BMW 318 tds touring: aanschaf,chiptunning

Bouwjaar: 1995

hallo allemaal ik wil een bmw 318 tds touring aanschaffen en heb kort geleden een proefrit gemaakt wat mij niet heel er tegen viel.(318 niet zo rap als 325)maar de gemiddelde 318 van 95-96 heeft toch rond de 200.000 gelopen. is chiptunning een goede betrouwbare optie voor de 318 en zijn de motoren betrouwbaar??
of is de tunning een afrader bij aanschaf hoop gauw iets te horen en zoveel mogelijk advies te krijgen alles is welkom gr huib

huib4613

Geplaatst door huib4613 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Chiptuning is leuk, maar niet meer aan beginnen met autos die meer dan 200.000 km gelopen hebben.
Ik denk dat je het slijtage proces sterk beinvloed hiermee.

stefan84 (0), 18 jaar geleden

ben het niet helemaal met Primera eens,

je kan het natuurlijk zeker laten doen,200000 voor een diesel in niet te veel overigens,

maar als je de chip veranderd,gebruik hem dan wel met mate,om het zo maar te zeggen,haal dan niet alles eruit wat hij daar heeft en trek hem vooral niet over zijn toeren heen..is altijd wel leuk,wat meer Pk'tjes en een hoger koppel..

maar ja,de keus is aan ieder voor zich.

Stefan

huib4613 (0), 18 jaar geleden

ok maar buiten de chiptunning om zijn de 318td motoren betrouwbaar ik hoor namelijk soms negatieve berichten dat het omgebouwde e30 motoren zijn en garant staan voor problemen zeker na de 200.000

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Chiptuning is leuk als een auto een halve ton gedraaid heeft.
Dan kun je er zelf nog leuk wat aan af rijden en de motor is nog fris.
Bij hoge km standen ga je het gevorderde slijtage proces een duw geven waardoor je gewoon sneller in de onkosten komt.
Een turbo die meer dan 200.000 gedraaid heeft nog even flink opjagen is gewoon sneller aan zijn eind.
Kotom het is leuk als een auto weinig gedraaid heeft, dan kun je er zelf nog een leuke km stand bij op rijden en doe je de auto weg voordat de kosten komen.
Maar blokken die al op 200.000 staan zou ik niet meer aan gaan zitten prutsen.

deen (0), 18 jaar geleden

Ik heb ook een 318 tds, reeds 215K gelopen. Heerlijk zuinig en toch genoeg koppel van onderuit. Tot op heden een erg betrouwbare motor, alleen het egr systeem veroorzaakt wat problemen. Simpel te verhelpen door af en toe de vuldruk sensor en luchtinlaat schoon te maken. Ik zou chiptunen ook afraden. Het is eigenlijk maar een 1657 inhoud motortje met 90pk. Om er nu nog meer uit te knijpen lijkt me idd een manier om 'm snel om zeep te helpen.

harold1980 (0), 17 jaar geleden

ik heb 325 tds en na 300k powerbox voorin gelegd weinig problemen behalve met de brandstof toevoer
maar inmiddels al 60k verder en geen rare geluiden en of onkosten !

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=primera p11]Chiptuning is leuk als een auto een halve ton gedraaid heeft.
Dan kun je er zelf nog leuk wat aan af rijden en de motor is nog fris.
Bij hoge km standen ga je het gevorderde slijtage proces een duw geven waardoor je gewoon sneller in de onkosten komt.
Een turbo die meer dan 200.000 gedraaid heeft nog even flink opjagen is gewoon sneller aan zijn eind.
Kotom het is leuk als een auto weinig gedraaid heeft, dan kun je er zelf nog een leuke km stand bij op rijden en doe je de auto weg voordat de kosten komen.
Maar blokken die al op 200.000 staan zou ik niet meer aan gaan zitten prutsen.[/quote]
leuk verhaal? primera maar dit is niet de werkelijkheid, en zeker geen stukje uit de praktijk, HOEZO een turbo flink op jagen? wat kan en gaat er volgens jou dan stuk.... ben zeer benieuwd? naar jou antwoord.. ook doe je net als of diesel motoren met 200dkm versleten zijn, en nieuwe motoren geen risico lopen op stuk draaien..

