hoi ik heb een bmw e36 gekocht als 325i maar op het kenteken staat bij handelsbenaming 3 b????
is dit een 325i of een alpina???het gewicht is 1390 kg normale 325i is 1320?
wie weet hoe het zit?
bvd,matthijs
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gewoon door een slaperige rdw medewerker ingevuld. Kenteken bewijzen staan vaak vol fouten.
Gewicht wordt bepaald bij importkeuring en is altijd anders als bij een normale nederlandse auto.
En dan heb je mooi pech omdat je dan in een hogere wegenbelastings tarief zit.
Een echte alpina heeft geen BMW op het kenteken staan.
gr Martin
hoi martin ok bedankt,,,maar ik kan hier nu dus een zwaardere m 3.2 in leggen?er staat nl alleen 6cil en geen cil inhoud op het kenteken...?mvgr,matthijs
14 jaar
Dat kan altijd en ik zou hem dan toch laten omkeuren en alles aanpassen wat nodig is, want oom agent is ook niet gek en je kunt natuurlijk
wel gewoon zien dat er wat anders in hangt. En dan hebben we het nog niet eens over de verzekering.
Omkeuren is niet zo ingewikkeld meer als een paar jaar geleden en is wel de moeite waard geworden om niet in de problemen te komen.
gr Martin
Mijn 325 E36 weegt 1280 kg..
Omkeuren stelt ook niks meer voor, voor 50,- staat hij op kenteken, incl keuring en papieren etc bij de rdw..
Gr Stefan
14 jaar
Je bent pas echt verplicht om te keuren wanneer er een andere motor in ligt dan het kenteken doet zeggen, jouw kenteken geeft aan 6 cilinder, of dit een 2 liter 3 liter of 8 liter is is dus niet duidelijk, een m3 motor kun je dus gewoon monteren , wat wel van heel groot belang is is dat je de historie van die m3 motor kent plus eventueel een kopie maakt van het kentekenbewijs waar hij uitkomt dit omdat oom agent wel wil weten of jouw motor niet gestolen is
heb zelf een e36 sedan uit 91 316i om laten keuren naar 328i met 265pk hij is in lelystad geweest en heeft heel het circuit gezien, dit heb ik puur gedaan voor de waardevermeerdering van de auto, ik had deze namelijk ook als 6 cilinder kunnen laten registreren en dan worden de standaard waardes genomen van een 320 of 323, omdat een rdw ambtenaar zonder papieren van de motor niet kan zien of het een 320 323 325 of 328 is
ben met dit hele gedoe zelf een jaar bezig geweest en ga binnenkort een 320i ombouwen naar m3 (m3 uit engeland) maar laat deze als 6ciliner op kenteken staan, scheelt verzekering en wb
om even terug te komen op jouw vraag en idee, doe wat je hart je ingeeft, als jouw intentie puur is om er lekker mee te gaan rijden zou ik de omkeuring lekker laten gaan, wil je hem als zijnde m3 ook weer gaan verkopen, is het raadzaam hem wel om te keuren, ivm waardebepaling (handig als je dan bij de eventuele verkoop wel een foto documentatie of eventueel donor (kopie) kentekenbewijs hebt
groet
14 jaar
Oom agent heeft hier zeker wel wat over te vertellen, als die alleen al denkt dat het niet in de haak is kan ie gewoon de auto in beslag nemen en onderzoek laten doen naar motor/auto combinatie, dat 6 cilinder zegt helemaal niets over wel of geen goedkeuring, er moet een type goedkeuring zijn voor dit model met deze motor en dat is heel wat anders als 6 cilinder op kenteken. En aangezien het omkeuren heel gemakkelijk is geworden zou ik het risico niets lopen.
gr Martin
[quote=bmwmarcobmw]Je bent pas echt verplicht om te keuren wanneer er een andere motor in ligt dan het kenteken doet zeggen, jouw kenteken geeft aan 6 cilinder, of dit een 2 liter 3 liter of 8 liter is is dus niet duidelijk[/quote]
De vermelding op het kenteken spreekt over het aantal cilinders en KW.
Toch wel duidelijk lijkt mij..
Gr. paul
Bij BMW staat er alleen nooit het aantal kW op het kenteken
gr Martin
alleen wanneer je een bmw opnieuw op kenteken laat zetten wordt(wanneer jij de gegevens hebt van de motor het aantal KW vermeld anders niet zeker de modellen voor 96 staat bijna bij geen enkele het aantal kw's
14 jaar
Marco,
Denk je echt dat je auto meer waard word omdat hij door de rdw even rond gecrost heeft op lelystad ??
Omkeuren stelt inderdaad niks meer voor, voor 50 euro staat hij mooi op kenteken, en dat is beter dan die bijna 800 euro wat het eerst koste en toen moest je wel de weggedragtest / geluidsmeting etc doen, met andere woorden, het koste een pak meer geld voor exact hetzelfde..Daarbij word je auto geen 1000 euro meer waard omdat hij op het circuit geweest is, tenminste, dat is mijn mening.
