is dat mijn verbruiksmeter flink oploopt tot wel 40 liter/100 kilometer :?: :?:
Storing nog steeds : " opvoerdruk te laag " monteur verdenkt dat het de pomp in de tank is..
morgen haal ik een tweedehandse en laat ik hem vervangen..
Ben 30 jaar maar ik begin grijze haren te krijgen ddor dit gedoe ! :(
Heb bmw zwartepoort gebeld om te vragen of ze de pompen los van mekaar kunnen meten maar hun laten niks kwijt..Het schijnt dat die mannen een soort stappenplan hebben bij zulk soort gevallen..Heb gevraagd hoe lang zoiets zou kunnen duren ivm. arbeidskosten+koffietijd hehe maar ook hier zeggen ze niks over.Het komt erop neer dat ik mijn auto moet achterlaten bij hun.. :roll:
Weet eigenlijk niet meer wat ik moet doen en bij welk garage ik moet aankloppen waar ik duidelijkheid over krijg..
Kennen jullie iemand of een garage die duidelijk is en die er verstand van zoiets heeft en die uiteraard ook betaalbaar is :help:

Ps. Als je je achterbank los haalt zie je twee zwarte kappen.Wanneer ik die weghaal zie ik bij beide een stekker en een brandstofslang Maar wat zit waar?? En kan ik die pomp zelf eruithalen en een andere eropzetten??

beyazkurt_a (0), 14 jaar geleden

Hoi Hoi..PFFff vandaag de auto van top tot teen laten uitlezen op alle punten..
Twee " sporadische storingen " die de programma aangaf ga ik maandag bestellen bij de dealer:
Nokkenassensor en de Druksensor op de brandstoffilter..
Naar de inspuitingen gekeken van de verstuivers en die zijn ook perfect.
starttoerental is goed..
Hopen dat het toch een van die 2 sensoren zijn want anders moet ik weer vanaf het begin beginnen...
O ja...Stel dat er een 1 verstuiver lek zou zijn,dan zou je dit toch ook aan je inspuiting kunnen zien of moet je toch een verstuiver retour lektest uit laten voeren voor de zekerheid ?

beyazkurt_a (0), 14 jaar geleden

weer even een update..:
Vandaag de lekkage aan de hogedrukpomp verholpen..
Verbruik geeft ie nog steeds hoog aan. en vandaag weer laten uitlezen en gaf geen storingen weer.
Nadat ik een rondje heb gereden en motor had afgezet wilde ie weer niet starten.Monteur erbij gehaald en weer laten uitlezen.
Hij gaf het storing : Nokkenassignaal aan.. Hierna startte ie weer gelijk.
Sensor een beetje schoongemaak en gecontroleerd op kabelbreuk of iets dergelijks..
Waneer is weer niet wil starten ga ik hem weer laten uitlezen en mocht ie dan weer die sensor aangeven, ga ik gelijk een nieuwe kopen bij de dealer en dan maar hopen dat het dan opgelost is.
Jullie horen nog van me

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Bestel die sensor maar gelijk. Komt vaker voor bij warme motor niet starten. Meestal komt de fout code er na de eerste start al in en wil hij bij de 2e start nu meer lopen. Na het wissen doet ie het dan weer 1 keer.

gr Martin

Marcel D (0), 14 jaar geleden

Zie mail, is een tip.

beyazkurt_a (0), 14 jaar geleden

Heren voorlopig laatste update :
Nokkenassensor is vervangen en alles is gereset..
Paar dagen gereden en hij start nog steeds..
Heb alleen nog een klein probleem(pje)....:
Op de hogedrukpomp zit een retourbrandstofslang, deze is vorige week vervangen maar hij lekt.
Met een slangenklem vastegezet een aantal keer maar nog steeds is de lekkage niet verholpen.
Na een andere slangenklem geprobeerd te hebben heeft ie twee dagen niet gelekt totdat ik met een doek ertegenaan kwam tijdens het controleren.
Hebben jullie enig idee hoe ik dit lekkage kan opheffen ?
Zie nu ook gelijk dat mijn verbruiksmeter oploopt wanneer ie stationair draait..
Ik kan me niet voorstellen dat het aan de hogedruk pomp kan liggen.
Wie heeft er tips voor mij?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.