een risico op het stuk draaien van een motor is altijd aanwezig... dit heeft TOTAAL niks uit te staan met een eerder geplaatste chip.. maar wel met gevoel vanuit je rechter voet en voor de hedendaagse techniek...

paul,

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Paul je geeft zelf het antwoord al, het gevoel vanuit je rechtervoet en gevoel voor de techniek.
Daar zit em nou de kneep.
Als je om kan gaan met grotere vermogen kan het best goed gaan.
Maar de meeste gaan er toch flink mee doorhalen of kopen nu toch die grotere en zwaardere caravan en kunnen er nu toch die bergpas mee op.
Of nu toch die dubbele paardenkar, want hij trekt het makkelijker.
En hoe je het ook went of keert, een motor word toch thermisch zwaarder belast want hij perst er meer vermogen uit.
Ik wil niet per definitie zeggen dat tie stuk draait, maar als je de auto chipt zou ik het bij een jonge auto doen.
Dan kun je er nog leuk wat vanaf rijden.
Want waarom wil je chippen?.
Toch niet om op dezelfde manier door te rijden?.
Je wilt meer vermogen, of om harder op te trekken of zware karren of caravans ermee te gaan trekken, of ben ik zo naief dat mensen geld uitgeven en er vervolgens op dezelfde manier mee doortorren.
En het is goedkoper dan de auto inruilen en een zwaardere motor terug kopen.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

het gaan chippen van een motor heeft vaak 2 redenen, dit moet je even gescheiden houden.. ik ken bv, vele passat rijders met een 74kw 100pk.. de motoren van vw OA de 100 en de 130 pk zijn identiek van opbouw enkel worden deze motoren beknepen op vermogen in de software terwijl het prijsverschil (2500,-) in deze 2 motoren enorm is in aanschaf... daarom kiest men voor een 74kw 100pk en laat men de software herschijven naar 130pk.. vooral leasrijders, heeft te maken met bijtelling.

ook is er een categerie (OA mensen met een caravan) die een chip laten plaatsen om het vermogen (koppel) anders te willen benutten, dit weer gekoppeld aan een gunstiger verbruik.. leasmaatschapijen zijn een voorstander en gaan hier in mee.

een chip kan dus ook gunstig uitpakken, zie het allemaal niet te zwart-wit, en zoek ook niet naar een zwarte KAT in het donker die er niet is....

Onder normale omstandigheden wordt de levensduur van een motor niet korter, vaak zijn motoren ontwikkeld voor een veel groter vermogen dan ze in werkelijkheid hebben. De software is zo afgestemd dat er onder normale omstandigheden geen motorschades kunnen ontstaan.

paul,

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Hallo Paul.
Ik moet toegeven dat als ik een auto zou laten chippen dat ik dat idd eerder bij een vw product zou doen dan bij een ander merk.
Je hoort maar weinig dat het bij een v.a.g. produkt fout gaat.
De motoren zijn van zichzelf betrouwbaar.
Terwijl ik bij andere merken me twijfels heb over de levensduur van de motor of de gebruikte materialen.
Als ik kijk naar een ecotec motor die van zichzelf al een behoorlijke slok olie lusten en dan ook nog gaan chippen.
Daar zit in de basis iets al niet goed, dat word er in de regel niet beter van.
Of een tdci gaan chippen terwijl ze origineel al genoeg problemen kennen.
Het is als het bouwen van een flat, als de fundering goed is kan er best nog een woonlaag bovenop, maar als tie niet goed is gaat het fout.
Ik zou het bij sommige merken gewoon niet doen, maar er zullen er ongetwijfeld zijn die er probleemloos mee rondrijden.

Santa (0), 17 jaar geleden

Kan slechts zeggen dat mijn 97-er 110 pk TDI gechipt is en perfect loopt en GEEN olie verbuikt....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.