BMW 5-Serie: aandraai momenten en algemene vragen

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Diesel, Motorcode: 525 td

op het moment zijn we bezig om onze BMW te repareren ik heb hier een vraag over die ik nergens kan vinden dus ik hoop op goede berichten van jullie,


Hoe zit de distributie tandwiel op de Nokkenas vast zodat het niet verdraaien kan.

Aan de voorzijde van het tandwiel zit een bout met hoeveel N/M moet deze aangedraaid worden.

alvast onze dank.

fake mulder

Geplaatst door fake mulder (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

Hans4040 (310) PRO, 14 jaar geleden

Tandwiel zit vast met een bout, aandraaien 20Nm+35 graden.

mvg,
Hans.

fake mulder (0), 14 jaar geleden

Ok bedankt voor eerst.
Maar ik hebnog een volgende vraag en dat is,



hoe zit het tandwiel vast op de nokkenas

Fake

Hans4040 (310) PRO, 14 jaar geleden

dat zei al: met een bout...

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Met een bout en / of zo :

[url=http://img97.imageshack.us/i/73159144.pn...][img]http://img97.imageshack.us/img97/2328/73...[/img][/url]

fake mulder (0), 14 jaar geleden

We snappen het bedankt maar, inmiddels heeft zich een nieuw probleem voor gedaan en dat is,
De oude kop hebben we eraf gehaald hier zaten 3 scheuren in. we hebben een andere kop gekocht en nadat we deze hebben schoon gemaakt blijkt dat bij de vijfde cilinder een haarscheurtje zit. gaat dit een probleem worden /zijn.

Fake

Hans4040 (310) PRO, 14 jaar geleden

Kop met haarscheurtje lekker terugbrengen en een goede kop kopen...

mvg,
Hans.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Scheurtjes precies tussen de kleppen in kan niet zo'n kwaad..hier hebben heel veel ( oudere ) diesels last van.

Alleen moet die scheur niet naar de verbrandingskamer lopen of naar het koelkanaal..

Je kunt de kop laten afpersen om er zeker van te zijn.

Wat was het probleem precies ? Bouwt hij druk op in het koelsysteem ?

Zien de scheurtjes er zo uit ? ( Dan is het geen probleem )

[url=http://img406.imageshack.us/i/sdc10175.j...][img]http://img406.imageshack.us/img406/2807/...[/img][/url]

Gr Stefan

fake mulder (0), 14 jaar geleden

Het scheurtje loopt vanaf de inspuit naar de kleppen dus baalen.
Ik breng de kop straks terug en ga opzoek naar een andere kop.

Ik kan natuurlijk ook wel een nieuwe kop kopen die is me juist aangeboden voor 650 euro maar ik vind dat net wat teveel van het goede daarom wordt het even weer zoeken.

Bedankt voor eerst

Fake

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

de pest is dat deze scheurtjes nu misschien geen problemen vormen maar nu ga je hem aantrekken en kunnen ze verder scheuren

fake mulder (0), 14 jaar geleden

We nemen maar liever het zekere voor het onzekere ik heb net een andere kop gevonden en die wordt nu opgehaald laat dit nu een goeie zijn.

Ik denk dat er velen zijn die in dit geval een oude auto van 93 met 3 ton op de teller allang hadden bergraven maar hoewel we de auto nog maar kort hebben ben ik zo gek met deze auto dat we hem toch maar weer beter gaan maken.

Ik vind het alleen zo jammer dat je als leek snel wordt opgelicht namelijk, we kochten deze auto en de eigenaar vertelde dat de auto technisch perfekt was (buitenkant is om door een ringetje te halen)
Echter binnen 2 maand kop kappot kan toeval zijn maar we hebben in die twee maand max 500 km gereden.
Tijdens het sleutelen hebben we al gezien dat er al vaker bij gezeten is enkel bouten zijn namelijk afgebroken.
erg jammer een volgende keer mischien een automonteur meenemen.


Fake

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ja dat is inderdaad jammer..het kan best toeval zijn, dat weet je allemaal nooit, jammer dat je er niet in kan kijken.. Maar helaas is niet iedereen meer even eerlijk op vandaag, en als je iets koopt is 'altijd alles goed'

Hopen dat hij dalijk weer loopt zoals het hoort.

Gr Stefan

fake mulder (0), 14 jaar geleden

moeten de verstuivers ook met een bepaalde aanhalingsmoment vastgezet worden? en zo ja, wat is dan het aanhaalmoment

Fake

Hans4040 (310) PRO, 14 jaar geleden

fake, ik heb je een Pdf. bestandje gestuurd met alle aantrekkoppels.

mvg,
Hans.

Hans4040 (310) PRO, 14 jaar geleden

Oh...net te laat zie ik.....sorry Stefan.

fake mulder (0), 14 jaar geleden

Beste Stefan
Dus als ik het goed begrijp, dan moeten de verstuivers met 55-68 NM in de kop worden gedraaid

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Kan gebeuren Hans..:)

Fake misschien is deze wat duidelijker :

[url=http://img515.imageshack.us/i/78347309.p...][img]http://img515.imageshack.us/img515/1451/...[/img][/url]

fake mulder (0), 14 jaar geleden

iedereen bedankt die ons tot zover hebben geholpen tot nu toe gaat alles goed maar, ik heb nog weer een vraag,

Ondertussen zijn we weer zover met onze auto dat we kunnen gaan warmdraaien.
We denken dat de diesel leiding van de auto eerst ontlucht moet worden.

Ik hoorde van iemand dat er een pompje zit om te ontluchten? ik weet in ieder geval niet waar.
Waar ontluchten jullie de auto in dit geval zodat er weer diesel komt.


Bedankt weer

Fake

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Fake

Niet elke auto heeft zo'n pompje daar zitten, je kunt als hij niet start, even de leidingen op de verstuivers een paar slagen los draaien, even starten, tot dat er diesel uit komt, weer vast zetten en eventueel een beetje start-pilot of remreiniger de inlaat inspuiten tijdens het starten,

Laat iemand de auto starten en spuit dan voorzichtig wat rechtstreeks de inlaat in, gewoon een beetje en geen halve bus uiteraard.

Maar heb je hem al proberen te starten en sloeg hij niet aan, of was dat een vraag uit voorzorg ?

Als hij gewoon loopt is er niks aan de hand,

Gr Stefan

fake mulder (0), 14 jaar geleden

Hoi Stefan,

We hebben hem al geprobeerd maar hij slaat niet aan en toen was op een gegeven moment de accu leeg dus hield het verhaal op. en we hebben hem dus niet ontlucht

Voordat we de kop hebben vervangen sloeg hij altijd direkt aan als de startmotor het deed maar die hebben we gelijk met de kop vervangen

Fake

stefan84 (0), 14 jaar geleden

De accu zal nu opgeladen zijn :)

Draai de wartels op de verstuivers even een paar slagen los en start tot dat er brandstof komt, draai ze vast en kijk of hij wilt aanslaan, help hem desnoods even met wat remreiniger of start-pilot ( in de inlaat spuiten tijdens starten )

Als voor de rest alles goed zit, moet hij dan lopen.

Gr Stefan

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Deze motor heeft hyrdrolische klepstoters. Vaak zijn deze leeg gelopen en is het heel moeilijk zoeen motor aan de loop te krijgen.
Je zal na het ontluchten gewoon moeten doorgaan met starten totdat de stoters weer gevuld zijn en de kleppen voldoende open gaan.

gr Martin

fake mulder (0), 14 jaar geleden

Hoi,

Eerst weer bedankt voor de info.
Morgenvroeg gaan we er mee bezig en ik hoop dat hij het gaat doen.

Wordt vervolgd.

Fake

fake mulder (0), 14 jaar geleden

Hoi,

Via deze weg wil ik U allen danken voor de informatie die we hebben gekregen tijdens onze klus met de kop.
Hij loopt weer als een zonnetje zonder enig probleem vanmorgen na het ontluchten van de diesel leiding sloeg de motor direkt aan zelfs zonder startpiloot.

U allen erg bedankt en tot een volgende keer.

Fake

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Mooi om te horen Fake.

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.