Is toch alleen maar een voordeel ? Daarbij staat veiligheid wel op de eerste plaats, dus alles monteren zoals het standaard hoort is het minste wat je moet doen, ook de remmen moeten aangepast worden en dat 'vergeten' velen ook wel eens, omdat ze toch wel stop komen met de originele..
14 jaar
@ stefan:
allereerst, gelukkig is er niet mee gecrost, maar een doodnormale weggedrag test uitgevoerd(ieder zijn eigen optiek hier over maar crossen en rijden zie ik als een groot verschil)
door dat mijn auto van 316 naar 328 ging had ik een vermogens toename van meer als 40% dan ben je verplicht naar lelystad te gaan, zit je hier onder is een wijziging van kenteken voldoende, daar mijn 316i uit 91 geen ruk waard was met die motor erin zonder wijziging op kenteken, ben ik idd om waardevermeerdering gaan omkeuren, taxatie waarde is nu 9800eu wanneer ik deze niet had omgekeurd was de dagwaarde 5450
in eerste instantie had ik dus ook zoiets van oww even kenteken wijzigen en klaar, echter doordat ik dus met mijn vermogenswinst in de clinch kwam liep ik tegen de lamp, ook omdat ik van 4 naar 6cilinder ging (en cilinder telling tegenwoordig weer in de apk regels zijn opgenomen) moest ik(als ik er mee wilde blijven rijden) wel omkeuren, vandaar dat ik dus eerst de taxateur om advies ging vragen wat verstandiger was, aangezien de complete drijflijn en onderstel van een m3 uit 98 komt en de motor uit een 97ér is enkel alleen de koets nog uit 91 er klopte dus geen drol meer van heel mijn auto en kentekenbewijs, ook doordat ik overal kopieen van had (kenteken en bonnen van onderdelen) steeg mijn auto dus wel aanzienlijk in waarde door deze officieel op kenteken te zetten, dat daar dat "gecros" op lelystad zou bijhoren neem ik voor lief als ik het doe doe ik et goed
waar ik op doelde was, als je een 320 hebt en je wil er een 325 of 328 inhangen(of in dit geval van 325 naar m3) ben je eigenlijk gek als je deze ook op kenteken gaat zetten(enkel gewicht en vermogen neemt toe) wat zal resulteren in meer wegenbelasting en soms een verzekering die moeilijk kan gaan doen. en idd wat jij zegt als je het goed doet zet je dus ook de remmerij en alles over echter ben ik al vaak genoeg 325jes met trommelremmen tegen gekomen en een 316i onderstel (verklaar die personen dan ook echt voor gestoord)
zelf bouw ik vrij regelmatig om van 316 of 318 naar 320 of hoger, echter zoals het hoort bouw ik dan ook de complete drijflijn en onderstel over zodat je eigenlijk een koets op een ander onderstel hebt veilig en zoals het hoort en af
soms heb ik dan piloten die zeggen dat de remmerij kan blijven zitten (omdat deze onlangs vervangen zijn) dan begin ik er niet eens aan, wil namelijk niet op mijn geweten hebben dat deze meneer onnozel zichzelf in de kreukels rijdt
verder ben ik het het ook uiteraard met jouw optiek eens, enkel kijkt iedereen hier anders tegen aan, dit was enkel mijn ervaring en kennis die ik heb opgedaan in de 2jaar dat ik deze auto gebouwt heb, en mij verdiept heb in de regels en know how van de rdw
maar niet voor het een of ander, is dit niet off- topic zoals ze dit noemen?
14 jaar
Wat je zegt is ook waar Marco, maar als ik het goed begrijp denk je nu nog steeds dat als het vermogen met meer dan 40% toeneemt je nog een weggedragtest moet ondergaan ?
Dat was eerst wel zo maar is nu verleden tijd, ook als het vermogen verdubbelt.
Zo heb ik een aantal Golf's 2 omgekeurt van een simpele 1.3 naar een 2.9 VR6 en dat stelt ook niks voor..
Maar als je naar de rdw belt, krijg je 7 verschillende personen aan de telefoon en die weten het allemaal niet uit te leggen en zeggen je allemaal wat anders..
Gr Stefan
14 jaar
Het gemak van omkeuren ligt aan de leeftijd van de wagen waar alles in komt, als die jonger is als ik meen 1997 ben je aan meer eisen gebonden, er is uiteindelijk maar 1 instantie die echt moeilijk doet en das de verzekering als je echt brokken maakt. En dat kan ook als je van een 325 een 328 maakt. Ook de politie kan moeilijk gaan doen en de auto meenemen voor onderzoek als ze het niet
vertrouwen, of die er wat mee opschieten is wat anders maar je bent je wagen wel een tijdje kwijt.
gr Martin
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar