Beste lezers,
Tijdens de vakantie deze week heb ik meerdere malen de melding: 'aandrijving, beheerst voortrijden volle aandrijvings kracht niet beschikbaar' gekregen. Echter heb ik deze melding al weleens eerder gehad, in dat geval een kapotte injector. Hierdoor ging de motor toen behoorlijk slecht lopen. Echter de 4 keer dat het deze week is gebeurd is er niks op te merken. De motor loopt prima, enkel dat die in noodloop gaat. Na enkele minuten rijden is de volledige motorkracht weer ter beschikking, de melding verdwijnt na een uur ook weer.
Van de BMW dealer in Duitsland werden we ook niet veel wijzer. Ik heb het vermoedde dat het iets te maken heeft met een kapotte sensor of iets dergelijks. Maar ik kan het ook compleet verkeerd hebben? Uitlezen gaat binnenkort gebeuren, maar vroeg me alsnog af of er iemand een suggestie heeft wat het probleem zou kunnen zijn? Voordat het zoeken wordt naar een speld in een hooiberg.
Het gaat om een BMW 528i uit 2013, met N20B28 blok.
Alvast bedankt!
Geplaatst door OBorsboom (0) , lid sinds 2 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 Reacties
kaleido 1 (1600) PRO, 2 jaar geleden
Uitlezen met spoed , waarom heeft de BMW dealer in Duitsland dit niet gedaan ?
Doorrijden kan extra schade opleveren en storing kan van alles zijn.
Na twee dealers afgereden te hebben in Duitsland, hadden ze allemaal niemand aanwezig om de auto dezelfde dag uit te lezen. Na het bezoek bij de eerste dealer, was de noodloop alweer weg. Bij de tweede dealer konden ze 'm ook niet uitlezen. Er werdt daar gezegd om gewoon verder te rijden, en dat de melding waarschijnlijk vanzelf weg zou gaan. Wat ook gebeurde. Daarna de rest van de week in Oostenrijk nergens last van gehad. Sinds de terugreis komt het weer terug. Conclusie, van de dealer wordt je ook niet veel wijzer. - OBorsboom (0), 2 jaar geleden
kaleido 1 (1600) PRO, 2 jaar geleden
In Nederland misschien wel , waar moet je anders beginnen .
nandru (0), 2 jaar geleden
Beste OBorsboom,
Ben je er nog achter gekomen wat het probleem was.
Heb nu het zelfde bij een 528
Nee, we hebben er werkelijk waar nooit meer wat van gemerkt. Lijkt een melding zonder enige reden. Wat zijn de omstandigheden waarbij het bij u is gebeurd?
Mvg Olivier - OBorsboom (0), 2 jaar geleden
nandru (0), 2 jaar geleden
Beste OBorsboom,
In het begin Kwam het bij het starten bij een warme motor.
Maar uitzetten tot 10 tellen en de storing was weg
maar nu zit het permanent, niet meer weg te krijgen (bij koud en warm)
zelf tot 20 tellen helpt niet meer
Bij ons is het waarschijnlijk ongecontroleerde verbranding geweest aangezien er voor langere tijd 200 mee gereden was. Hierdoor wordt preventief tijdelijk de cylinder niet gebruikt en schiet deze melding erin met als gevolg vermogensverlies. Aandrijving was 10 minuten niet vooruit de branden, daarna met melding gewoon weer zonder problemen terug gereden vanuit Oostenrijk.
De BMW dealer in Duitsland vertelde ons niet te veel zorgen te maken, aangezien de auto gevoelig is voor foutmeldingen omtrent de injectie en ontsteking. Zolang de auto gevoelsmatig niet slecht loopt was er volgens hun niks aan de hand. Aldus de dealer.
Uitlezen is in de meeste gevallen de beste optie, zolang de auto niet slecht loopt zou ik je er niet teveel zorgen over maken.
Laat maar weten hoe het afloopt, ben wel benieuwd.
Mvg Olivier - OBorsboom (0), 2 jaar geleden
nandru (0), 2 jaar geleden
250km dan heb ik nog 3000 te gaan
Als de storing er is heeft het weinig vermogen.
Al 3 keer laten uitlezen door 3 verschillende partijen, en ook 3 oplossingen gekregen.
Van een draad breuk to aan de turbo vervangen
hou je op de hoogte hoe het verder verloopt
nandru (0), 2 jaar geleden
denken het probleem gevonden te hebben
1.de stekker naar de afsteleenheid is stuk of
2. afstemeenheid moet opnieuw gekalibreerd worden of
3. afstemeenheid is stuk
vrijdag weet ik meer dan ga ik weer naar de garage
Ralph89 (0), 1 jaar geleden
Goedenavond, ik kwam op internet uw toppic tegen en ben benieuwd naar de oplossing. Mijn 520 f10 geeft dezelfde
Melding vrij onregelmatig maar wat wel opmerkelijk is dat het voornamelijk bij warmer weer gebeurt. De auto is meerdere keren uitgelezen maar na het uitzetten van het contact is de melding weg. Na veel research ben ik bij de egr klep en koeler aanbeland. Is hier bij u ook naar gekeken? Monteur wil dat ik met een storing langs kom rijden zodat die ter plekken uitgelezen kan worden maar dit is tot op heden niet gelukt.
mod64 (0) PRO, 1 jaar geleden
Ik met mijn 2013 528i Xdrive de afgelopen 4500 km exact twee keer deze melding gekregen, in beide gevallen was her bij warme motor en flink versnellen bij een oprit van de snelweg.
Uitgelezen, geen fouten..
Ben benieuwd wat er allemaal aan foutoorzaken zijn geconstateerd bij andere F10/F11 benzine rijders..
Hierbij hoe ik het probleem heb opgelost.
Het begon wintersport vorig jaar waarbij de auto na een uurtje rijden de desbetreffende melding gaf. Na meedere keren uitlezen in de maanden erna was er niks duidelijk geworden. Echter bleef het probleem op wekelijkse basis terugkomen. Hierbij schoot de auto in noodloop, echter was er na aan en uit zetten geen probleem meer. Vrij irritant natuurlijk en heb toen als eerste suggestie de nokkenassensor laten vervangen van het uitlaat- en inlaattraject, echter mocht dit niet baten. (in sommige gevallen kan dit het probleem namelijk al verhelpen). Op begeven moment kwam de melding op dagelijkse basis terug, dit was al zo'n 10000 kilometer na de eerste constatering van het probleem. Ik heb toen in de motorolie kunstof- en metaalgruis van de kettingspanners e.d. gevonden. Bij nader onderzoek is er geconstateerd dat dit veroorzaakt is door een uitgerekte distributieketting. Een bekend probleem van de F10/F11, vaak begint dit probleem rond de 170k km heb ik me laten vertellen. Ik was helaas bij 145k km al aan de beurt;( Aangezien ik dus langere tijd met een versleten ketting heb doorgereden was er dus ook verhoogte slijtage op de nokkenassen te zien door het gruis. Vervolgens na het spoelen van de motor en het vervangen van de ketting en nokkenastandwielen was het probleem weg. Ondertussen 5k km gereden zonder problemen.
We hoeven natuurlijk niet hetzelfde probleem te hebben, maar hopelijk kan het je op weg helpen met een nadere diagnose. Het heeft mij gedurende 7 maanden heel veel koppijn bezorgd. Dus ik hoop dat je het snel op kan lossen. De totale kosten waren bij mij omma nabij de 3500 euro. De reparatie is tevens niet uitgevoerd bij de dealer. Houd er rekening mee dat door de Xdrive het vervangen van de ketting veel meer tijd in beslag neemt dan bij een achterwiel aangedreven variant (hierdoor ook de hoge kosten).
Ik zou hieronder nog wel een paar foto's invoegen van reparatie.
Ik hoor graag hoe het probleem zich vordert,
OBorsboom - OBorsboom (0), 1 jaar geleden
OBorsboom (0), 1 jaar geleden
mod64 (0) PRO, 1 jaar geleden
Beste O Borsboom.
Dank voor je uitgebreide antwoord.
Bij mij is 4500km geleden een nieuwe motor geplaatst ( alles onder de cylinderkop is vernieuwd), tevens is de distributieketting toen ook vervangen.
Dat brengt mij op de nokkenassensor. Zal de auto eens uitlezen en daarop inzoomen.
Wordt vervolgd.
Groet,
Rob
Ronipablo (0), 1 jaar geleden
Hoi mod64
Ik heb namelijk zelfde probleem met mijn bmw f10 2013 520i benzine nadat ik vorige week een nieuwe motorblok heb vervangen het is echt vervelend heb je misschien de oorzaak gevonden bij mij is precies wat zelfde verhaal als jou want bij mijn auto is ook zwz een nieuwe kettingsets geplaatst ook . Ik hoor graag van jou of je de oorzaken hebt gevonden?
Ronipablo (0), 1 jaar geleden
Ronipablo (0), 1 jaar geleden
Dit geeft bij mij op de scherm en de motor is niet stabiel
Ronipablo (0), 1 jaar geleden
Aandrijving
Beheerst voortrijden.
Volle aandrijvingskracht niet beschikbaar.
Ralph89 (0), 1 jaar geleden
Bij mijn 520 is inmiddels de diagnose gesteld. Monteur heeft met de auto gereden, bijna een week en tijdens het weergeven van de melding direct uitgelezen. Er kwam een storing bij de turbo vandaan maar dit was niet de oorzaak na diep graven is de monteur onderin het blok gaan zoeken. Kettingen en spanners allemaal prima. Toen de carterpan eraf gehaald zodat de krukas met lagers blootgelegd waren. Toen is gebleken dat door onbekende reden er te weinig smering is geweest waardoor de lagers beschadigd zijn.