overweeg om een een touring 525d uit 2000 of 2001 aan te schaffen. met een kmstand tussen 2 ton en 250.000. Waar moet ik zoal op letten, wat zijn de meest voorkomende mankementen? Heb altijd ford gereden en wil nu toch wel wat degelijkheid voelen.
Of is het misschien verstandig om een 530d aan te schaffen? Ik twijfel enorm. Wil er van de zomer ook mee op vakantie (totaal 6000 km ga ik ermee rijden).
Bedankt voor de hulp en advies alvast
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je wat sneller van een stoplicht weg wil komen, is een 530d (wel turbo) te verkiezen boven een 525d (geen turbo). Het prijsverschil tussen beiden is voor een occasion minimaal.
Voor beide typen geldt:
- Genoemde km-stand mag normaal gesproken geen probleem zijn.
- Wel even een compressie-test laten doen om een betere indruk van de conditie van de motor
te krijgen dan wat alleen aan de oliepeilstok (beslist geen emulsie !) valt af te lezen.
- Remmen met handen los van het stuur en controleren of scheef trekken en/ of trillen niet
optreedt. Vooral trillen door (lichte) oneffenheden in de remschijven komt bij de 5-serie
te vaak voor helaas.
- Stuurinrichting op speling controleren door stuur heen en weer te draaien.
- Gas intrappen/ gas los/ gas weer intrappen om speling in de aandrijflijn op te sporen.
Vooral de hardy-schijf (flexibele koppelschijf) tussen uitgaande as versnellingsbak en cardan-
as wil bij deze km-stand weleens teveel speling vertonen. Dat uit zich op een heel andere
plaats in de aandrijflijn dan verwacht: Bonkend geluid bij de reactiearmen achter.
Ook bedacht zijn op bijgeluiden van cardan-as, steek-assen en differentieel.
- Speling in aandrijflijn is ook snel te controleren door auto in versnelling, een wiel op te
krikken en dit heen en weer te draaien. Enige speling zal bij deze km-stand altijd aanwezig
maar deze mag niet overdreven groot zijn. Door wiel met 2 handen vast te pakken (op 180
graden) en aan een kant trekken en aan andere te drukken kun je de speling op wiellagers
controleren. Het aloude 'tire-kicking' werkt bij niet opgekrikte wielen natuurlijk ook !
- Luchtfilter even loshalen. Deze mag niet overdreven vuil (vol met roet) zijn.
Als je twijfeld aan een occasion, laat dan een keuring doen. Beter nu wat extra geld uitgegeven dan straks een hoop reparatiekosten voor je kiezen te krijgen.
Of gewoon op naar de volgende. Kijk voor de aardigheid maar eens op www.autoscout24.de, als je tenminste niet bang bent voor het import-circus dat daar bij hoort ....
Succes met de selectie en keuring.
525d uit 2000 heeft ook gewoon een turbo.
Bedankt voor deze zeer uitgebreide info en wat OLDFORD ook zegt heeft volgens mij de 525d wel een turbo ik dacht dat de 525TDS geen turbo had. Wil eigenlijk na aankoop van zo'n bolide niet meer dan 500 euro aan onderhoud weggeven in het eerste jaar.
14 jaar
525d (M57 motor) is de opvolger van de 525td en 525tds (M51 motor). de td en tds zijn maar geproduceerd tot maart 2000.
En ze hebben allemaal een turbo, alleen de opgegeven vermogens verschillen.
Oldford,
Wat zou jij zelf adviseren? Heb zelf nooit in zo'n soort auto gereden. Wil niet met torenhoge kosten komen te staan.
14 jaar
Weet iemand ook of de E39 touring (525d of 530d) achter in de kofferbak een 12volt aansluiting heeft?
14 jaar
standaard niet...maar die kun je handig maken , accu zit rechtsachter in de koffer (kon wel als optie org. zit die ook R.A.)
een 530d trekt sneller op , ga je met aanhanger of caravan weg dan zou ik die nemen
maar opzich maakt niet veel uit. alle 2 goede sterke 6cilinders :)
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar