Hoi,
Ik heb een BMW 335d uit 2007 met 106dkm op de teller.
De auto is sinds 6 weken gechipped, roetfilter is vervangen door een downpipe. Tot een paar weken geleden was het gasrespons erg goed. Vanwege vermogensverlies is een week geleden beide laaddrukregelaars (nr 01 in plaatje #1) van de turbos en de vacuumslangen vervangen. Het oorspronkelijke probleem (vermogensverlies) is opgelost maar sindsdien is het gasrespons minder geworden.
Zoals in de onderstaande filmpje te zien is komt de turbodruk bij lage toerentallen laat op gang. Dit is tijdens het rijden ook te merken. Het gasrespons is minder dan normaal (1-2 seconden trager).
De 0-100 tijden (4,7 sec) en de 1/4 mijl sprint (12,8 sec) zijn nog wel als voorheen (gemeten met een Beltronics Vector FX2). Dit is waarschijnlijk vanwege het feit dat deze tijden met een rem/gas techniek zijn uitgevoerd met een start vanaf ong. 1600-1800 toeren. De turbos hebben daardoor op gang kunnen komen.
Soms is er een foutcode mbt de nokkenassensor (sensor defect). Als ik deze wis komt het een tijd later weer terug. Ook komt er vrij veel zwarte rook uit de uitlaat. Veel meer dan voor de storing.
Kan de storing mbt de nokkenassensor de late gasrespons en zwarte rook veroorzaken?
Wat kan het anders zijn? Kleine turbo defect? Luchtmassameter?
Plaatje #1:
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mode...
Let op de grafieken "laaddruk werkelijk" en "laaddruk norm" en de bijbehorende toerental. Werkelijke laaddruk is in het begin veel lager. Komt laat op gang. Zelfde bij "luchtmassa werkelijk" en "luchtmassa norm".
Fimpje: Vanaf 1 min 15 seconden kun je het goed zien
https://www.dropbox.com/s/fkaezm9qn546hi...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Murat heb je de turbo's gecontroleerd incl turboslangen intercooler?
[quote=Highway]Murat heb je de turbo's gecontroleerd incl turboslangen intercooler?[/quote]
Ja, tijdens vervangen van de laaddrukregel elementen zijn de turbos eruit gehaald. Op beide turbos zat een kleine speling op de schoefwiel maar volgens mijn broertje (monteur) was dat "binnnen tolerantie".
De grote turbo lekte wel olie. De olieleiding hiervan is ook vervangen. De turboslangen zijn ook vervangen.
Ik weet niet of hij de intercooler gecontroleerd heeft.
Vandaag wordt de nieuwe nokkenassensor ingebouwd. Hopelijk heeft dat effect.
Nokkenassensor is geplaatst. Foutmelding is weg maar rijgedrag is niet veranderd. Nog steeds veel zwarte rook en iets te trage gasrespons.
Wat ik merk is ook dat het motorgeluid nu meer als een diesel (traktorgeluid) klinkt (zie linkje onderin). Vóór de storing hoorde je minder traktorgeluid.
Onderin (Filmpje #2) nog een opname met de diagnose apparatuur.
Is het normaal dat de waste gate pas ongeveer bij 3000 toeren (bijna) volledig dicht gaat?
Kijk goed naar "inspuitopbrengst" en "duty cycle waste gate". Hoewel er veel brandstof in gaat blijft de waste gate lang open.
Volgens de diag apparatuur zou de laaddruk bij ongeveer 1750 toeren op max moeten ziten (2,8 bar). Werkelijke laaddruk is op dat moment 2,0 bar. Zie Filmpje #3 bij 39 seconden.
Pas bij 2400 toeren is de werkelijke laaddruk 2,8 bar en bij 3200 toeren (zodra de waste gate dicht is) zit de laaddruk op de max (3,2 bar, gechipped).
Is het normaal dat de waste gate pas zo laat (bijna) volledig dicht gaat hoewel er veel brandstof er in gaat (70-80% vd max)??
Als ik het goed zie wordt er soms 2-3 seconden lang bijna max brandstof in gespoten hoewel de waste gate grotendeels openstaat.
Let op! De snelheid waarmee de (paarse) verticale lijn naar rechts voortbeweegt is niet de werkelijke snelheid. Dit is eerder opgenomen. In het filmpje beweeg ik zelf de lijn met de pijltjestoetsen.
Iedere tik naar rechts is volgens mijn schatting tussen de 100ms en 500ms. Let bij iedere tik naar rechts op de toename van het aantal toeren.
Filmpje #2 (vooral tussen 24 en 31 seconden):
https://www.dropbox.com/s/0d7phjr60q7wq2...
Filmpje #3
https://www.dropbox.com/s/st47bwtoo5k7sq...
Motorgeluid:
https://www.dropbox.com/s/al4xahgpurvok6...
WGDC heb ik verkeerd begrepen.
WGDC % gesloten waste gate. 100% = volledig dicht. 0% is volledig open.
Zijn bij mij de WGDC waarden normaal?
Zou de WGDC bij lage toeren niet op 100% moeten zitten en pas als max laaddruk wordt behaald moeten zakken?
Kan zijn dat je variabele schoepenverstelling in je turbo verkoold / vervuild is. Dit heeft de eigenschap dat hij laat op druk komt. (bekend probleem bij 320d)
Probleem kan tevens in de aansturing zitten vd turbodrukregelaar of vacuum slangetjes die wat lekken.
Maar.... je zegt dat de auto rookt en nagelt? Dan zou ik eerder kijken naar turbodruk lek. aansluitingen slangen / intercooler / inlaatspruitstuk. Moeilijk te vinden... ja kan het horen blazend sissend geluid, tijdens optrekken. Klein lek hoor je meestal niet....
11 jaar
Het probleem is opgelost.
We hebben de stekker en de vacuumslang van de EGR eraf gehaald. De motor begon meteen soepeler/rustiger te lopen en beter te klinken tijdens stationair. Gasrespons is nu ook beter geworden bij lage toerentallen zowel in stadsverkeer als op de snelweg.
Oorzaak? Mogelijk het resetten van de EGR-adaptiewaarden. Vlak na de storing (vermogensverlies vanwege kapotte laaddrukregelaar) had ik met onze diagnose apparatuur de EGR adaptatiewaarden gereset. Mogelijk werkte de EGR niet goed meer vanwege een andere reden. Er waren echter geen storingsmeldingen die de diag apparaat gaf.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar